2024. április 20. | szombat | Tivadar nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Linkek
Musiceditor
Kapcsolódó cikkek
A virtuális hangszerek világa – I. rész
Képgalériák
Képek a cikkhez
Kapcsolatok
Legnépszerűbb csengőhangok

A virtuális hangszerek világa II.rész - Steinberg - The Grand 2



Gondolom, hogy már számos ilyen, vagy ehhez hasonló zongora-imitáló program létezik. Akkor miért ezt emelted ki?
Azért, mert itt tényleg egy koncertpianóval van dolgunk. A megszólalása- szinte- tökéletes. A kereskedelmi forgalomban lévő zongora-szoftverek általában nem korlátozódnak két zongora megszólaltatására. Értem ezalatt azt, hogy egy-egy ilyen szoftverbe belecsempésznek más és más hangszereket is, melyeknek a zongorához van közük. Például E-Piano, vagy a jazzpianók hangzása. Ebben a programban ilyen nincs. Ne is keresse a Felhasználó. Van viszont egyéb használható beállítási lehetőségei, pl. a Room Options (képünkön).
 


Ez egy 2X2 csatornás, Surround rendszert modellező állíthatóság. Egérrel a zongorát odarakjuk a térben, ahová gondoljuk. A jobbra-balra történő elmozdításkor a panoráma jobb- és baloldalára csúsztatjuk a hangzást, míg a föl-le mozgatásnál a front- és háttérsugárzók közti térben mozdítjuk el a hangzást. Kipróbáltam, és lenyűgözően jól szimulálja ezt a hangzást. Emellett persze állíthatjuk a tér nagyságát is, ettől visszhangot várhatunk, kinek milyen igénye van. Azt hiszem, hogy egy koncertpianótól ez el is várható.

A Global Options-ben találhatunk még egy-két beállítási lehetőséget. Gondolok itt a hangolási lehetőségekre, ahol el tudjuk tolni az alaphangot föl vagy le irányba (tized pontossággal egy egész hangot le, vagy fölfelé hangolva); a Keyboard Settings-nél állíthatjuk a leütés erősségét, illetve, hogy mekkora fokú leütésnél, hogyan reagáljon a hangzás, tehát gyengédebben, vagy azonnal egy erősebb fokozatban. Apropó: leütés.
A program- természetesen- érzékeny a külső billentyűzeten való leütések mértékére. Tehát az úgynevezett dinamikus billentésű midibillentyűzetekről tökéletesen veszi a billentés erősségét. Értelemszerűen: minél erősebben ütjük le a billentyűt, annál erősebben, illetve hangosabban szólal meg a szoftver. Ez egyébként el is várható minden programtól.

Szép-szép, hogy dicséred, de biztosan van hibája is e programnak.

Sajnos, azt kell mondanom, hogy „természetesen, van”. Nem lehet minden tökéletes, bármennyire is szeretnénk. Vannak benne értelmetlen, számomra értelmezhetetlen beállítási lehetőségek is. Például a quality, azaz minőség beállító „csúszka”. Mert fölmerül a kérdés: ha valami jó, akkor azon miért szeretne a Felhasználó változtatni? Teljesen fölösleges ez az állíthatóság. Aztán. Van egy gomb, amivel lecsukhatjuk a klaviatúra fedelét (képünkön).

Az égvilágon semmi értelme nincs ennek a gombnak. Ha klikkelünk e gombra, akkor lecsukódik a fedél. Ekkor láthatjuk lecsukott helyzetben. Ennél többet viszont nem nyújt, mert ugyanúgy játszhatunk rajta, csak ekkor nem látjuk a billentyűk mozgását. Ismét apropó… Billentyűk mozgása: amikor játszunk a midibillentyűzeten, akkor követhetjük játékunkat a szoftverben is, hiszen látjuk, amint mozognak a billentyűk. Azaz, hogy láthatnánk, ha látszódna minden, de nem. Nem látszódnak a fekete billentyűk mozgásai, és néhol a fehér billentyűk mozgása sem tökéletesen kivitelezett. Ergo: egy program inkább ne nyújtson semmit grafikailag, minthogy elrontsák az összképet egy-egy ilyen értelmetlen grafikai megnyilvánulással.

Azért ezek nem is nagy hibák. Még valami? Hangzásban például?
Ott egyetlen hibát jegyeznék meg, és azt is csak azért, mert egy drága programról van szó, és az ember elvárná, hogy ennyi pénzért minden tökéletes legyen, ami a hangzást illeti. A közel 40 órás teszt utáni feljegyzéseimből a legfontosabb dolgot emelném ki: 5 oktávos a midibillentyűzetem, és a C5 oktávon G hang utáni hang (G#) az már egy újabb mintavételezésből származik. Sajnos ez hallatszik is. A jelenség: G hang „rövid érintés” után- szinte- azonnal elhallgat, míg a G# nem akar azonnal elhalkulni, van egy lefutása. Ez ugyan „csak” 4 hangot érint (G#, A, A#, H), mert C6-tól már „jó”. Ez apró hibának tűnhet, illetve kukacoskodásnak, de valójában egy programozási hibával állunk szemben, ami hanyagságra utal.

Ha összevetjük a grafikai hibákat, az értelmetlen beállíthatóságokat, illetve a legutóbbi hangzási hibát, akkor nem is rossz az arány. Kinek ajánlod e programot?
Valóban nem rossz az arány, ha számokban akarnám kifejezni, akkor 95-5, a jó oldalra billentve. Azoknak ajánlom, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy egy koncertzongora heverjen a nappaliban. Ezzel el is mondtam mindent.

Egyetértek. Mi lesz legközelebb? Milyen virtuális hangszert ismerhetünk meg?
Vajon nélkülözhető-e egy dobos a zenekarból? Erre a kérdésre keressük a választ legközelebb.

[2006.08.30.]

« előző oldal  (2. oldal)  

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.19.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.18.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Nem jó érzés rádöbbenni, hogy minden hiábavaló - Az ügynök halála a Centrál Színházban
...

A Quimby 33 év után sem hagyott fel a kísérletezéssel
Ha három-négy éve valaki azt mondja...

Megnéztük a Triász együttes koncertjét - képekkel
Lángba borult a Barba Negra a Hooligans koncertjén - fotókkal
Megnéztük Majka 360°-os koncertjét az MVM Dome-ban - képekkel
Szörnyek és Valhalla harcosok szeánsza a Barba Negraban
Újra egy varázsos éj - Loreena McKennitt ismét Budapestre látogatott
beszámolók még