Megvan honnan töltik le a legtöbb zenét az amerikaiak!
Az NPD piackutató intézet felmérése szerint januárban az Apple-féle iTunes bonyolította a legnagyobb forgalmat az amerikai zenekereskedelemben. Az informatikai óriás másolásvédelem (DRM) nélküli zenét kínáló portálja 19 százalékos piaci részesedést ért el. A második a hagyományos és internetes lemezboltokat egyaránt működtető Wal-Mart szupermarketlánc 15 százalékkal, a harmadik a Best Buy online elektronikai áruház 13 százalékkal.
Nagy meglepetés az
Amazon szerény teljesítménye. A világ vezető webáruházának zenei osztálya csupán a negyedik helyet érte el 6 százalékos eredménnyel. A kizárólag letölthető zenével kereskedő
iTunes sikere jól jelzi az iparágban az ezredforduló óta tartó változás mélységét.
Miközben a digitális zeneforgalmazás meredeken emelkedik, a hagyományos CD eladások hanyatlanak.
A fogyasztók teljes albumok helyett inkább kimazsolázzák a kedvenc számokat és csak azokért hajlandóak pénzt kiadni. Az NPD adatai szerint az amerikai tizenévesek körében a 2006-ban mért
38 százalékról tavaly 48 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik egy év alatt egyetlen egy CD-t sem vettek, és a hagyományos lemezboltok amúgy is évek óta csökkenő forgalma 2007-ben további
10 százalékkal esett vissza.
Januárban a teljes forgalom 3
0 százalékát adták a fizetett letöltések, ami néhány éve még elképzelhetetlen lett volna - áll az Ars Technica technológiai hírportál beszámolójában. A négy legnagyobb lemezkiadó közül már egy sincs, amely kitartana a
DRM mellett és mindegyik új üzleti modellekkel kísérletezik, hogy megtalálja a lemezipari válságból kivezető utat.
-MTI-
[2008.04.13.]