Tragédia inspirálta... - sötét albummal tér vissza Mika
Életének legrosszabb pillanatától inspirálva elkészítette harmadik, The Origin Of Love című albumát Mika Penniman. Az anyag egy teljesen „felnőtt” előadó visszatérést mutatja, egyszerű dalokkal és stílusos elektronikával. Mika szerint elég sok sötétség van a lemezen…
„Viszont ez elviselhető, mert mégis örömtelinek hangzik, és ettől jobban érzed magad” – vetítette előre.
Amikor az énekes testvére, Paloma 15 métert zuhant londoni, negyedik emeleti lakásának egyik ablakából 2010-ben, a lábait és a hasát átszúrták a korlátok, ezzel halálközeli állapotba juttatva őt. Hogy életben maradt, csak a szomszédja lélekjelenlétének volt köszönhető, aki egy órán át magánál tartotta az arcát paskolva. Miután kórházba szállították, 17 órán át operálták, és végül megmentették az életét.
Ez azonban örökre megváltoztatta Mika életét: „Amikor valakit akit szeretsz, ilyen baleset ér, különféle érzelmeket mész keresztül. (…)Hónapokkal utána kétségbeesetten akartam, hogy valami történjen, mert Paloma állapota instabil volt, és fertőzésekkel küzdött. Egy évet kellett a kórházi ágyban töltenie. Ilyenkor mindenfajta démon megjelenik, és ekkor kezdett életre kelni a legújabb album is a fejemben”.
A 29 éves Mika úgy jellemezte a The Origin Of Love-ot, mint az elődjeinél – a hatmillió példányban elkelt debütáló Life In Cartoon Motion-nál és a következő The Boy Who Knew Too Much-nál - sokkal bátrabb összeállítás.
„Úgy éreztem, mintha most először írtam volna és tudtam, hogy nem akarok írni, ha középszerű lesz. Ez egy eredeti lemez, ami nem bevált formulákon alapszik. Az eredmény a dalok kaleidoszkópikus összeállítása, ami úgy hangzik, mintha egy másik korszakban született volna. Olyan, mint én, az én szövegeim és dallamaim, de a készítési folyamat szórakoztató volt – és ezt meghallgathatod!”
A Make You Happy, a Celebrate és a Love You When I’m Drunk a korong kimagasló számai. A Make You Happy robotikus éneke egy sokkal magabiztosabb Mikát mutatnak. Aki azt mondja, ennek a dalnak két verziója szerepel az albumon: egy szimfonikus vonósokkal, és egy sokkal elektronikusabb.
„A dal egy nagyon régi koncepció modern köntösbe bújtatásán alapul. Fogja egy igazán régi szerelmes dal ötletét és futurisztikussá teszi. Majdnem olyan, mint egy beszélgetés egy robot és köztem. És a refrén szövege is, ‘All I want to do is make you happy’ (’Minden amit akarok, hogy boldoggá tegyelek’) érzékeny, olyan, mint egy mantra, újra és újra ismétlődik, de olyan hangon szólal meg, akár egy robot.
A Love You When I’m Drunk-ot egyszerűen szeretem. A valóság szülte. Úgy írtam, mint egy direkt üzenetet valakinek. Majdnem olyan, mint egy szakító levél. Valami, amit annyian éreztek már. Annyi ember megélte már azt a pillanatot. Mind jártunk abban a cipőben” – fejtette ki az énekes.
Büszke rá
A The Origin Of Love-on Mika olyan dalszerzőkkel és producerekkel dolgozott együtt, mint Pnau’s Nick Littlemore, Greg Wells (Katy Perry, Pink), DJ Benny Benassi (Madonna) és Pharrell Williams – és a végeredmény egy szélesebb hangzásvilág:
„Rájöttem, hogy az rendben van, ha változtatunk és fejlesztünk ezen az albumon. Több időt adtam magamnak, és elszöktem megírni. Egy közös barátunk mutatott be Nick Littlemore-nak, aki a Good Morning To The Night című Elton John vs Pnau albumon is dolgozott. Tetszett, ahogy az elektronikus zenét lággyá és gyengéddé teszi, nem úgy, mint a zúzós europop.
Hét együtt töltött órán belül eldöntöttük, hogy együtt fogunk dolgozni. Montrealba repültem, ahol ő dolgozik, és nem tértem vissza hat vagy hét hónapig. A reptérről egyenesen a stúdióba mentem, és órákon belül megírtuk a címadó Origin Of Love-ot” – mesélte.
Mika nem tart a munkától akkor sem, amikor az album népszerűsítéséről van szó. Amire egyébként nagyon büszke!
„Állandóan mozgásban vagyok. Próbálok hazamenni, ahányszor csak tudok, de az elmúlt három hónapban azt hiszem, csak három éjszakát töltöttem a saját házamban. Ez az ára annak, ha ilyen lemezt csinál az ember. (…) Múlt héten Spanyolországban voltunk, ahol a lemez a 98. helyről az ötödikre ugrott másfél órán belül. Franciaországban pedig number one. (…)Ez működik, amikor ott vagyok. De amikor nem vagyok jelen, nem hagyatkozhatok a nagy népszerűsítő gépezetre, mert az nem működik úgy, mintha én is ott lennék.
Átalakultam valami mássá. Ezek a furcsa poplemezek, amiket csinálok egy vékony vonalat képviselnek az igazán kereskedelmi és a nagyon nem kereskedelmi között.”
Az albumról azt mondja, „még egyszerűbb pop, kevesebb réteggel mint a legutóbbi”. És ami biztos, hogy sokkal érettebb dance lemez, mint a korábbi teátrális-pop kiadványai. Talán ez annak is köszönhető, hogy a lemez a bejrúti születésű, Londonban nevelkedett előadó írói „válságát” követően valósult meg.
„Eleinte úgy éreztem, nincs semmi, amit elmondanék. Rettegtem attól, hogy kiégtem. Volt egy formulám az írásra, de változni akartam, vagy nem írni többé. Ha ugyanazzal a hangzással folytatod, a saját magad karikatúrájává válsz, és én tartottam ettől. Magamat kellett tolni előre, mert nem az a fajta zenész vagyok, aki besétál a stúdióba, és megkéri a producert, hogy írjon neki egy dalt, adjon neki egy hangzást és csinálja is meg neki.
Szóval a testvérem borzasztó balesete után ráébredtem az élet és a szeretet értékére. Most először a jelenről, és nem a múltról írtam, és most először magam is beletettem a dalokba. Szerencsére Paloma már javulóban van. Nagyszerűen halad. Mankóval jár, és az emberek akik ismerték korábban nem hiszik el, de tízszer boldogabb, mint a balesetet megelőzően volt. Majdnem elveszíteni valakit, aki szeretsz arra késztet, hogy te is átértékeld az életed.
Én a lemezeimen át élem az életem. A zenében foglalkozom azokkal a dolgokkal, amelyekkel talán a való életben nem vagyok elég bátor, hogy foglakozzam. A zene az én gyógyszerem, és sokkal szórakoztatóbb, mint egy dilidoki”.