Csökkenő magyar zenepiac
Külön figyelmet érdemlő jelenség a hazai hanghordozó piacon, hogy az elmúlt néhány évben valósággal elárasztották a piacot a többnyire a nagy hipermarketek, áruházak „túrkáló” kosaraiban ömlesztve árusított, gyakran csekély tartalmi értéket hordozó erősen leéértékelt, pár száz forintért árusított ún.
budget termékek, amelyek darabszám tekintetében a Magyarországon megvásárolt
hanghordozók mintegy 42%-át tették ki 2005-ben.
A hanghordozópiac visszaesésének okai között Magyarországon első helyen áll a CD-másolás elképesztő méretű elterjedése az utóbbi években: becslések szerint ma Magyarországon minden megvásárolt zenei CD-re legalább három-négy másolt jut. Az írható CD-k forgalma drasztikus mértékben, nagyságrendekkel növekedett Magyarországon az elmúlt néhány évben. A legálisan importált üres CD-k száma - az Artisjus adatai alapján - a 2001-es évben behozott 5 millióval szemben 2002-ben már hirtelen 25 millióra ugrott, s ez a nagyságrend jellemző az azóta eltelt évekre is.
Bár kisebb mértékben, mint a korábbi években, de továbbra is létező probléma az ipari szintű kalózkodás (engedély nélkül többszörözött kiadványok terjesztése), bár ezt éppen a „házi” CD-írás egyszerűsége, gyorsasága és olcsósága szorította valamelyest visszább.
Világszerte nehezíti a hanglemezipar helyzetét az egyre több vonzó konkurens termék is, mint a DVD-filmek, játékkonzolok, játékszoftverek és a mobiltelefonok és hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások, amelyek mind ugyanazon célközönség forintjaira pályáznak.
[2006.05.15.]