Titkok Caramel Lélekdonoráról
Közel egy hónapja készült el Molnár Ferenc Caramel új videoklipje a Lélekdonor a szekértők szerint az eddigi legjobb magyar klip közé tartozik az alkotás. Természetesen kíváncsiak voltunk olvasóink véleményére. A megkérdezettek nagyobb része jónak tartják a dalt és a kisfilm kapcsán a legtöbben az „Igazi mestermunka” lehetőséget választották.
– Mesélsz a kezdetekről?
– Nagyon-nagyon érdekes történet ez, hiszen egy éve felhívott Zorán, hogy lesz egy nagy koncertje és örülne, ha énekelnénk egy duettet ezen az eseményen, s azt a dalt lemezre is vennénk. A legmegtisztelőbb az volt, hogy felkért: én írjam meg ezt a duett dalt. A Lélekdonor szerzemény akusztikus és zongorás verzióban elkészült, viszont időegyeztetés és különböző dolgok miatt nem jött össze maga a koncerten való fellépésem és még a lemezfelvétel nem jött össze. Egy akusztikus és egy zongorás verzióban.
– Érdekes, hogy életedben először dolgoztál külsős hangszerelővel.
– Valóban ez volt az egyetlen olyan dal az életemben, amit más hangszerelt és nem én. Úgy érzem, hogy ez is világszínvonalú lett, fantasztikus jó munkát végzett Szakos Krisztián, remekül ráérzett, s még inkább erősítette a dalnak az érzelmi töltetét.
– A hírek szerint szereted ezt a dalt, és büszke vagy rá…
– Valóban sokat jelent. Életem legfontosabb 3 szerzeménye közé tartozik, mert sok olyan fontos mondat van benne, ami az én életemben hangsúlyos. Például az, ,,hogy a szerelem az egyetlen lélekdonor a pillanat, ami sokat ér némán múlik el, és épp elég ha búcsúzni kell”. Ez a versszak nagyon sokat jelent ebben a felgyorsult, locsi-fecsi világunkban. Mindenki fecseg, ha kell, ha nem, azt próbáltam kifejezni, hogy a fontos pillanatok azok igazán meghatóak és akkor akad el a szavunk. Ezt próbáltam így dalban elmondani és nyílván nagyon sok más apróbb üzenetem is van a számokban.
– Ezek a gondolatokat valóságos élményeket alapulnak? Vagy elképzelték valamit és hadd szóljon?
– Inkább tanulságok. Például, azt hogy ,,a pillanat, ami sokat ér némán múlik el” tanulságok, s nyílván az életemből merített. A fontosabb pillanataimban igenis, elakadt a szavam. És nem volt, nem éreztem késztetést arra, hogy beszéljek, de ez mindenki életében így van. Az igazán fontos pillanatokban csak nézünk ki a fejünkből és próbáljuk felfogni és feldolgozni a pillanatot, meg azt az élethelyzetet. Nyílván a saját életemből is táplálkozik, de így szemlélődve élek, ismersz és látod, hogy nézem magam körül az embereket, hogyan élnek. Próbálok konzekvenciákat levonni, és ezeket pozitív üzenet formájában egy dalba, dallá formálni.
– Képzeljem el, hogy egy füzetbe leírtad a történéseket, a gondolatokat és amikor kellett, elővetted a fiókból és ott volt a szöveg?
– Nem! Ebben az esetben a dallam, a harmóniamenet született meg először, és ennek volt egy hangulata. Én mindig leírok kulcsszavakat, amire szeretném felépíteni a dalnak a mondanivalóját.
– No és mi volt az első szó, amit a papírra vetettél ennek a kapcsán?
– Az első szó ami először eszembe jutott az a Lélekdonor volt s e köré próbáltam felépíteni a dalszöveget is.
– Egyértelműnek hatott, hogy ez lesz az albumcím?
– Nem, ugyanis egy teljesen más lemezcím volt a fejemben.
– Akkor itt az idő, hogy színt vallj! Mi volt ez?
– Soul shop. Ez lett volna a lemez eredeti címe, mint soul üzletecske, ahol soul muzsikát tudsz venni vagy zenét tudsz vásárolni. Na de ugye ezt kilőttem, mert jött a Lélekdonor. Érdekes, hogy amikor jött a muzsika, akkor már szinte kész voltam a lemezzel, s mondtam: ez annyira fontos dal számomra, és annyira jellemző a lemezre is, hogy szerintem ez nagyon-nagyon illene címnek. Na meg nem beszélve arról, hogy ezt a szófordulatot így együtt még soha nem hallottam.
– Remek dolog, hogy érzel egy dalt magadban, s ezt elő is tudod adni. A képi világot hogyan sikerült ehhez megvalósítani?
– A képi világ megint egy izgalmas történet volt. Kiderült, hogy ezt a dalt szeretnénk videoklip formájában megjelentetni és én azonnal összeültem Tóth Gerivel, aki rendezte. Sőt, már az előző klipet is, a Maradjon így című is az ő munkája volt . Egy megbeszélésünk volt, ahol odaadtam neki a dalt és elmondtam: mit képzelek el. Ez abban merült ki, hogy valami szürreális, a valóságtól elrugaszkodó képi világot szeretnék, amilyet eddig itthon még nem hoztak létre. Szerencsére Geri ezt nagyon jól összerántotta. Egy hónapon keresztül dolgoztak és fantasztikus videoklipet sikerült alkotniuk.
– A stúdióban milyen képeket rögzítettetek?
– A forgatás szabadtéren történt, Mezőkövesd mellett egy tónál, ami már önmagában egy picit szürreális volt. Van egy nagy tó és abban farönkök állnak ki össze-vissza és egybeér az éggel. Egy naplementés, viharos napot fogtunk ki, így eleve nagyon jól nézett ki. Hideg volt. Szerettük volna megjeleníteni képi világban, ahogy esik, villámok vannak, szél van mennydörgés , napsütés, s ez minden összejött. Akkora mákunk volt! Akartunk szélgépet hozni, de nem kellett, mert baromira fújt a szél. A villámokat azt utólag raktuk be. De volt olyan is, hogy beborult volt vagy éppen szikrázó napsütés volt. Szóval minden adott volt, minden összejött.Tehát stúdióban nem is forgattunk, így ebben semmi greenbox, bluebox jelenet nincs. Ami látható, az mind természetes közegben rögzült és digitális utómunkával illesztették a megfelelő helyre a 3D-s animációkat.
– Teljesen szabad kezet adtál a stábnak, vagy beleszóltál?
– Abszolút szabad kezet kaptak, hiszen én a Geriben és az ő látásában nagyon-nagyon bízok és úgy érzem: meg is érte hogy nem kötöttem meg a kezét. A jövőben is szabadságra lesz ítélve… Miért ne adnám meg neki, ha egyszer nagyon érti a dolgát?! Felvázoltam a gondolataimat, hogy mit is szeretnék látni nagyjából. Na, ezt öltöztette ő fel.
– Egy klipnél nagyon ritkán szokott ennyi pozitív visszajelzés jönni. Te pedig csak azokat kaptál. Gondolom jól estek. Hogy fogadtad?
– Így van, csak pozitív visszajelzéseket kaptam a videoklip kapcsán. Nyílván a negatív kritika az célzottan hozzám nem jut el, szűrődik, tehát nem gyűrűzik be hozzám, de nyilván vannak olyanok, akiknek nem tetszik. Bár még egyszer mondom: én nem találkoztam vele és csodálkoznék. Lehet nem szeretni a személyemet, lehet nem szeretni a zenémet, de ha én is megpróbálom külső szemlélőként nézni a videoklipet, akkor is azt kell mondjam: egy mestermunka. Félreértés ne legyen, nem az én munkámat dicséri, hanem a Tóth Geriékét.
– A vélemények mennyire fontosak számodra?
– Nagyon fontos a visszajelzés. Gondolok itt a negatív építő jellegű kritikára, amelyek előrelendíthetik az ember szakmaiságát. Ez volt az első olyan lemezem, ahol a negatív, de jóindulatú építő jellegű kritikákat meghallgattam. Akár a managmantét, akár a kiadómét, akár a barátaimét. Most tényleg nyitott voltam. Ha jó ez a hangszerelés de lehet, hogy Szakos Krisztián kicsit jobban meg tudná hangszerelni akkor azt mondanám, hogy gyerekek itt a dal hangszerelje meg, próbáljuk ki. Szóval most itt úgy érzem, hogy nyitott voltam és jól tettem. Jót tett ez a nyitottság a lemeznek, a klipnek, a daloknak. Úgyhogy kezdek én is kompromisszumkész lenni. Nem a zenémben, hanem a munkában, abban, hogy jobb produkciót tudjak színpadra állítani, jobban szóljon a lemezem, hogy jobb dalok szülessenek.
– Térjünk át a fellépésékre! Elsősorban magadnak akarsz megfelelni vagy figyeled a közönség reakciókat is?
– Szerintem mind a kettő nagyon fontos! Nyílván van bennem egy maximalista, azaz először szeretnék megfelelni saját magamnak. Szeretnék jól énekelni, ehhez kellenek megfelelő technikai körülmények. Ha ezek adottak, akkor én már lelkileg nagyjából jól érzem magamat. Ha hallom, hogy úgy szól a zenekar ahogy kell, akkor lelkileg ellazulok és onnantól kezdve elkezdek a közönséggel foglalkozni. Figyelem a reakciókat, figyelem, hogy melyik dal tetszik melyik dal nem, s próbálok beszélni a közönséghez, bevonni őket a koncertbe. Próbálok természetesen viselkedni a színpadon. Igyekszem életszerű lenni, nem megjátszott és teljesen mást előadni ami vagyok. Ugyanezzel a lazasággal , közvetlenséggel próbálok a koncerteken is viselkedni.
– Nézzük a közvetlen jelent. Mi az amin most dolgozol?
– A mostani időszak nagyon húzós, promótáljuk a lemezt. Most is éppen egy tárgyalásról rohantam ki, hogy interjút adjak a zene.hu-nak. Szervezzünk most nagyobb koncertet is évvégére, amiről még sajnos nem beszélhetek, de ez egy nagyon fontos állomása lesz a karrieremnek. Annyit azért mégis mondok, hogy egy nagy sportcsarnokos koncert lesz Budapesten. Olyan amilyet én még nem csináltam, iszonyat látvánnyal giga show-val és fantasztikus hangzással, Közben már lelkileg készülök az ezután leforgatandó videoklipemre is. Úgy néz ki, hogy a Vigyél el című dalból forog majd. Az egy teljesen más nóta, mint a Lélekdonor. Ez egy könnyed, R’N’B-s, lötyögős s szerintem klubsláger gyanús R’N’B nóta. Ott megint egy más oldalamat szeretném megmutatni majd a klipben is, sőt az imázsomban is próbálom most már tudatosan építeni a karrieremet.
Olvass tovább: Elképesztő és zseniális! Caramelék elárulták a titkot
- Bíró - Havassy -
[2010.07.09.]