Ki kicsoda az idei Szigeten? 11. - Goran Bregovic Wedding and Funeral Band
A délszláv zenei élet egyik legfontosabb, stílusokon és korszakokon átívelő, stílusokat összefoglaló egyénisége 2003. után ismét koncertet ad a Szigeten. Nagy tánc lesz, az egészen biztos, másnap meg macskajaj.
Goran Bregovic szerb és horvát szülők házasságából született 1950-ben, Szarajevóban. Komolyzenei tanulmányaival felhagyva a hegedűjét gitárra cserélte tizenhat éves korában, és különféle rockzenekarokban (Bestije, Kodeks, Mica - Goran - Zoran) tűnt fel, majd a legendás Bijelo Dugme etnorockzenekar tagja lett. Több mint egy tucat albumot jelentettek meg, míg a jugoszláviai háború közeledtekor fel nem bomlott a zenekar.
Bregovic akkortájt kezdett filmzenéket írni, lényegében a megélhetés kényszeréből, barátja, a filmrendező Emir Kusturica biztatására. Első közös munkájuk, a Cigányok ideje rendkívüli sikere azonnal az egekbe emelte Bregovic ázsióját: a kilencvenes évek első felében nemcsak hogy egymást követték felkérései, de olyan világsztárok énekelték dalait, mint Iggy Pop (az Arizonai álmodozók című Kusturica-filmben), Scott Walker (a Toxic Affair című Philomene Esposito-filmben), Ofra Haza (a Queen Margot című Patrice Chereau-filmben) vagy Cesaria Evora (az Underground című Kusturica-filmben). Amit egyik-másik szerzeményével elért, annál többről zeneszerző nem nagyon álmodhat: ma már világszerte, a Balkán örökzöldjeiként terjednek - a Cigányok idejéből, illetve az Undergroundból ismert - Djurdjevdan és Mesecina című dalai.
A kilencvenes évek második felében Bregovic a színházak világát is bevette: a szlovén Tomaz Pandur társaságában Hamburgban (Divine Comedy és a Purgatory and Paradise), a Teatro Stabile felkérésére Triesztben (Hamlet), s az ugyancsak olasz Marco Balani rendezésével Palermóban (The Children's Crusade) dolgozott.
Filmes sorozata sem szakadt meg, lásd Radu Mihaelanutól a Train of Vie, vagy Nana Djordjazétől a Missing Kisses című alkotásokat. Legújabban a Carmenből készített - Karmen happy enddel címmel - a Balkánra szabott musicalt.
Bregovic muzsikáinak a forrásai többnyire a menyegzők és a temetések táján kereshetők, erre utal népes zenekarának a neve is; ugyanakkor igen finom kézzel bánik a Balkán cigányzenéjével: úgy tudja minden ízében emelkedetté tenni, hogy az közben mit sem veszít a hiteléből. A helyi érték és az univerzális távolságtartás közös jellemzője e produkciónak, mely 2003-ban a Sziget egyik legsikeresebb koncertjének bizonyult.
Augusztus 10-én 21:30-tól a Pannon Világzenei Nagyszínpad vendége lesz a Goran Bregovic "Wedding and Funeral Band". Érdemes megnézni és meghallgatni.
- sziget.hu -
[2006.08.01.]