2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Legnépszerűbb csengőhangok
Eötvös Péter

Magyar operasiker Lyonban

Nagy sikerrel mutatták be Eötvös Péter (képünkön) legújabb egyfelvonásos operáját, a szerző vezényletével, kedd este a franciaországi Lyonban: a Lady Sarashina teltházas világpremierjét hosszú ütemes tapssal jutalmazta a Lyoni Operaház közönsége.

Szinte napra pontosan tíz évvel a Három nővér című operájának legendás ősbemutatója után - amelyet azóta a világon 22 városban játszottak óriási sikerrel - a magyar zeneszerző legújabb művét ismét a lyoni közönség láthatta először. Ráadásul ugyanannak a japán butó-táncmesternek, Amagacu Usiónak a rendezésében, aki a Csehov-darab zenei feldolgozását is 1998-ban színre vitte.

A Lady Sarashina egy, a japán császári udvarban élt XI. századi előkelő költőnő naplótöredékei alapján született, amelyekből Eötvös Péter először egy 50-perces "színpadi hangjátékot" komponált 1999-ben Ivan Morris: As I crossed a Bridge of Dreams (Álmok hídján mentem át) címmel megjelent angol fordítása alapján. Ebből a zeneszerző felesége, Mezei Mari írta az angol nyelvű librettót. A művet Hamvai Kornél fordításában és Almási-Tóth András rendezésében a magyar közönség is láthatta.

Könnyű volt az ének felé emelni

Az előadás láttán a színésznők alakításának köszönhetően lett egyértelmű, hogy a történet továbbírható operává - mondta a zeneszerző-karmester az MTI-nek a premier után Lyonban. Kovács Adél játszotta a főszerepet 2001-ben a budapesti Thália Színházban és - a legelső, donaueschingeni előadásban a Sarashinát alakító Claire Bloomhoz hasonlóan - olyan gyönyörűen beszélt a zeneszerző szerint, hogy onnan már "könnyű volt a főhősnőt az ének felé elemelni".

A Lyoni Operaház felkérésére született angol nyelvű operában az életét mesélő Sarashinát Mireille Delunch szoprán alakítja, aki körül egy szoprán-mezzoszoprán-bariton trió (Ilse Errens, Salomé Kammer és Peter Bording) formálják meg a főhősnőnek az egykori japán császári várostól, Kiotótól Szarasináig tartó utazásairól szóló visszaemlékezéseiben feltűnő összesen 13 szereplőt.

Az operának nincs összefüggő sztorija, a jelenetek nem egymásra épülnek, hanem a költői képek egymásutániságából kell, hogy kialakuljon végül a nézőben a költőnő személyisége - vallja Eötvös Péter.

Igazi színház

Sarashina történeteiben a tájat, templomokban tett zarándoklásait, a halálról és életről való gondolatait, álmait és egyetlen rövid szerelmének történetét meséli el. A nagyzenekari hangszerelésben a fúvósoké a főszerep, s a zeneszerző három visszhangként felelgető klarinétot is elhelyezett az ezerfős közönség között. A nézők fülébe való suttogást vagy éppen a különleges térhatást szolgálja egy-egy mellékszereplőnek a kézi mikrofonok időnkénti használata, az álomjelenetekben pedig hárfa, cseleszta és csengettyűk teremtik meg a sajátos hangulatot.

A kellékek nélkül, egyetlen mozdulattal új ruhává átalakítható, színes japán jelmezekben játszó énekesek irányítója, Amagacu Usio számára az örökkévalóság a rendezése kulcsszava. Eötvös Péter ugyanis azt kérte tőle - árulta el az MTI-nek, ne az legyen számára a legfontosabb, hogy egy nagy klasszikus japán műről van szó és hogy ezer évvel ezelőtt játszódik. A rendező-koreográfus szerint mindkettőjüket az emberi létezés univerzalitása érdekli, az, ami mindannyiunkban örök és közös.

A komolyságban van egyfajta komikus is

"Nagyon komoly zenéről van szó, de a komolyságában van egyfajta komikus is. Igazi színház"
- válaszolta a rendező az MTI azon kérdésére, hogyan jellemezhető szerinte Eötvös Péter zenéje. A Lady Sarashinát március 16-ig összesen ötször játssza a Lyoni Operaház a zeneszerző vezényletével, majd a jövő évadban a párizsi Théatre National de l,Opéra-Comique tűzi műsorára.

Eötvös Péter legújabb művének ősbemutatójával vette kezdetét a kortárs színpadi zene legkülönbözőbb műfajait felölelő Lyoni Zenei Biennále. A Franciaország második legnagyobb városában március 4. és 20. között zajló nagyszabású fesztiválon harminc zenei eseményre (opera, zenés színház, táncelőadás, világ- és elektronikus, valamint dzsesszkoncert), köztük húsz világpremierre kerül sor. A szervező GRAME Zenei Központ a biennále programjait az idei évre művészeti vezetőként meghívott Eötvös Péterrel közösen állította össze, akinek műveit kilenc estén át élvezheti a lyoni közönség.

(MTI-Panoráma - Venczel Katalin)

[2008.03.10.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még