Visszaszorítaná a kalózkodást a szolgáltatótól kapott dorgálás?
Az Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Közcélú Alapítvány (ASVA) szerint az internet-szolgáltatók Magyarországon is nagyobb szerepet vállalhatnának a szerzői jog védelmében. A szervezet az Egyesült Királyság területén e témában végzett felmérés kapcsán tájékoztatott.
A digitális szórakozási szokásokat vizsgáló on-line felmérés eredménye a Variety március 3-i számában jelent meg - közölte Tamás Dorka, az ASVA sajtókapcsolatokért felelős munkatársa az MTI-vel.
A több mint ezerötszáz, 15-45 év közötti fogyasztó válaszaiból többek között kiderül, hogy a kalózkodást jelentősen vissza lehetne szorítani, ha mindazok, akik vétenek a jog ellen, figyelmeztetést kapnának internet-szolgáltatójuktól.
A felmérés szerint az emberek 70 százaléka felhagyna a kalózkodással, ha internet-szolgáltatója figyelmeztető e-mailben rápirítana. A tinédzser fiúk közül pedig még többen - mintegy 78 százalékuk - nem töltene le többé az internetről illegális tartalmat, ha "megdorgálná" őket a szolgáltató.
Elkaphatnak?"Az attól való félelem, hogy rajtakapják az embert, nagy elrettentő erővel bír, a kalózok többsége mégis úgy gondolja, hogy egyáltalán nem valószínű, hogy valaha is elkaphatják. Ha azonban maguk a kalózok azt állítják, hogy az internet-szolgáltatótól érkező közvetlen figyelmeztetés lenne a leghatékonyabb eszköz, akkor ez bizony megerősíti azt az elgondolást, hogy a szolgáltatóknak is be kéne szállni a kalózkodás elleni küzdelembe"- nyilatkozta Russell Hart, a felmérést végző Entertainment Media Research ügyvezető igazgatója.
A jelentés azt is feltárja, hogy a felhasználók egyre nagyobb kedvvel fogyasztják a szórakoztatóipari termékeket társas networking site-okon keresztül. A felmérés az on-demand lehetőségek iránti érdeklődést is vizsgálja. Ez alapján kiderül, hogy a megkérdezettek 84 százalékát nagyon érdeklik a legfrissebb filmek (79 százalékukat a TV-komédiák), 72 százalékuk pedig élő zenei koncerteket is előszeretettel nézne. 53 százaléka azoknak, akiket érdekelnek a legújabb filmek, hajlandóak lennének fizetni, ám csak 21 százalék nyitná ki a pénztárcáját egy jó tv-komédiáért.
Az összes megkérdezett 70 százaléka viszont inkább elszenvedi, hogy reklámokkal szakítsák meg a legálisan letöltött tartalmakat, semmint megszakítás nélkül nézhesse kedvenc filmjét, viszont fizetnie kelljen a letöltésért.
[2008.03.12.]