Paganini kézzel-lábbal
Karosi Bálint, egy alig harminc esztendős muzsikusfenomén – orgona- és klarinétművész – szólaltatja meg a Művészetek Palotájának egy esztendeje felavatott orgonáját június 28-án.
A koncert egyik különlegessége, hogy a művész a hangszer technikai lehetőségeinek ismeretében állította össze műsorát, írta meg nagyszabású esszéjét, amelynek ezen az estén lesz az ősbemutatója.
Sokoldalúan illusztrálja az „ifjú királynőt” és az egyedülállóan rugalmas akusztikájú hangversenytermet, milyen módon „viselkednek” a különböző korból származó, eltérő stílusú zeneművek megszólalásakor.
A német barokkot egy Bach-prelúdium és –fúga valamint Georg Böhm korálpartitája képviseli. A XIX. század nagy orgonaépítéseket és –átalakításokat sürgető, szimfonikus hangzású romantikus darabjai közül egy Reger-orgonaszonátát játszik a művész.
A műsor második része szakít a magyarországi programkonvenciókkal: Thalben-Ball, a londoni Temple Church nálunk alig ismert orgonistája unikális pedáltechnikát követelő, Paganini-témára írt variációsorozata, majd Karosi Bálint saját műve (Consonances) szólal meg, amelynek hangterjedelme a közel 7000 síp legnagyobbjától legkisebbéig (azaz a legmélyebb orgonahangtól a legmagasabbig) terjed.
Végül egy grandiózus versenymű következik (Magyarországon először!), amelyet az előző századforduló Amerikájának dédelgetett egyházi szerzője, Horatio Parker komponált.
- Müpa / Kemper T. -
[2007.06.06.]