Új időszámítás és világpremier az Operában
A Magyar Állami Operaház Budapest következő szezonjában összesen 225 előadással várja közönségét. A műsoron 9 bemutató, köztük egy világpremier és egy operaházi bemutató szerepel. A dalszínház új vezetése különös figyelmet fordít a közönségigényekre, ezért magyar rendezők színrevitelében újra műsorra kerülnek Verdi, Puccini és Rossini legnépszerűbb operái, az Operaház 7 felújítással várja közönségét.
Kiemelt szerepet kapnak a bemutatók, hiszen a balett- és operaműfajban hazánkban egyeduralkodó a Magyar Állami Operaház. Mint ilyen, a szerzők és a különböző korstílusok legszélesebb palettájáról válogat.
A következő évadban új időszámítás kezdődik az Operaházban: A bemutatókat a nemzetközi operaélet keresett rendezői állítják színpadra, a dalszínház megvalósítja a világ első 3D-s vizuális technikát alkalmazó operaelőadását, Wagner művei újra méltó helyre kerülnek az Andrássy úton, nemzetközi hírű karmesterek állnak a dobogóra, nagynevű operaénekesek lépnek színpadra.
A továbbiakban részletesen közöljük a 2011/2012-es évad össze bamutatóját és minden hozzájuk kapcsolódó információt olvasóink elé tárunk:
2011. szeptember 9., 10.: Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára
Világpremier, az első 3D-s technikát alkalmazó operaelőadás. Bartók világhírű operájának ősbemutatója a budapesti Operaházban volt, 1918. május 24-én. Azóta kilenc rendezést ismerhetett meg a közönség. 93 évvel az ősbemutató után a Magyar Állami Operaház az operatörténet első, 3D-s technikát alkalmazó rendezésében viszi színre a lélektani drámát. Együttműködő partner a velencei La Fenice színház. A rendező, Renzo Cerbo torinói születésű filmes szakember, aki művészi pályafutásának húsz esztendeje alatt megismerte a szakmát a kamera mindkét oldaláról, de forgatókönyvíróként, és a legnagyobb világmárkák által alkalmazott reklámszakemberként is hírnevet szerzett. 2010-ben a velencei La Fenice egy Don Giovanni-operafilm elkészítésével bízta meg, majd Donizetti Szerelmi bájital c. operáját vitte filmre. Karmester: Győriványi Ráth György
Maurice Ravel: Bolero – A kékszakállú herceg vára című művével egy estén.
2011. október 1-jén, a Zene Világnapján: Giuseppe Verdi: Simon Boccanegra
A művet 1937-ben mutatta be az Operaház, felújítása 1980-ban került színre. Új betanulásban 1990-ben került közönség elé. Verdi remekműve 1991 óta nem volt műsoron. A rendező, jelmez- és díszlettervező: Ivan Stefanutti korunk egyik legsokoldalúbb alkotója az operaműfajban, aki a jelentős olasz színházakon kívül többek közt Párizs, Bécs és Monte Carlo operaházaiban rendezett, repertoárja a barokktól a bel canto operákon át a kortárs művekig terjed. Karmester: Győriványi Ráth György, Kocsár Balázs
2011. november 19. Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni
Jóllehet, a tavalyi évad végéig csak a Don Giovanni 493 alkalommal került színre, dalszínházunk Mozart-repertoárja felújításra szorul. A Lorenzo Da Ponte szövegeire írt trilógia új színrevitelének első darabja lesz a Don Giovanni.
A díszlet alapötletét a világ egyetlen épen maradt korabeli díszlete, Palladio Vicenzában található alkotása adja - a Magyar Állami Operaházban ugyanebben a díszletben kerül majd színre a Figaro házassága és a Cosí fan tutte is. A produkció az Operaház és a vicenzai Teatro Olimpico együttműködésében valósul meg. Rendező: Gianfranco De Bosio Film-, színházi- és operarendezőként is hírnevet szerzett szerte Európában.
Karrierje a padovai Egyetemi Színházban kezdődött. Vezette a torinói színházat, majd a Veronai Aréna igazgatója volt, melynek most is állandó tanácsadója. Operarendezései közül kiemelkedő Wagner Ring-tetralógiája és számos Verdi-mű, melyek közül leghíresebb az Aida színrevitele.
Jelmez- és díszlettervező: Nana Cecchi. Az egyik leghíresebb olasz jelmez- és díszlettervező a film, a színház és az opera műfajban. Mesterei Romolo Valli, Giorgio De Lullo és Visconti, akinek asszisztenseként is dolgozott Mozart: Cosí fan tutte c. operájának színrevitelénél.
Karrierje ezután egyenesen ívelt felfelé. Elsőszámú szenvedélye a színpad, de számos filmprodukcióban is dolgozott, többek között Bertoluccival. Olaszország legjelentősebb operaházainak dolgozik rendszeresen, a szakmában „A jelmezek királynője” névvel illetik.
A Don Giovanni karmestere: Keri-Lynn Wilson és Medveczky Ádám. Keri-Lynn Wilson világ legkeresettebb női karmestere. Tanulmányait a Juillard Egyetemen végezte. Első sikereit fuvolaművészként aratta. 1990-ben kezdte el a karmesterképzőt, többek között Kurt Mazur növendékeként. Tanglewood-ban Seiji Ozawa asszisztenseként dolgozott, majd Claudio Abbadó-val dolgozott a Salzburgi Fesztiválon. A legnagyobb kanadai és amerikai zenekarok mellett dirigált a Római Operában, olyan szólistákkal dolgozott, mint José Carreras, Andrea Boccelli, Isac Stern; vezényelte a Bécsi Filharmonikusokat, a Lipcsei Gewandhaus Zenekart, dirigált a Bécsi Staatsoper-ben.
2012. január 21. Richard Wagner: A Rajna kincse
A Magyar Állami Operaház Wagner-előadásai az elmúlt években jelentősen csökkentek, A Rajna kincse 2007 óta nem szerepelt a kínálatban.
A dalszínház jelenlegi vezetésének célja, hogy Wagner darabjai, mint az operairodalom kimagasló alkotásai újra otthonra találjanak az ország egyetlen operajátszásra szakosodott színházában. Az Andrássy úton négy év leforgása alatt ismét műsorra kerül a Ring-ciklus.
Rendező, jelmez- és díszlettervező: Achim Freyer. Hogy Freyer pályafutását a jelentől a múlt felé, vagy onnan tekintjük át napjainkig, mindegy. A tavalyi évadban a Los Angeles-i Operában rendezte meg Wagner Ring-tetralógiáját; az előző években a legnagyobb német operaházak mellett – többek közt – a velencei La Fenicében, a brüsszeli La Monnaie Operában, a bécsi Volksoper-ben és a Salzburgi Ünnepi Játékokon rendezett. Freyer Bertold Brecht egyetlen élő tanítványa. Karmester: Győriványi Ráth György, Kovács János
2012. március 17. Richard Strauss: Arabella
Az Operaház történetében egyetlenegyszer, 1934-ben tűzték műsorra Strauss operáját, Nádasdy Kálmán rendezésében. Karmester: Kocsis Zoltán.
2012. június 9. ean-Philippe Rameau: Hippolyte ét Aricie
Operaházi bemutató az Orfeo Kamarazenekar és Kórus vendégszereplésével. A premier alapját a mű 1757-es, prológus nélküli verziója adja – ez az utolsó változat, amely az operából Rameau életében színpadra került, és az első alkalom, hogy Rameau-mű szólal az Operaház színpadán – az előadás tisztelgés a komponista zsenije előtt, akit Szabolcsi Bence „minden idők legnagyobb francia zeneszerzőjének” nevezett. Rendező: Káel Csaba. Karmester: Vashegyi György.
A következő oldalon a Magyar Nemzeti Balett bemutatóit találja![2011.02.25.]