2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Hooligans-szel a strandon - fotók az újabb Nagy találkozásról
Mester Tamás a Hooligans új gitárosa? - Móricz Norbi is visszatért
A hét legjobbjai: Hooligans és Szekeres Adrien
Kapcsolatok
Hooligans

Kiderült az igazság: nem lopta a Félembert a Hooligans

Hoppá, lebuktak a huligánok! Szécsi Páltól lopott a kemény rockbanda! - ezekkel a címekkel volt teli a bulvársajtó. Az anyagokban egyből kijelentették, hogy a Hooligans Félember című számának refrénje hasonlít a Szécsi Pál által sikerre vitt 'Csak egy tánc volt' című nóta refrénjéhez. Lapunk egy Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is tanító zenei szakértő véleményét közli, aki megnézte a dalokat és megállapította, nem lopta a slágert a népszerű zenekar.

Az alábbiakban közöljük a szakember teljes véleményét.  

Alábbi szakvélemény tárgya: a Hooligans együttes „Félember” című dalának (Zene: Tóth Tibor, Szöveg: Orbán Tamás) refrénje és Szécsi Pál „Csak egy tánc volt” című dal refrénjének (Zene: Vadas Tamás, Szöveg: Varga Kálmán) összehasonlítása.

A Hooligans dal refrénje nem tekinthető Szécsi Pál dalának plágiumaként.

A szakember indokai a következők:

- Az említett vita kiváltó oka feltételezésem szerint az, hogy a két refrén között távoli hasonlóság mutatható ki a kezdő négy és fél ütem dallamkezelésében és harmonizálásában. Mindkét dal a Tonika (I. fok) Subdomináns (IV. fok) és Domináns (V. fok) funkciós kört járja be. Első ütemben tonikai funkciót, majd a második ütemben halljuk a IV. és V. fokú akkordokat. Ez olyannyira bevett harmónia-fordulat klichéje a pop zenének (és a klasszikus irodalomban is kedvelt harmonizálás, sőt a funkciós rend törvényszerű alapesete is), hogy ennek a fordulatnak levédése vagy eredeti ötletként való feltüntetése lehetetlen és értelmezhetetlen. Ha az ilyen harmóniai azonosságok alapján nem születhetnének új kompozíciók, a pop számok jelentős része nem születhetne meg, hisz oly sokan használják ezt a harmóniamenetet.

Dallamkezelésében az első hangközlépés és annak ritmusa megegyező a két refrénben. A tonikai harmónia következményeként a hármashangzat két pillérhangját használja a dallam. Ez szintén olyan gyakori megoldás a zeneszerzői szakmában, hogy ez az ötlet is közkincs.
A két dal tempója körülbelül azonosnak mondható. A tánczene lényegi mibenléte alapján ismét csak: sok olyan dal születik, amely ugyanabban a tempóban íródik. A discozene óta ez szinte elvárás is, hiszen azonos lüktetésben táncolják végig a discokban az estet. A mai DJ világ és szakma pont erre épít: észrevétlenül kevernek át egy dalt a másikba annak alapján, hogy tempójuk tökéletesen megegyezik. Belátható: tempó egyezés sem képezheti egyik vagy másik dal plágiummal való vádját...

Ez a három paramétere a refrének 4 és fél ütemében az – harmonizálás, indító dallamképzési gesztus és tempó -, ami hasonlóságot mutat.

Lényeges különbség van viszont a következőkben:

A refrén struktúrája a Szécsi dalban 8 ütemes, a Hooligans dalban 9 ütemes. A Hooligans refrén plusz 1 ütemes bővülése, tehát 9 ütemessége alaposan felborítja a szimmetria érzetünket, amely szimmetria a Szécsi dalban jól érzékelhető. Ily módon a Hooligans refrén egyéni.

A dal hangszerelése különböző. A Szécsi dal alapvetően a vonószenekarra építi a kíséretet, míg a Hooligans dal a mai kor ízlésének megfelelően inkább elektronikus hangszereket alkalmaz, így a két dal hangszíne teljesen különböző.

A két dal hangneme különböző. A Hooligans dal G Dúrban, míg a Szécsi dal C dúrban szól.

Összegezve:

A két refrén hasonlósága a popzene limitált akkord használatából következik. Amint fent kifejtettem, a szakma ezzel a néhány akkorddal dolgozik alapvetően, ami törvényszerűen ezt az egyszerű dallamképzést eredményezi. Ez egyben a popzenei számok sikerének titka is. A két dal hangzása, atmoszférája különböző, amit a legfontosabbnak tartok ilyen esetek megítélésében. Fentiek alapján: a Hooligans dal refrénje nem tekinthető Szécsi Pál dalának plágiumaként.

- Bíró -

[2007.10.28.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még