Áll a bál a Romanticnál
Katinka és Zsuzsa kizárólag egyet tehet: önállóan kell folytatniuk, Győzike nélkül; ha kell, új néven.
A magyar bulvárhírek jelentős része egy ideje a tévébohócról, Győzikéről szól. A legtöbbnek nincs valóságalapja, saját maga, vagy a körülötte dolgozó stáb találja ki a tévés show nézettsége érdekében. Az utóbbi napokban azonban egyre több szó esik egy valós témáról is: a Romantic kálváriájáról.
Nyilvánvaló volt, hogy előbb-utóbb felszínre jutnak a lányok Győzikével kapcsolatos sérelmei. Én azt hittem, hogy ez korábban bekövetkezik.
Előzmények
A Romantic karrierje nem az elmúlt hetekben került zsákutcába. Aki ezt állítja, hallgasson bele a 2004 nyarán kiadott A szerelem hajnalán című albumba. A trió képviselt egyfajta minőséget – az énekesnőknek köszönhetően –, ami fokozatosan eltűnt; az említett lemez nemcsak pályafutásuk, hanem az év egyik legpocsékabb magyar anyaga is egyben. Ehhez képest az idén márciusban kiadott Kell ez a nő című CD kiváló munka, a címadó szerzemény eddigi legjobb daluk egyike. Mégsem képes helyrehozni az elrontottakat.
A tagok a kezdetekben egymásra voltak utalva. A színvonalat a két énekesnő: Kunovics Katinka és Völgyi Zsuzsa szolgáltatta (Zsuzsa az első album után Jónás Andrea helyére érkezett), de tehetségüket Győzike adta el. Közben két különböző világot képviseltek. Aki járt a koncertjükön, meggyőződhetett róla. Ciki volt, ahogy a lányok a szóbeli megnyilvánulásaikkal megpróbáltak lesüllyedni frontemberük szintjére. A különbség a velük készült riportokban is megmutatkozott. Kullogtak a nagyravágyó, nagyzoló, helyét és helyzetét felmérni képtelen, hazudozó Győzike mögött. Nekem négy éve a rádióműsoromban azzal dicsekedett, hogy indult a helyhatósági választáson, és megválasztották polgármesternek… Katinka és Zsuzsa a napokban bevallotta, már akkortájt is akadt probléma közöttük, és ezek száma fokozatosan nőtt. Ha konfliktushelyzet alakult ki, frontemberük azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja magukat, ő nem fog éhen halni.
Jelen
Kifelé most is dicséri, ám elmondásuk szerint belül megpróbálja ellehetetleníteni őket. Az érintett tagadja a vádakat, azzal érvel, hogy ez reklámfogás a részükről, mert szerepelni akarnak…
A leírtak ellenére Győzikét a közvélemény szeretnivaló embernek tartotta. Mára viszont alaposan megváltozott a helyzet. Egyre inkább negatív figurává válik. Hiba lenne show-jának hatalmas, de folyamatosan csökkenő nézettségéből kiindulni – az emberek nézik őt, a megítélése közben napról napra romlik. Tudják, hogy a Gáspár család tévés élete köszönőviszonyban sincs a valós helyzettel. Mégis figyelik, mert szórakozni akarnak, jókat nevetgélni. Győzikének igaza van abban, hogy a magyar ember irigy, de – valljuk már be – az ő esetében nem ok nélkül. Mert mit lát? Utazgat a nagyvilágban, szórja a pénzt, és azt hangoztatja, mennyit dolgozik, mennyire utálja az embereket, főleg a helyieket, irigyek a tehetségére és a sikereire. És mit nem lát? Hogy dolgozna. Egyértelmű, show-ja után a zeneiparban és a művészvilágban nem lesz sem helye, sem közönsége. Belőle ennyit lehetett kihozni.
Győzike felvirágoztatta a triót, majd jelentősen hozzájárult népszerűségének visszaeséséhez. Elképzelhető ugyan, hogy ez a show és a viselkedése nélkül is bekövetkezik, mivel a magyar piacon az újonnan feltűnt csapatok túlnyomó többsége legfeljebb két-három lemez erejéig adható el.
Hogyan tovább?
A lányoknak most valóban lépniük kellett. Frontemberük ma már púp a hátukon, szerintem jól mérték fel helyzetüket: nélküle kell folytatniuk. Még akkor is, ha nem használhatják a Romantic-nevet. Nem biztos, hogy sikerül helytállniuk, de ez az egyetlen járható út számukra. Ha eltűnnek a süllyesztőben, semmi sem történik. Igaz, kár volna értük, de annyi tehetséges előadó bukott el az elmúlt években, és őket sem siratja senki…
Varga Miklós, a trió menedzsere és kiadójának (Artofonic) főnöke a szlovákiai Új Szónak elmondta, hogy jelenleg is folyik a tagok kibékítése, ám egyelőre képtelen felmérni, milyen eredménnyel zárul.
Puha József (Új Szó)
[2006.05.18.]