Honvéd Férfikar
A budapesti Honvéd Férfikar - Magyarország egyetlen hivatásos férfikórusa - Európa-szerte, de a nagyvilágban is csaknem egyedülálló különlegességgel bír. Hangzásában ugyanis összegződik az orosz kórusok hangterjedelme azzal a kivételes emocionális érzékenységgel és kifejezőerővel, amely a közép-európai kultúra legmélyebb sajátossága. A férfikar 1949-ben született a magyar zenekultúra, énekesi hagyományok ápolására és gazdagítására. A ma 43 fős kórust művészi nyitottsága, tehetséggondozói képessége és szakmai színvonala Európa kiemelkedő kórusainak sorába emeli. A drámai erő, a hatalmas hangok, a sötét tónusú basszusok mellett a lágyság, rugalmasság és virtuozitás valóban Kelet és Nyugat hagyományainak ötvözését jelentik. A férfikar vezetője és karnagya 2010. március 1-től a Liszt-díjas Strausz Kálmán.
A kórus művészi színvonalát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Bartók nagylemeze és Liszt Psalms és Requiem lemeze elnyerte a Párizsi Charles Cross Hanglemez Akadémia Nagydíját.
Működése során a kórus a zeneirodalom minden műfaját, korszakát és stílusirányzatát megismerte. Ez a színgazdagság teszi lehetővé, hogy a gregoriántól a kortárs zenéig, az orosz pravoszláv kórusoktól az operán át a jazzig szinte minden műfaj és stílus szerepeljen a repertoárján.
Egyedülálló repertoár
A Honvéd Férfikar műsorán tartja a teljes férfikari kórusirodalom legnagyobb részét, beleértve az a cappella és zongorakíséretes műveket, operarészleteket, teljes operákat és oratóriumokat, operett részleteket, valamint számos átiratot.
Emellett olyan darabokat is megszólaltat, amelyek igen ritkán vagy egyáltalán nem hangzanak el a világ hangversenytermeiben. Ilyen például Brahms Rinaldo kantáta-ja, amelyet nehézsége miatt ritkán játszanak; Wagner alig ismert remekműve, Az apostolok szeretetvacsorája; Kurt Weill megrázó Berlini requiem-je, vagy Liszt nemrég felfedezett A négy elem című műve, amely a Les Préludes-nek eddig csak Liszt leveleiből ismert kórus-előzménye, s amelyről mindeddig azt hitték, hogy elveszett. E Liszt-kantátát a Honvéd Férfikar világpremierként szólaltatta meg 1996-ban. Ugyanakkor a férfikar és a big band különleges találkozásaként repertoárra került Duke Ellington páratlan Sacred Concert-je is. De a Honvéd Férfikar nélkül ma már szinte elképzelhetetlen Liszt Faust-szimfóniá-ja, Berlioz Faust elkárhozása éppúgy, mint Stravinsky Oedipus Rex-e, Shostakovich Babi Jar szimfóniá-ja, vagy Cherubini Requiem-je csakúgy, mint sok más alkotás az oratorikus irodalom standardjeiből.
Verdi, Wagner számos operájában szerepel kiemelt férfikari jelenet, de az operairodalomban általában is sok a férfikari részlet. Ezek a Honvéd Férfikarnak nemcsak a koncertrepertoárját gazdagítják, hanem számos színpadi előadás emlékét is őrzik Budapesten, Ausztriában, Németországban, Egyiptomban és másutt. A velencei Grand Teatro la Fenice Lohengrin produkciójában például olyan sikerrel működött közre a kórus, hogy a színház intendaturája egy önálló kóruskoncertre kérte fel a férfikart.
S a legújabb: 2005-ben Budapesten, a Művészetek Palotájában a Honvéd Férfikar tagjai szerepeltek Weber A bűvös vadász című operájának előadásain.
A magyar vokális irodalom kivételesen gazdag. Erkel, Liszt, Bartók, Kodály és kortársaik műveivel a kórus hatalmas sikert aratott még olyan országokban is, mint Mexikó, India vagy Szíria. Komoly szakmai és közönség visszhangra lelt a magyar zenekultúrát reprezentáló Cantus Hungarorum történeti összeállítás is.
Szinte megalakulása pillanatától egyik fő törekvéseként a Honvéd Férfikar a legjelentősebb magyar kortárs szerzőket igyekezett megnyerni új kórusművek komponálására. A legújabbak között így született Tolcsvay László Testamentom-ja, vagy Vajda János rendkívül szellemes oratórikus scherzója, a Szent Péter meg a zsoldosok (Hans Sachs nyomán), melyek a közönség számára is élményadó, ötletgazdag és populáris darabok.
Még különlegesebbé teszi a Honvéd Férfikar repertoárját, hogy tagjainak többsége szólista feladatokra is képes. Olyannyira, hogy a mai magyar operaszínpadokon éneklő férfi magánénekesek csaknem mindegyike a Honvéd Férfikarban kezdte pályáját. Így nem véletlen, hogy a kórus a legkülönbözőbb összetételű műsorokkal képes közönség elé lépni, akár 3-5 fős, vagy 6-12 létszámú kamara formációban, illetve 20-30-40 énekessel. Ez a létszám igény szerint bővíthető a legjobb hivatásos együttesek tagjaival. A különböző műsor-összeállításban szólistákat is adhat a férfikar. E rugalmasság eredményeképpen a Honvéd Férfikar bármilyen hangszeres együttessel, kamarazenekarral, jazz trióval, big band-del, cigányzenekarral társulhat. Reneszánsz zene, barokk operák, népi műsor, popátiratok - bármi megszólalhat a kórus előadásában. (forrás:kulturlistv.hu)
[2008.04.07.]