Latin Fiesta …avagy az egzotikum piaca II.
A brazil, leginkább csoportos, vonulós (nem klasszikus értelemben vett páros) samba kevéssé hasonlít a tánciskolákban tanított társas műfajhoz. Egy-két brazil bevándorló foglalkozik az eredeti sambával Magyarországon, viszonylag kevés helyen lehet tanulni. A capoiera egy érdekes keveréke a küzdősportoknak és a táncnak.
A capoiera egy érdekes keveréke a küzdősportoknak és a táncnak. A brazil sambához hasonló zenére ketten
verekedést szimulálnak, akrobatikus mozgással, ugrásokkal, szaltókkal, félköríves rugásokkal. Rendkívüli felkészültséget igénylő, de nagyon látványos műfaj, sokkal kevésbé tánc, mint küzdősport.
A tangónak egy teljes cikket szentelünk majd a cikksorozatban. Elöljáróban annyit, hogy több formája létezik, amelyből hazánkban elsősorban a versenytánc változatot és az argentin eredetit lehet megtalálni. A tangó a
XX. század legsikeresebb zenei és táncos műfaja közé tartozik. A versenytáncok között található tangó a fejkapásokkal, hirtelen mozdulatokkal, a jellegzetes promenádlépésekkel európai találmány, a rózsa a szájban pedig Hollywood szülötte, míg az eredeti, Argentínában kialakult tánc elképesztően kifinomult - a legösszetettebb páros tánc, viszonylag kevés előre definiált mozdulattal, rengeteg improvizációval (ennek ellenére bárki meg tudja tanulni). A közel 120 éves története alatt a tánc sokat változott és változik ma is: a 30-50-es évek táncstílusa mellett egyre népszerűbb – főleg és csaknem kizárólag a fiatalok körében – az ún. tango nuevo vagy neotango stílus. A Gotan Project és hasonló modern tangó feldolgozásokkal operáló zenekarok muzsikája, valamint egyes világzenei irányzatok is egyre inkább megjelennek a táncos helyeken. A neotangó mint tánc is egyre sokoldalúbb: a swing és salsa egyes megoldásait is felhasználja és a tangótól eltérő hangulatú, jellegű zenére is táncolják. Látványos, olykor játékos és teljesen improvizált tánc.
Persze a lista messze nem teljes, hiszen a latin-amerikai kultúra folyamatosan változik. Az autentikus (népi) illetve az ún. utcai (városi környezetben keletkezett, sokszor a tömegsajtó, lemezcégek stb. által is népszerűsített, nagy földrajzi keveredéseket is tartalmazó, de nem mesterségesen kialakított, tehát inkább néptánc-szerű) táncok nem kifejezetten hosszú életűek, illetve ha mégis, akkor a tánc formája, stílusa óriási változásokon megy keresztül, így sokszor szinte csak a név azonos: egy tánc két stílusa (korszaka) között nagyobb a különbség, mint két másik, különböző tánc között.
A latin zenével, táncokkal és emberekkel kapcsolatosan rengeteg mítosz kering. Az egyik óriási ködösítés, hogy a
latinok vérében van a tánc. Itt ki kell, hogy ábrándítsak mindenkit: ez nem így van. Nyilván azoknak, akik találkoznak egy-egy latinnal, aki nulla éves kora óta latin zenét hallgat, aki már gyerekkorában is foglalkozott tánccal, tánczenével ilyen benyomásuk támadhat, de ez csak a nagyobb rutin miatt van így. Elvégre is egy 10 éves latin kölyöknek akár 7-8 év gyakorlata is van abban, amit egy európai – kamasz vagy felnőtt fejjel! - 8x60 percben próbál megtanulni, ráadásul egy latin 0-24 órában a saját kulturális közegében él. Találkoztam már amerikai nagyvárosban, visszafogott értelmiségi családban felnőtt puerto ricóiakkal, akik kifejezetten ügyetlenek voltak a tánctanulásban.
Egy másik típusú
mítosz a táncok ’eredetisége’ köré épül: melyik stílus, tánc a legautentikusabb. Ezt a latinok saját maguk is, de főleg a tánctanárok keltik (jól felfogott üzleti megfontolásból), a ’fogyasztók’ pedig imádják az
egzotikumot, az ’eredetiség’ romantikáját. El kell választani az elnevezést, a zenei stílust és a tánc stílusát: ezek sokszor egymástól teljesen függetlenül változnak. Salsának hívják azt is, amit Kubában, amit Kolumbiában és azt is amit Puerto Ricóban táncolnak. Ezek látható különbségeket mutatnak egymáshoz képest, ráadásul egymástól jellegzetesen különböző zenére táncolják őket. Tangóban még ennél nagyobb különbségek is vannak attól függően, hogy melyik évtized stílusáról beszélünk, de helyileg is jelentős eltérések vannak – a zenében pedig ennél is nagyobb különbségekkel találkozhatunk.
A cikksorozat folytatásában népszerű latin táncokat és a hozzá kötődő hazai táncéletet mutatjuk be részletesebben.
Ecsedy Áron -
www.holgyvalasz.hu[2005.09.27.]