Sikerek és kudarcok a Megasztár árnyékából
2005 címszavakban. Volt aki nyert volt aki nem....
Nehezebb helyzetben vagyok, mint a nemzetközi zenei összefoglalónál. Ha valami fontos kimaradt, ráfoghattam a helyhiányra. Magyarország azonban kis piac, bár telített ugyan, de illendő volna minden jelentősebb eseményre kitérni. Remélem, sikerül. Vágjunk bele!
A multinacionális kiadók visszavettek a tempóból, kevesebb hazai hanghordozót jelentettek meg, mint 2004-ben, a kiadás intenzitása mégsem csökkent, megerősödtek a kis, független cégek. Az utóbbi három-négy évben szerencsére egyre több albumot adnak el, annak ellenére, hogy a magyar zenészszakmát is sújtja korunk legnagyobb zenei problémája: a becslések szerint egy legális CD-re három másolt jut. A tavaly megalakult ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért nevű egyesület kampányt indított a zene védelme érdekében, amelyhez számos zenész csatlakozott. Nem a lopást, bűnözést emlegetve, hanem baráti hangon, érvekre támaszkodva próbáltak meg hatni a zenebarátokra, a (nem) vásárlókra. Nem tudni, sikerült-e néhányukat meggyőzni, vagy kizárólag az eredetihez korábban is ragaszkodóknak köszönhető, hogy 2005-ben ismét több hanghordozó fogyott, mint az előző évben.
Amit mindenki nézett
Ez természetesen a Megasztár. Sajnos azonban az SMS-t küldők egy csoportja továbbra sem tér be a lemezboltba, így a jó eredmény később nem jelent automatikus sikert. Az év első felében a 2004-es felfedezettek adták ki szép sorban hanghordozóikat – mára csak négyen maradtak: Dér Henrietta, Kandech Evelyne, Schmidt Barbara és Aczél Gergő, akiknek nincs saját albumuk. Galambos Dorina kedvese, Pély Barna segítségével készítette el lemezét, a Játékország egy csacsogós lány komolyabb, de kevésbé hiteles zenei világába ad betekintést. Nagy reklámkampány közepette látott napvilágot Mujahid Zoltán korongja Első vallomás címmel, de elképzelhető, hogy második már nem lesz, mert a várakozással ellentétben nem durrant nagyot a kiváló anyag. Ugyanezzel a jelzővel illethetjük Schmidt Vera albumát, a Nézhetnélek címűt, ám ez sem jutott el a közönséghez. Az első szériából elsőként Nagy Edmond kapott szerződést, a világslágerek magyar átdolgozásait felvonultató lemeze viszont csak jókora késéssel, szeptemberben került a boltokba. Még két vigaszágas is megelőzte: Bartók Krisztián az 1x1 Forradalom és az r&b énekes, Batka Ignác Barna a Szemben az árral című albumával. Nyáron a Megasztár második győztese, Caramel szolgáltatott témát elsősorban a bulvársajtónak, miután kikosarazta a műsor mögött álló multinacionális kiadót, amely elsőbbséget élvezett a szerződtetésére. Helyette egy magáncéghez igazolt, elmondása szerint a korlátlan stúdióidő csábította el a Tom-Tom Recordshoz. Válaszlépésül a Universal az énekes heves tiltakozása ellenére piacra dobta a versenyben elhangzott dalainak gyűjteményét, amely tíz hétig vezette az eladási listát. Ezzel megnyílt az út a többi résztvevő előtt – a döntő indulásakor aláírtak egy szerződést, amelyben az áll, hogy először a győztes albumának kell megjelennie, s csak utána következhetnek ők. Lemezzel rukkolt elő a vigaszágasok közé a nézők által beszavazott Pápai Joci is, dalai napjaink divatos amerikai stílusirányzataira épülnek: a slágeres popzenéje a hip-hop, az r&b és a soul elemeivel keveredik, amelyre igazából egyedi hangja teszi fel a koronát. Novemberben jelent meg Caramel első szerzői albuma, a Nyugalomterápia – dicséretes, hogy saját elképzeléseit valósította meg, a zene és a szöveg mellett a hangszerelés is nagyrészt az ő érdeme, sőt, még a borító megtervezése és a videoklip is. Bár nem hagyta figyelmen kívül a nemzetközi divatirányzatokat, mégis mindvégig jelen van a saját stílusa. Oláh Ibolya és Gáspár Laci már a második lemezüket is megjelentették, az előbbi ismét zseniális albummal állt elő, és nagy sikerrel, az utóbbi szintén hozta a kívánt szintet, de új korongjának sikere halványabb, mint az elsőé volt. Napvilágot látott Tóth Gabi, Pál Tamás és Torres Dani lemeze is.
Akik visszatértek
Tíz év után ismét hódított a dirty rock. A 2004-ben újjáalakult Sex Action augusztus elején Jöhet bármi címmel adott ki lemezt, viszonylag szép sikerrel. A zene ugyanolyan vad és dallamos, mint korábban, a gitárriffekre épülő olykor rockos, máskor bluesos zenei alapokhoz szókimondó, ám nyomdafestéket nem tűrő szavaktól mentes, az élet mindennapos dolgait kiveséző szövegek társulnak. Az év másik nagy visszatérője teljesen más stílust képvisel. A Hip Hop Boyz miután ismét bejárta az ország klubjait, ősszel válogatásalbummal rukkolt elő Újratöltve címmel, amelyen a slágerei áthangszerelt változatban hallhatók két vadonatúj dallal kiegészítve. Novemberben új stúdiólemezzel jelentkezett a 2003 februárjának utolsó napján kényszerpihenőre vonult Quimby – a Kilégzés a hattagú zenekar eddigi legkiforrottabb, legnyitottabb és legváltozatosabb munkája, hemzseg az újszerű utakat kereső, néhol egyenesen meghökkentő, mégis rendkívül hiteles zenei megoldásoktól. Tavaly megint feltűnt a színen a Kistehén tánczenekar, olyannyira, hogy a Szájber gyerek című dala lett a nyár, sőt, 2005 egyik legnagyobb slágere. Zseniális albumot adott ki Lerch István is – szerzeményeiből 35 perces szimfóniát komponált 50. Szimfónia címmel, amelyet 2004 decemberében mutatott be egy 60 tagú zenekarral. Visszatért Szekeres Adrien is, de második szólóalbuma reklám hiányában elsikkadt. Az év végén új maxival jelentkezett Bery és Sub Bass Monster – hogy nekik sikerül-e a nagy visszatérés, az csak az idén derül ki, miután albummal is előállnak.
Akiknek sikerült
Ezt a blokkot Zsédenyi Adriennel kell kezdeni. A 2004 őszén megjelent Zséda-Vue című lemezével sikert sikerre halmozott, begyűjtött egy csomó díjat, és mára Magyarország első számú popénekesnőjévé nőtte ki magát. Az év végén karácsonyi albumot adott ki. A Hooligans is jó évet zárt, bár a negyedik, Vírus című albumából korántsem értékesített annyit, mint az előző, a Szenzáció!!! címűből. A fiúk – ha nem is teljes egészében – visszatértek eredeti hangzásukhoz, az első két lemezük jellemezte rockzenéhez. Az év egyik legjobb albumát a Roy & Ádám tette le az asztalra – a duó a Fullánk című korongon neves előadókkal készített közös felvételeket, és hallható rajta két átdolgozás: Madonna dala, a Music és a Hosszú fekete haj. A Republic továbbra is fehér holló – a magyar piacon (is) általános jelenség, hogy a közönség állandóan új arcokra vágyik, ezért a régiek pályafutását lemezről lemezre mérsékeltebb siker övezi. A Cipő vezette tizenöt éves zenekart viszont nem fenyegeti ez a trend, az igénytelen kereskedelmi rádiók támogatása nélkül is piacvezető. Kelendő gyermeklemezzel jelentkezett a nagymamakorban lévő Halász Judit, és szintén siker övezte Presser Gábor újabb, már sokadik válogatásalbumát. A Dalok a színházból önálló színházi estjét örökíti meg, az életmű gyöngyszemei újraértelmezve hallhatóak rajta. A valamiért még mindig az alternatív stílusba sorolt Belga sikersorozata is folytatódott – a négytagú zenekar dupla albummal rukkolt elő: a Bokorpuszta című cédé a felnőtteknek szól, a másik, a Zsolti a béka című (így, veszsző nélkül) pedig a gyerekeknek készült. Évek óta Magyarország első számú koncert- és funky zenekara a Back II Black, ennek ellenére eddig nem a nagy lemezeladásról volt híres. Tavaly ez megváltozott, legalábbis a Tevagyazakitalegjobban című album jóval népszerűbb, mint az előzőek.
Akiknek kevésbé sikerült
Közvetlenül 2004 karácsonya előtt jelent meg a NeoTones második albuma, amely a nagy dömpingben elveszett, de már a kiadás előtt kimondták rá a halálos ítéletet. A Mi vagyunk címet viselő korong túlságosan egyhangú, egysíkú, slágeresélyes dal nélküli. A Splash főnöke, Ősz Balázs új énekesnővel az oldalán tért vissza, duója sikertelenségi sorozatát azonban nem tudta megszakítani. Ami ennél bosszantóbb, az Animal Cannibals szekere sem fut, a média is teljesen elpártolt a srácok mellől. 2002-ben adták ki a Mindent lehet elnevezésű trilógia első részét Stílusok keverve címmel, amelyen számos, a hip-hophoz nem kötődő előadót kértek fel az együttműködésre. A trilógia második része, a Nincs határ tavaly szeptemberben került a boltokba, amely címében hordozza a stílusok közötti határvonalak további feszegetését. Richie Pí és Qka MC a rétegzene felé mozdultak el, így swing, country, dzsessz, funky és még opera is szerepel az albumon hip-hop környezetbe ágyazva. A közönség viszont nem díjazta, de elképzelhető, hogy nem is szerzett róla tudomást. Reklámkampány mellett a Hooligans méltó vetélytársa lehetne a Supernem. A trió második, Tejfog című albumán a punkvonal rovására a rockzene került előtérbe, igényesebb, erősebb, egységesebb dalokat vonultat fel, mint az első. Szerintem 2003 legjobb albumát Varga Zsuzsa jelentette meg, de a közönség ezt nem így látta. Tavaly napvilágot látott új albumának beharangozója – A lányok másra várnak című dal egy szemtelen, zajos, csajos szám, amelyben a gitár ugyanúgy szerepet kap, mint az elektronika. A vártnál jóval kevesebb fogyott a Zanzibar ősszel megjelent Új napra ébredsz című lemezéből. A zenekarra különösen jellemző, amit a Republic esetében vázoltam, pedig a címadó dal 2005 egyik legjobb szerzeménye.
Akik megbuktak
Győzike ugyan a csapból is folyt, ám csapata, a Romantic mégis vakvágányra került. Egy interjúban a Megasztár térhódítását okolta a sikertelenségért, teljesen feleslegesen, inkább saját háza táján kellene keresnie az okot. Műsora negatívan hatott a trióra, ráadásul a legutóbbi album nagy csalódást okozott, az előzőek halvány másolata volt, s ezt a közönség sem hagyta szó nélkül. Győzikéjék hamarosan új kiadónál debütálnak, de szerintem nincs esélyük visszajutni az élmezőnybe. Teljesen eltűnt a zeneiparból az elmúlt évek guruja, Kozso. Egyik utolsó felfedezettje, Dina is elpártolt mellőle, a hírek szerint a Fiestával készíti új albumát. A szétválás nem kapott sajtóvisszhangot, ami azzal magyarázható, hogy az énekesnőt nem tudta befuttatni.
Akiket megszerettünk
Nincs sok belőlük, pontosabban a többségről már szóltunk a Megasztár-blokkban. Magyarországon a siker felé vezető út a zenei tehetségkutatón át vezet, ennek megfelelően más csatornákon keresztül alig-alig debütált új arc. A legnagyobb sikerrel egy fiatal énekesnő, Rony mutatkozott be az átdolgozásokra épülő lemezével. Jóval mérsékeltebb siker fémjelezte Lola próbálkozását, aki a Házibuli 2 című film főcímzenéjének magyar változatával indította karrierjét. Az olasz slágerek a magyar piacon is népszerűek. Ezt használta ki a Stefano & Rita nevű duó. A Mindörökké – Non Amarmi című album gerincét népszerű olasz slágerek átdolgozásai adják, és ezt kiegészítették vadonatúj szerzeményekkel. A dalok többsége magyar-olasz duett: Rita magyarul, Stefano olaszul énekel, de külön-külön is dalra fakadnak.
Akiket díjaztak
A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (MAHASZ) ezúttal is kiosztotta a Fonogram-díjakat. A magyar kategóriák díjazottjai: Halász Judit, Zsédenyi Adrienn, Gáspár Laci, Karányi Dani, Majka Featuring Tyson, Matyi és a Hegedűs, Jamie Winchester & Hrutka Róbert, a Balázs Elemér Group, a Ghymes, a Heaven Street Seven és Kontroll című film zenéje. Az év dala a Tankcsapda szerzeménye, az Örökké tart lett. A COMET-díjat a magyar VIVA az eddigiektől eltérően nem egy, hanem öt kategóriában osztotta ki. A díjazottak: Zsédenyi Adrienn, Erős Vs. Spigiboy, Gáspár Laci, Majka Featuring Tyson és a NOX. A Magyar Rádió tizennyolcadik alkalommal ítélte oda az eMeRTon-díjakat, elsősorban azoknak, akik a kereskedelmi csatornákon nem kapnak teret. Díjazottak: Bognár Szilvia, Csonka Tünde, Demjén Ferenc, Dolhai Attila, Járitz István, Katona László, Rakonczai Viktor, St. Martin, a Borbély Műhely és a Budapest Klezmer Band. Életműdíjban Bradányi Iván részesült. Az egy koncert erejéig tavaly ismét összeállt Neoton Família tagjai az 1996-ban elhunyt zenésztársuk, Jakab György tiszteletére díjat alapítottak, amelyet minden évben a legjobbnak tartott lírai dalok előadóinak, szövegíróinak és zeneszerzőinek ítélnek oda. 2004 legjobb lírai dalának a Hooligans slágerét, a Játszom címűt választotta meg a főleg rádiósokból álló döntőbizottság, megelőzve Zséda és a TNT egyik felvételét.
Akiktől elbúcsúztunk
TNT: Tényleg Nincs Többé! – hirdette a búcsúkoncert plakátja. Az elmúlt évek legsikeresebb csapata szeptember 24-én a Kisstadionban fergeteges fellépéssel zárta le a sikerszériáját. Ákos tavasszal indítja szólókarrierjét, és Inti is bizonyítani akar, bár abból kiindulva, hogy társa mellett nem sok vizet zavart, egyedül valószínűleg nehéz lesz talpon maradnia. Jóval csendesebben oszlott fel a V-Tech – Kefír szólópályára lépett, Az élet megy tovább címmel jelentette meg első dalát, Szamóca pedig megalapította R-Tech nevű együttesét. Augusztusban Csíkszeredán és a Sziget Fesztiválon (állítólag) végleg elbúcsúzott a közönségtől az Illés – a legendás zenekar dobosa, Pásztory Zoltán már nem lehetett ott a koncerteken, májusban szívinfarktusban elhunyt.
Akikre büszkék voltunk
Sokan abban bíztak, hogy a NOX májusban érmes helyezéssel tér haza az Eurovíziós Dalfesztiválról, Kijevből. Hiába azonban a profi produkció, a hibátlan kivitelezés, 2005-ben népzenei elemekkel tarkított popzenével már nem lehetett nyerni, még annak ellenére sem, hogy a NOX-é volt a mezőny egyik legeredetibb előadása. Néhány évvel ezelőtt, az évezred utolsó éveiben egy ilyen produkció tuti befutó lett volna. A tizenkettedik hely még így is szép eredmény. Jóval kevesebb visszhangot kapott a Fool Moon nevű együttes diadala – az öttagú zenekar győzött a Grazban megrendezett Ward Swingle Award elnevezésű nemzetközi aca-pella verseny pop kategóriájában.
Akikre büszkék lehetünk
Több hónapos tárgyalássorozat eredményeként Király Linda öt évre és három nagylemezre szóló szerződést kötött a Universal Music Grouppal. Első angol nyelvű albuma előreláthatólag nyáron jelenik meg az USA-ban és további százhatvan országban. 2006 legnagyobb kérdése tehát, hogy sikerül-e végre egy magyar énekesnőnek ismertté válnia a nemzetközi színtéren. Rangos díjra jelölték a Heaven Street Sevent – Európa egyik legnépszerűbb zenei rendezvénye, az idei MIDEM különdíjában részesülhet január második felében. Az együttest a magyar zene külföldi népszerűsítésére létrehozott Magyar Zenei Exportiroda által a szervezőkhöz eljuttatott csomagból választotta ki a zsűri.
Amit 2006-tól várhatunk
Már most kijelenthető, hogy január második fele és a következő hetek Geszti, Berkes és Szentmihályi, vagyis a Rapülők sikerétől lesznek hangosak. Január 20-án és 21-én koncertet adnak Riszájkling címmel a Papp László Budapest Sportarénában, és ezzel egy időben megjelenik a válogatáslemezük, amely tucatnyi régi Rapülők-dal újrahangszerelt változatát vonultatja fel, ráadásul különböző zenei stílusokban: a grunge-tól a reggae-ig. Február 10-én a Petőfi Csarnokban tartja huszonöt éves jubileumi koncertjét a Moby Dick. A soproni metálzenekar dalait a novemberben megjelent BálnaVadÁszok című albumon a stílus neves képviselői dolgozták át, köztük a Black-Out, a Depresszió, az Ossian vagy a Zanzibar, és hallható rajta egy lírai duett is Kalapács József és Rudán Joe előadásában. Január elsejére (!?) ígérte új lemezét, de előreláthatólag csak február közepén fog megjelenni a világzenei elemekkel átszőtt elektronikus tánczenei műfaj első számú magyar képviselője, az Anima Sound System. Ez az első anyag, amelyen nem vesz részt az Anima eredeti énekesnője, Németh Juci, helyette bemutatkozik a koncerteken már eddig is látott új lány, Kása Juli. Várhatóan végre rövidesen megjelenik Czutor Zoltán új együttese, a Belmondo első albuma, amelyet a frontember elmondása szerint az előző zenekarához, a Nyershez képest a billentyűk, groove-ok és scratchek jelentősebb megjelentetése jellemzi. Új frontemberrel, immáron a harmadikkal mutatkozik majd be a Sugarloaf – a Pepe helyére érkezett Erát ezúttal a Megasztárból ismert Dér Henrietta váltotta fel.
Amit nem szabad többé elkövetnünk
Az elmúlt év első felének legnagyobb slágere volt a francia Roméo & Juliette musical főbetétdala. Valami megmagyarázhatatlan oknál fogva a magyar rádiók a francia felvételt, a Les Rois Du Monde címűt játszották unos-untalan, pedig az Operettszínház elkészítette a magyar verzióját – a Lehetsz király című legalább annyira jó, ezt azonban mégsem tűzték műsorra. Ennyit a magyar zene védelméről...
Puha József (Új Szó)
[2006.01.10.]