2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Kónya István
Kapcsolódó események
Budavári Lantestek No 38 „Abendempfindung”
[2006. március 5.
vasárnap 19:00]

Mozart emlékest lantra és szopránra

A Budavári Lantestek koncertsorozat 38. részeként Szakács Ildikó és Kónya István várja a hallgatókat Mozart emlékére rendezett koncertjükre a budai várba.

"...Azért a dal lantkísérettel (azt hiszem) minden másnál örvendetesebb, mert a szónak annyi bájat és erőt ad, hogy az már önmaga egy csoda." (Castiglione : Az udvaronc c. könyvéből /1528/ )

A lanttal kísért szólóének tradíciója egészen a középkorig nyúlik vissza. A kottanyomtatás feltalálása után már néhány évvel /1509/ megjelenik az első lantkíséretes dalgyűjtemény. A barokk korban az előadói gyakorlat annyiban más, hogy a kíséret már nincs megkomponálva, csupán a harmóniák folyamatos basszusát írták le a dalok alá, de már az előadóra bízták a kíséret kivitelezését. A 17. században új vokális műfajok születtek; szólisztikus dalok, strófikus és végigkomponált áriák s a recitativo (énekbeszéd) különféle formái. Időközben megjelentek a szólókanták( cantare = énekelni) különféle formái is A cantata da camera (szoba kantáta) a 17. század közepétől a világi szólóének legfontosabb műfajává lett. Az ún. bel canto (éneklést, szép éneklést jelent) kezdetei e korszak gazdagon díszített szólódalaiig nyúlik vissza. Lényege a hang mozgékonyságán, kiegyenlítettségén és a hangzás szépségén alapul, megtartva a hangszín természetességét. A komponisták e korban még fontosabbnak tartották az egyes szavak, szóképek megzenésítését, mint a mondatokét, még bátran beszélhetünk itt "szófestés"-ről (retorika).

"A Zenét és Költészetet mindig is Nővérekként tartották számon, akik kéz a kézben járva segítik egymást...Mindkettőjük önmagában is nagyszerű, de bizonyosan akkor a legcsodálatosabbak, amikor összekapcsolódnak, mert akkor semmi sem választja el őket a Tökéletességtől : ilyenkor úgy jelennek meg, mint a Bölcsesség és Szépség egyetlen közös megtestesülésben."(Idézet Purcell: Dioclesian c. opera előszavából, amiben John Dryden, dráma-és szövegkönyvíró a komponistát méltatja, milyen fontosnak tartotta vokális műveiben a szöveg /szó/ s a zene kapcsolatát.)

A lant a reneszánsz korára a kontinens egyik legkedveltebb hangszere lett. A hangszerek között a legnagyobb elismerés övezte, "Regina Omnium Instrumentorum musicorum" -nak, a ”Hangszerek Királynőjének” nevezték. Nemcsak szólójátékra volt alkalmas, hanem az ének kíséretére is ideális partnernek bizonyult, a kamarazene és a házi-muzsikálás fő hangszerévé vált. Népszerűsége a barokk korban sem hanyatlott. Még 1792-ben is a királyi hangszerek között tartották számon, s a század végén találni német és osztrák udvaroknál “udvari-lantos” pozíciókat. A klasszikus kori lant mérete, technikai nehézsége, hangolási problémái (24-26 bélhúr) miatt a XIX. elején lassan kiszorult a zenei életből s műkedvelők köréből. Az utolsó lantra írott mű, érdekes módon épp egy Mozart ária lantvariációja volt.

A Salzburgi Mozarteum gyűjteményében található egy grafika Joseph Haydn-ről (1732-1809), amint egy barokk lantot tart a kezében. Haydn maga is komponált lant-quartettet. Hogy a Mozart család tulajdonában is volt lant, egy ismeretlen festő műve bizonyítja. Az augsburgi festmény 1770-ből származik, s a gyermek Mozartot és szüleit ábrázolja. Az anya harántspinéten, Wolfgang Amadeus hegedűn és az apa, Leopold Mozart egy theorbán (basszus lanton) játszik. A korabeli gyakorlatnak megfelelően a dalok zongorakíséretét más hangszerekre (lant, gitár) is átírták, maga Schubert is ezt tette a saját műveivel. Mozart és Haydn dalai egy része gond nélkül játszható lanton is. Christian Gottlieb Scheidler, aki utolsóként élvezhette Bécsben a “szólista udvari lantos” státuszt, 1815-ben, Mozart halála után egy negyedszázaddal vetette papírra az utolsó lant szólóművet, amit ismerünk (Variációk Mozart Don Giovanni-jának Pezsgő áriájára).

Monteverdi-től Mozartig ívelő műsorunk a dal- és áriairodalom legjavából mutat be gyöngyszemeket, barokk- és klasszikus kori lantművekkel tarkítva.

Kónya István

Budavári Lantestek/38 a Budapesti Történeti Múzeum Gótikus Termében
2006. március 5. vasárnap 19 óra
„Abendempfindung” - Emlékest Mozart születésének 250. évfordulója tiszteletére
Barokk és klasszikus kori dalok, áriák, kantáták és szonáták
Szakács Ildikó – szoprán
Kónya István – barokklant, arciliuto
MONTEVERDI, PURCELL, CARISSIMI, BACH, WEISS, BLOHM, HAYDN és MOZART művei

[2006.02.16.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még