2025. november 12. | szerda | Jónás, Renátó nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 

A magyar Hans Zimmer? - Keresztúri Márton, a díjnyertes filmzeneszerző, akit a világ is felfedezett

Keresztúri Márton alapvetően filmzeneszerzőnek és zenei producernek tartja magát mindamellett, hogy nem csak filmzenéi jelentek meg eddig, illetve nyitott más műfajokra is, de a fő csapásirányt szeretné megtartani, nem véletlenül: a My Visual Films-szel eddig megjelent 4 filmje az elmúlt 6 évben sorra nyerte a különféle nemzetközi filmes díjakat egyénileg és csapatszinten egyaránt.

Marci Merkúrja a Halakban áll, amely kiváló a művészetekhez, valamint Halak Szaturnuszával művészként kiemelkedőt alkothat, leginkább érzelemdús, már-már felkavaró zenék komponálásával. Életcélja lehet, hogy segítse és gyógyítsa az embereket a művészetén keresztül, a szeretet erejével. Nem csoda, hogy elektronikus zenei szakon folytat tanulmányokat, hiszen az a Vízöntőhöz tartozik, amelyben a Nap-Vénusz-Marsa van. 

Már gyerekkorában is imádta a filmeket és a filmzenét: első CD-jét, John Williams egyik Harry Potter filmzenéjét a malacperselyéből összegyűjtve vette meg, amelyet megállás nélkül kellett hallgatni a kocsiban (mint anno én is eljátszottam a szüleimmel a Szandi-kazettákkal). Szolfézsra már óvodásként is járt, majd tanárnője javaslatára 9 éves korától 6+4 éven át klasszikus zongoraórákat vett alapszinten a Solti György Zeneiskolában Bakonyiné Gasparics Máriától, később pedig jazz-zongorát is tanult Márkus Tibortól, aki egyben bevezette őt a jazz világába, amely nagy szerelmévé vált a klasszikus zene mellett. Már akkoriban is írogatott szóló zenedarabokat, amelyeket a klasszikus zongoratanárnőjének is megmutatott: ezeket a filmzenei jelzővel illette a pedagógus. 

19 évesen egy ismerőse elküldte az egyik zenéjét Bob Leone számára, aki Lady Gaga, illetve Lana Del Rey felfedezőjeként 1981 és 1988 között a Songwriters Guild of America, majd 1988-tól 2006-ig a Songwriters Hall of Fame, továbbá a National Academy of Popular Music helyi projektekért felelős igazgatója volt. A szakember azt reagálta, hogy nagyon filmzenei, amit Marci alkot, valamint bíztatta őt a filmzeneszerzői pályára.

Érettségi után a Budapesti Corvinus Egyetemen végzett nemzetközi gazdálkodás alapszakon, angol nyelven. Harmadéves volt, amikor visszatért a zongoratanárnőjéhez azzal a tervvel, hogy majd zenei pályára lép. 2018-ban találkozott Pálfai Károllyal egy csoportos meditáción, aki 2019-ben rendezte meg első kisfilmjét, így a kezdeti bíztatást követően Karesz lehetőséget is adott Marcinak a filmzeneszerzésre, amely később zenei produceri feladatokkal bővült a My Visual Films égisze alatt. 

Nemzetközi tanulmányait 2020-ban kezdte meg Hollandiában, a Conservatorium Utrecht-ben, ahol elvégezte az 1 éves alapszak előkészítő képzést jazz zongora szakon. 2021-től a szintén holland földön található Conservatorium Maastricht hallgatója elektronikus zenei előadásmód szakon, jazz szakirányon, ahol jelenleg végzős. Úgy érzi, rengeteget tanul nem csak a tanáraitól, de a világ minden tájáról érkező diáktársaitól is. Külön inspirálja, hogy produceri ismereteket is szerezhet az intézményben. Érdekesség, hogy tanárai között van a világhírű Tangerine Dream tagja, Paul Frick is, ráadásul Marci és jómagam szintén kb. 10 évvel ezelőtt találkoztunk először a banda nevével egy-egy tanfolyamon. Filmzenei szakmai tudását is szerette volna bővíteni, ezért a bonni Musicube Academy-n 2022 és 2023 között elvégzett egy filmzeneszerző és producer online mesterszak előkészítő képzést is.

Az idén debütáló ONE MORE LIKE című dráma zenéjének nagy része a Marci örömére jó előre megkapott forgatókönyv alapján íródott. Ezt követte az egy-két hónapos időszak, amikor a filmben zeneszerzőtársként debütáló Ipsics Áronnal a zenéket a képre illesztették, profi zeneszerző szoftverek alkalmazásával. A zenei világ tekintetében az elektronika és a vonósok domináltak, miközben a trap és az űrhangos szintetizátor is felcsendül benne. A film változatossága nagy kihívást és sok munkát jelentett nekik. Áron dallamain kívül Bóta Kata és Takács Ádám is hozzájárult a zseniális filmzenéhez a vonós záródallal. A La Movida zenekar a táncjelenetek autentikus zenéiben működött közre. A filmet, ahogyan az előző alkotást, a Légszomj – Szorongató múlt címűt (tavaly jelent meg, vonós-zongorás filmzenével, amely nagyon közel áll hozzá) is zenei producerként jegyezte Marci, amelyeket csakúgy ő hangszerelt, maszterelt, illetve mixelt/hangkevert, mint az első két kisfilmet, a Lecsót (2019-ben látott napvilágot, szólózongora alappal) és a Cipőfűzőt (2023-ban jött ki, elektronikus zenei világgal, ahol már külföldi tanulmányait is tudta kamatoztatni a szintetizátoroknál). 

Emellett közreműködött a következő filmek zeneszerzésében, amelyek zömében diplomamunkák voltak: Élesztő (2018), Halak a hálóban (2020), Personal Thirst (2021), Votum (2024).

A virtuozitás helyett az őszinte zenei önkifejezést tartja igazán fontosnak, így a zongorát inkább zeneszerzésre használja vagy ő játssza fel a zongorás részeket a zenei munkálatok során. A műfajokat tekintve mindenevő a zenét és a filmeket illetően is: jöhet bármi, ami jó zene a barokk klasszikusoktól kezdve a hip hop-on át a jazz-ig, továbbá a jó filmekre is nyitott, legyenek vígjátékok, drámák vagy akciófilmek. A lényeg, hogy mozgassa meg és adjon neki valamit. A filmzeneszerzésen belül is több műfajt érintett Marci a klasszikustól az elektronikusig és minden bizonnyal fog is.

Alapvetően egy improvizatív zeneszerzőnek tartja magát, amelyet határozott rendezői instrukciók mellett is igyekszik megőrizni (Vízöntő Nap-Vénusz-Marsával nagyon egyedi és eredeti, amihez ragaszkodik). Rendkívül hálás az eddigi lehetőségekért. Hans Zimmer munkássága mindig példaként lebeg a szeme előtt. Célja, hogy profi szakemberekkel (nagyzenekar, karmester) és stúdióban dolgozhasson, egyre komolyabb filmekben, a lehető legjobb minőségű zenéket alkotva. Addig is, folyamatosan keresi a stílusát, miközben szorgalmasan tanul, gyakorol és dolgozik. A filmzene az, amit igazán szeret és amely boldoggá teszi.

Kürti Krisztián

[2025.11.03.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

„That was f***ing great!!!” – méregtelenítés a ONE OK ROCK budapesti DETOX koncertjén
Besz...

Klasszikus thrash, hard rock és nu metal borította lángba az Arénát - Disturbed / Megadeth koncerten jártunk 
Október 6-án két gigantikus metal csapat töltötte meg a Papp László Arénát. Megnéztük a Disturbed koncertjét a Megadeth...

Dallamos death és folk metal este a Barba Negraban - Arch Enemy koncerten jártunk
Dívák estje  - a Nő ünnepe a MüPában
Egyszer ezt is látni kell! - Katy Perry koncertbeszámoló
Visszatért hozzánk a holland gitárhős - Julian Sas koncerten jártunk
A blues gitár mágus visszatért hozzánk - Dan Patlansky koncerten jártunk
beszámolók még