Egy külföldi előadó, 3 megasláger 1. - a 90-es években milliárdok kedvence volt
A nosztalgiázásnak nincs vége, sőt fokozódik! A hazai retro kedvencek után most szerte a világon kalandozunk, azzal a szándékkal, hogy összegyűjtsük a külföldi nagy kedvenceket is. A Cappella formáció hármasával kezdjük el új rovatunkat.
A 80-as években kezdődött az olasz stúdióformáció története. A háttérben Gianfranco Bortolotti hangmérnök állt, aki maga is előszeretettel látogatta a diszkókat. A Cappella indulásáról így nyilatkozott: "Mindig olyan számokat akartam készíteni, amilyeneket korábban magamnak játszottam és amelyekre táncoltam." Nos, Bortolotti saját produkciójában olyan elemeket vett át, mint a soul-os vokálok, a Hi-NRG hangzás és a különböző scratch-ek.
Bortolotti olyan munkatársakkal kezdett dolgozni, mint Michele Persona vagy Mauro Picotto. "Egy zenei frázisból vagy egy kis vokálmelódiából készült sample (hangminta) ötlete Olaszországban vetődött fel először. Elhatároztam, hogy Cappella név alatt megjelentetek egy lemezt és megnézem, mi történik." - nyilatkozta az első kislemezről. Nos, a Helyom Halib betört az európai klubokba, de 1989-ben már a brit lista 11. helyéig kapaszkodott.
A Cappella énekese ekkoriban Ettore Foresti volt. A House Energy Revenge c. harmadik single az Egyesült Királyság listájának csak a 73. helyéig tudott menetelni. Az ezt követő két újabb próbálkozás (Get Out Of My Case, Everybody Listen To It) nem sok vizet zavart az európai lemezpiacon, viszont az 1991-es Everybody ismét a brit listákra juttatta a zenei vállalkozást. 1992-ben a Take Me Away számhoz Loleatta Holloway Love Sensation c. számának hangmintáit használták fel.
A később bevett gyakorlattá vált "zenei motívum-lopás" igen kifizetődőnek bizonyult, hiszen a single az Egyesült Királyságban a Top 30-ba került. A valódi sikergyártás ekkor vette kezdetét, hiszen 1993-ban a U Got 2 Know c. kislemez több országban is kellendő volt.
Ragaszkodott a valódi arcokhoz
A biztató visszajelzések hatására döntött úgy Bortolotti, hogy a Cappella legyen valódi arcokhoz köthető formáció és leszerződtette a londoni rappert, Rodney Bishopot (képünkön, jobb oldalt) és az ugyancsak szigetországi táncosnőt, Kelly Overettet.
Kelly-t ugyan hivatalosan énekesnőként is futtatták, de ennek semmi alapja sem volt. A korábban az SL2 nevű hardcore rave formáció táncosaként ténykedő leányzó egyszerűen tátikázott a klippeken és a fellépéseken. Az új, kibővült Cappella neve alatt kijött U Got 2 Let The Music hatalmasat durrant: az Alphaville egyik legismertebb felvételének (Sounds Like A Melody) zenei hangmintáját "kölcsönző" szám az Egyesült Királyságban egészen a második helyig kapaszkodott.
Németországban ez lett a legnagyobb példányban eladott Cappella korong 1993-ban, de Magyarországon is ezzel a számmal futott be Bortolotti italo-house formációja. A hasonló zenei klisékből építkező Move On Baby szintén komolyan tarolt, hiszen Hollandiában még listavezető is tudott lenni.
A U Got 2 Know című második Cappella album pedig megmutatta, hogy jó marketinggel és időzítéssel még egy európai dance csapat is be tud törni a brit LP-piacra.
A U & Me ésa Move It Up/Big Beat kislemezek tovább hízlalták a zenei vállalkozás bankszámláit. 1995-ben a Don't Be Proud és a Tell Me The Way c. korongokkal folytatódott a sikerszéria, majd 1996-tól kezdve a Cappella is elindult lefelé azon a bizonyos lejtőn.