Csalódtak az új rádiókban a Sláger és a Danubius-hallgatók
Meghallgatta a debütáló országos rádióadókat a kedvenc csatornájukat elvesztő hallgatók túlnyomó része, de a legtöbbjüknek nem jött be az újdonság legalábbis erre utal egy a napokban készült közvéleménykutatás.
A két kereskedelmi adó megszűnése és az újak indulása az elmúlt hetekben gyakori beszédtémává vált nem csak szakmai körökben, hanem a mindennapi életben is. Sok kérdés merült fel, melyekre a válaszokat előre senki sem tudta megadni. Ahhoz, hogy mielőbb kézzelfogható válaszokat láthassunk, a Maximize Médiaügynökség az NRC kutató céggel közösen egy 600 fős reprezentatív mintán végzett online kérdőíves felmérést azon 18-49 éves korúak körében, akik hetente legalább egyszer hallgatnak rádiót.
Az adatfelvétel közvetlenül az új adók indulásakor történt, 2009. november 19. és 22. között, így a kapott információk a hallgatók első rezdüléseit, gondolatait mutatják és csak áttételesen utalnak arra, mi történik majd hosszú távon a rádiók hallgatottságával.
Kutatás során elsősorban az érdekelte a kérdezőket, hogy a korábban Sláger és/vagy Danubius Rádiót hallgatók hogyan reagáltak a változásokra, mely adókra váltottak és hogyan viszonyulnak a most indult két új adóval szemben. Részletes kutatási anyagunkból most csak néhány érdekes pontot emelnénk ki.
Nem meglepő adat, hogy a korábbi időszakban a rádiót hallgatók nagyrésze Sláger Rádiót (69%) és Danubius Rádiót (64%) hallgatott. A megkérdezettek kedvenc adója a Sláger Rádió volt (45%), őt követte a Danubius Rádió (28%).
Hogyan reagáltak a hallgatók az új adók megjelenésére? Nem meglepő, hogy a megkérdezettek 41%-a saját bevallása szerint egyik új adóba sem hallgatott bele annak indulása óta. Ők egyrészt azok, akik az utolsó perc után is "lojálisak" maradtak kedvenc márkájukhoz, másrészt azok, akiknek a korábbi kedvenc adója megmaradt (Juventus, Rádió1, MR2 Petőfi, MR1 Kossuth, egyéb adók) és az új adók első napjaiban nem voltak kíváncsiak az ott történt változásokra.
Az új adók indulását övező információ áradat ellenére, vagy éppen ennek köszönhetően a megkérdezettek 35%-a mindkét új adóba belehallgatott. Ehhez jön hozzá az a 12% , akik csak a Class FM-be és még 10%, akik csak a Neo FM-be hallgattak bele. A többség tehát már az új adók indulásának első napjaiban kipróbálta a két újonnan indult rádiót.
Érdekes, hogy a magát korábban Sláger-rajongónak vallók esetében 47% hallgatott bele az új műsorba, majd váltott és keresett másik adót. Ez az arány a Danubius-rajongók esetében is hasonló, itt 46%. Kutatási adatok alapján jelenleg nehezebb helyzetben van a Neo FM, hiszen a korábbi Sláger-rajongóknak csak 6%-a maradt az új adón, míg a Class FM esetében ez az arány a korábbi Danubius-rajongók bázisán nézve 16%.
Gyenge közepesnek ítélik meg a zenei kínálatot
Felmerül a kérdés, hogy ki a változások nyertese? Első helyen a Juventus Rádió áll - a Danubius-rajongók 32%-a, míg a Sláger-rajongók 28%-a hangolt a Juventus Rádióra az új adók indulása óta eltelt időszakban. Jelentős hallgatói tábort nyerhet még az MR2 Petőfi Rádió és a Rádió1 is.
Kíváncsiak voltak arra is, hogy akik már belehallgattak a két új rádió adóba, hogyan ítélik meg azokat három fő paraméter - zenei kínálat, a műsorvezetők személye és a jelenleg futó műsorok - alapján. Mindhárom területen a Class FM került ki nyertesen, bár a különbség a két adók között minimális volt. Leginkább a műsorvezetők személye az a terület, ahol a Class FM-nek jobb a megítélése (5 fokú skálán 2,62, míg a Neo esetében 2,27).
Mi a véleményéd a Class FM és a NeoFM zenei kínálatáról?
A kutatás eredménye nem meglepő, hiszen a Class FM több, korábban Danubius Rádiós kollégát alkalmaz már az indulás óta, míg a Neo FM csak egy ideiglenes műsorstruktúrával és műsorvezetői gárdával kezdte meg működését.
Az új adók indulása óta eltelt 4 nap, amíg megkérdezés zajlott, a hallgatók első reakcióit mutatja, és nyitva hagyja a nagy kérdést - mi lesz a továbbiakban? A jelenleg még "dacolók" melyik adó felé nyitnak majd? Ki lesz hosszú távon a nyertes és hogyan alakul az új adók hallgatói tábora januártól? Mind mind olyan kérdések, amikre csak hónapok múlva kapjuk meg a választ. Addig is hosszú út áll még mindkét új adó előtt, hogy kiépítsék stabil hallgatói bázisukat és meggyőzzék a még hezitálókat arról, hogy ők a legjobb választás.
- Maximize alapján -
[2009.11.25.]