Breathe, Firestarter, Smack my - Prodigy a csúcson és a szétesés szélén
A csapat a The Fat of The Landdel tette fel az i-re a pontot: a Prodigy a lemez megjelenése után elért mindent, amit csak lehetett: világhír, sokmillió eladott példány, számtalan elnyert díj és elismerés. A világ tetején csücsültek, onnan pedig nagyon könnyű leesni.
The Fat of the Land - a ‘90-es évek lényege
A koncertek végeztével Liam stúdióba vonult és a turné során szerzett tapasztalatait is beleépítette az új Prodigy-hangzásba: még többet kísérletezett a gitárral, egy picit rockosabbra vette a figurát (sokan nehezményezték is, hogy egy elektronikus csapat rockfesztiválokon, a legnagyobb rockcsapatokkal lép fel - a srácokat viszont nagyon jól érezték magukat olyan együttesek társaságában, mint a Rage Agains The Machine vagy a Bad Religion. 1996-ben aztán berobbant a Firestarter, ami még az addigiaknál is nagyobb siker lett. Hetekig a slágerlisták élén trónolt, a klipjét pedig világszerte vetítették.
A "Firestarter" sejttette, hogy a következő albummal a csapat ismételten új irányt vesz . A harmadik korongot tehát nagy várakozás előzte meg. 1997 júniusában került a boltok polcaira a "The Fat of the Land", amely meghozta a világhírt a csapat számára: 22 országban vezette a listákat, az Egyesült Államokban a Billboard első helyén nyitott (ez addig azért nem igazán sikerült elektronikus zenei előadónak). A tengerentúlon hamar duplaplatina lett a Prodigy harmadik anyaga (összesen 7 millió kelt el belőle). Természetesen a kislemezek is sikeresek voltak, de igazából a Fat of the Land összes tétele külön-külön is megmozgatta sokak - különösen a filmesek - fantáziáját.
A Mindfields feltűnt a Matrix-ban is, a Beastie Boys-mintát használó Funky Shit a Halálhajóban, a Smack my Bitch Up pedig a Charly Angyalaiban és a Closer című filmekben, de az utóbbi 10 évben megszámlálhatatlan műsor használta valamelyik számot aláfestésnek vagy szignálnak.
A Diesel Power-ben egyébként Kool Keith, az Ultramagnetic MC's alapítója rappel (az ő egyik számukból származik a Smack My Bitch Up-ban használt hangminta).
A hangzás nem eladó
A brit csapatra ebben az időben figyelt fel Madonna, aki egyből le is szerződtette őket Maverick nevű kiadójához, hogy ők terjesszék a Fat of The Landet az USA-ban. Sőt, a pop királynője még azt is felvetette, hogy következő lemezének produceri munkálatait Liamra bízza. Ő azonban nem egyezett bele, mondván: a Prodigy-hangzás nem eladó!
Közben persze jöttek szépen sorban a Firestartert követő kislemezek: a Breathe, majd a Smack my Bitch Up, amely nem kis botrányt kavart szexista szövegével és durva vidóklipjével. Néhány országban csak este 10 után lehetett vetíteni (vagy akkor sem).
A csapat ebben az időben szinte minden létező díjat besöpört (megkapta a Brit Awards-on a legjobb angol dance csapatnak járó díjat, de jelöték Grammy-re és a Mercury Music Prize-ra is), illetve még a Guinnes Rekordok könyvébe is bekerült, mint a leggyorsabban fogyó album Angliában 1998-ban.
A hatalmas felhajtás, a számos nagy koncert és folyamatos szereplés után a csapat egy hosszabb pihenőre ment. Persze olyan sokat azért nem pihentek: időnként még fellépett a Prodigy, de a tagok inkább a saját munkáikkal voltak elfoglalva.
Külön utakon
Maxim elkezdett egy saját albumon dolgozni: 1999-ben megjelentette a My Web című EP-t, amely 5 számot tartalmazott, majd 2000 októberében elkészült az első teljes Maxim-album, a Hell's Kitchen (ezen hallható a Skunk Anansie-vel közös Carmen Queasy is), amit 2005-ben követett a második önálló anyag, a Fallen Angel.
Az örökmozgó Keith sem tudott megmaradni a fenekén és arra használta ki a Prodigy kényszerszünetét, hogy motorversenyzőként is kipróbálja magát, de hamar beleunt, így jöhetett a zenélés. Két projectben is résztvett a Prodigy házi őrültje: az egyik a Clever Brains Fryin' nevű formáció (összesen 1 dalt hoztak össze), a másik pedig a Flint nevű csapat, akik majdnem el is jutottak az első lemezük megjelenéséig, azonban a Device 1 című anyagot az utolsó pillanatban törölték.
A csapat táncosa, Leeroy remixelte Dr. Doom Leave me Alone-ját, majd ő is fejébe vette, hogy saját karriert épít: ennek első állomásaként nekiállt dj-zni, felvette a Longman nevet, amit nem sokkal később Flightcrank-re változtatott. Ezen a néven azonban már zenéket is készített: 2001-ben megjelent a Flightcrank Ep, majd áprilisban az első önálló albuma, a Beyond All Reasonable Doubt. Ennek örömére Leeroy kiszállt a Prodigy-ből, saját bevallása szerint egy ideje már nem érezte igazi tagnak magát. Manapság DJ Hyperral dolgozik együtt (tavaly be is mutatták We Control cím lemezük anyagát a Szigeten).
Liam pedig bevetette magát a stúdió magányába, hogy összehozza a következő Prodigy anyagot, amely azért nem adta olyan könnyen magát, így az essex-i zseni egy elég hosszú ideig tartó “alkotói válságnak” nézett elébe. Mindenesetre Liam ebben az időszakban kipróbálta magát mint lemezlovas: összedobott egy oldszkúl mixlemezt, amely a The Dirtchamber Session Volume 1 címet kapta a keresztségben (néhány év múlva a Back to Mine sorozat egyik darabját is Liam készítette).
Emellett 3D-vel (Massive Attack) elkészített egy tracket "No Souvenirs" címmel, amit eredetileg a "The Beach" filmzene albumára terveztek, de végül mégsem került rá, de létezik egy Titan című szerzemény is, amely egy pornófilm (a The Uranus Experiment 2 & 3) "betétdala" lett - szintén kiadatlan.
2001 júniusában megjelent az "Experience Expanded' album, amely az elsõ lemez összes számát tartalmazta remixelt formában. Ebben az időben maximum ennyire telt a Prodigy-től.
Prodigy hét a Zene.hu Rádión
A Prodigy hetünk keretein belül minden este 8-tól - a Zene.hu RádióWorld of Electro csatornáján - lejátszunk 1-1 Prodigy albumot az elejétől a végéig, ez szerda este sem lesz másként: jön a legismertebb lemez, a The Fat of The Land!
De az anyag meghallgatása után is érdemes még maradni, hiszen jönnek a tárgyalt korszakból összegyűjtött b-oldalas számok, mint a The Trick a Breathe maxiról, a Molotov Bitch a Firestarterről vagy a No Man ArmyTom Morello közreműködésével. De akadnak azért rikaságok is, mint például a már említett 3D-vel közös No Souvenirs vagy egy tavalyi válogatásra készülő Ghost Town, amely egy 1981-es brit ska zenekar, a The Specials számának feldolgozása. A speckó mixekből sem lesz hiány: a műsorban lenyomjuk a Mindfields-hez készült Monkey Maffia remixet, és a Smack My Bitch Up-hoz készült Sub Focus remixet is. Mindkettő elég ritka darab. A többi meglepetés.
20:00: Prodigy - Fat of The Land
21:10: Ritkaságok a Fat of the Land korszakból
22:10: Annyira ’90 - válogatás az előző évtized legjobb elektronikus zenéiből