2024. április 19. | péntek | Emma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Hooligans-szel a strandon - fotók az újabb Nagy találkozásról
Mester Tamás a Hooligans új gitárosa? - Móricz Norbi is visszatért
A hét legjobbjai: Hooligans és Szekeres Adrien
Kapcsolatok
Hooligans

Kiderült az igazság: nem lopta a Félembert a Hooligans

Hoppá, lebuktak a huligánok! Szécsi Páltól lopott a kemény rockbanda! - ezekkel a címekkel volt teli a bulvársajtó. Az anyagokban egyből kijelentették, hogy a Hooligans Félember című számának refrénje hasonlít a Szécsi Pál által sikerre vitt 'Csak egy tánc volt' című nóta refrénjéhez. Lapunk egy Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is tanító zenei szakértő véleményét közli, aki megnézte a dalokat és megállapította, nem lopta a slágert a népszerű zenekar.

Az alábbiakban közöljük a szakember teljes véleményét.  

Alábbi szakvélemény tárgya: a Hooligans együttes „Félember” című dalának (Zene: Tóth Tibor, Szöveg: Orbán Tamás) refrénje és Szécsi Pál „Csak egy tánc volt” című dal refrénjének (Zene: Vadas Tamás, Szöveg: Varga Kálmán) összehasonlítása.

A Hooligans dal refrénje nem tekinthető Szécsi Pál dalának plágiumaként.

A szakember indokai a következők:

- Az említett vita kiváltó oka feltételezésem szerint az, hogy a két refrén között távoli hasonlóság mutatható ki a kezdő négy és fél ütem dallamkezelésében és harmonizálásában. Mindkét dal a Tonika (I. fok) Subdomináns (IV. fok) és Domináns (V. fok) funkciós kört járja be. Első ütemben tonikai funkciót, majd a második ütemben halljuk a IV. és V. fokú akkordokat. Ez olyannyira bevett harmónia-fordulat klichéje a pop zenének (és a klasszikus irodalomban is kedvelt harmonizálás, sőt a funkciós rend törvényszerű alapesete is), hogy ennek a fordulatnak levédése vagy eredeti ötletként való feltüntetése lehetetlen és értelmezhetetlen. Ha az ilyen harmóniai azonosságok alapján nem születhetnének új kompozíciók, a pop számok jelentős része nem születhetne meg, hisz oly sokan használják ezt a harmóniamenetet.

Dallamkezelésében az első hangközlépés és annak ritmusa megegyező a két refrénben. A tonikai harmónia következményeként a hármashangzat két pillérhangját használja a dallam. Ez szintén olyan gyakori megoldás a zeneszerzői szakmában, hogy ez az ötlet is közkincs.
A két dal tempója körülbelül azonosnak mondható. A tánczene lényegi mibenléte alapján ismét csak: sok olyan dal születik, amely ugyanabban a tempóban íródik. A discozene óta ez szinte elvárás is, hiszen azonos lüktetésben táncolják végig a discokban az estet. A mai DJ világ és szakma pont erre épít: észrevétlenül kevernek át egy dalt a másikba annak alapján, hogy tempójuk tökéletesen megegyezik. Belátható: tempó egyezés sem képezheti egyik vagy másik dal plágiummal való vádját...

Ez a három paramétere a refrének 4 és fél ütemében az – harmonizálás, indító dallamképzési gesztus és tempó -, ami hasonlóságot mutat.

Lényeges különbség van viszont a következőkben:

A refrén struktúrája a Szécsi dalban 8 ütemes, a Hooligans dalban 9 ütemes. A Hooligans refrén plusz 1 ütemes bővülése, tehát 9 ütemessége alaposan felborítja a szimmetria érzetünket, amely szimmetria a Szécsi dalban jól érzékelhető. Ily módon a Hooligans refrén egyéni.

A dal hangszerelése különböző. A Szécsi dal alapvetően a vonószenekarra építi a kíséretet, míg a Hooligans dal a mai kor ízlésének megfelelően inkább elektronikus hangszereket alkalmaz, így a két dal hangszíne teljesen különböző.

A két dal hangneme különböző. A Hooligans dal G Dúrban, míg a Szécsi dal C dúrban szól.

Összegezve:

A két refrén hasonlósága a popzene limitált akkord használatából következik. Amint fent kifejtettem, a szakma ezzel a néhány akkorddal dolgozik alapvetően, ami törvényszerűen ezt az egyszerű dallamképzést eredményezi. Ez egyben a popzenei számok sikerének titka is. A két dal hangzása, atmoszférája különböző, amit a legfontosabbnak tartok ilyen esetek megítélésében. Fentiek alapján: a Hooligans dal refrénje nem tekinthető Szécsi Pál dalának plágiumaként.

- Bíró -

[2007.10.28.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.18.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.17.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Nem jó érzés rádöbbenni, hogy minden hiábavaló - Az ügynök halála a Centrál Színházban
...

A Quimby 33 év után sem hagyott fel a kísérletezéssel
Ha három-négy éve valaki azt mondja...

Megnéztük a Triász együttes koncertjét - képekkel
Lángba borult a Barba Negra a Hooligans koncertjén - fotókkal
Megnéztük Majka 360°-os koncertjét az MVM Dome-ban - képekkel
Szörnyek és Valhalla harcosok szeánsza a Barba Negraban
Újra egy varázsos éj - Loreena McKennitt ismét Budapestre látogatott
beszámolók még