Fancy (Manfred Segieth)
Az énekes 1946. július 7-én született Münchenben, Manfred Segieth néven. Bigott katolikus család gyermekeként szerzetesnek készült. A zene meghatározó volt számára, és mikor szigorú és kétkezi munkás mesterember apjának bejelentette életbeli szándékát, nem kapott támogatást elhatározásához. Cliff Richard volt nagy hatással Fancy-re zeneileg, aki már ekkor a Mountain Shadows nevű 4 tagú, fiatalokból álló beat-csapat vezetője volt. Természetesen lemez, és jegyzett sikerek nélkül még.
Karrierjének előhírnökei voltak a több, mint 10 éven keresztül alkotott német nyelvű produkciók és munkák. Személyesen, több előadói néven -de saját arcát adva a dalokhoz- adott ki nagy kiadóknál a legkülönbözőbbféle kislemezeket.
Paródia-formációja, a Kess & Tess duó, melyben partnere, életbeli jóbarátja volt, a később Mozzart néven ismerté váló előadó, aki még ekkor a pantomim és színházi munkák dolgos embere. Fancy, Tess Teiges néven is és még vagy 4 -5 más álnéven jelentet meg dalokat, valamint a Leonardo & The Planetary Vision, Claudia Field és még sok más német „B”-vonalbeli slágerelőadó lemezeit manageli.
A Tess álnevet ettől a korszakától kezdve használja, mind a mai napig produceri munkáinál. Első eredményesebb sikere a Slip nevű női duó, melynek a Metronome-nál (ma Universal kiadó) számos kislemezével a klub-vonalban ért el sikereket. Mivel limuzin sofőrként kereste egy ideig kenyerét (és nem taxisofőrként, mint ahogy az egy tévesen megjelent német Bravo cikk után terjedt el, sajnos itthon is), számos ismerettségre tett szert, és mikor Todd Canedy, a Boney M. háttérzenésze megalkotta a kimondottan szövegileg és zeneileg neki szánt dalt, a Slice me Nice-ot, az igazi átütő siker már nem sokáig váratott magára.
Fancy felkereste Frank Farian-t (Eruption, Boney M , Milli Vanilli, La Bouche… több mint 850 millió eladott lemez fűződik a nevéhez), aki ajánlatot tett neki. Őt Todd a Boney M-en keresztül ajánlotta Fancy-nek. Volt azonban egy „erőszakosabb” producer, aki kedvezőbb ajánlatot téve lett Fancy karrierjében meghatározó személy.
Ő mindezek előtt már Amanda Lear és a Saragossa Band pályáját egyengette ( ő alkotta pl. a Schrott Nach 8 együttes 1983-as megasikerét, a „ZuppaRomana”-t, vagy a később sikeres Two Girls duó dalait stb...), és ekkorra már nevet szerzett a szakmában, de főleg a müncheni stúdióvilágban. Anton Monn, avagy ahogy jegyzi magát : Anthony Monn lett Fancy munkatársa, managere és producere 1988-ig, töretlenül.
A Slice me nice 1983-ban készült és 1984-ben jutott el az európai listák első 10 dala közé, valamint az USA-ban a Billboard Dance Chart 2. helyéig. Első kislemeze ez, melynek borítóján egy ájult apácát tart a karjaiban; egyben egy kép is arról, ki is Fancy. Nála minden erról szól: semmit ne szégyelj, éld vidáman az életetedet: legyél az, aki! A Slice me nice abszolút átütő fogadtatása után (még a szinte bevehetetlen UK-piacon is ütött a dal) jött a második kislemez, a szintén hasonlóan sikeres Chinese Eyes.
Bár míg a Slice me nice kicsit a Bobby Orlando-féle kanadai-disco-hangzás jegyeit viseli (Flirts, Divine stb...), addig a Chinese Eyes már inkább európai hangzású disco felvétel. A már Anthony Monn kezei alól kikerült felvétel is átütő siker, viszont az ezt követő L.A.D.Y.O. a szakma szerint már nem több egy „egyszerű, közepes dalocskánál”.
Az első album 1985-ben jelenik meg „Get your Kicks” címen érdekes és egyedi borítóval, illetve 8 dallal. A lemezről a Colder than ice Grant Miller által lesz siker Fancy producálása által természetesen. Fancy ekkor folytatja azt, amit tizenéve intenzíven, de még a reflektorok fényén kívül csinált: producerként egyenget olyan előadókat, mint az inkább modell, mint énekes Grant Miller ( jól fizetett USA modell: 2001-ben ő volt pl. a Nivea arca 38 ország plakátjain!:-)), aki Amerikából tért Európába pár évre Fancy mellé.
Linda Jo Rizzo, a Flirts egykori énekese is Fancy szárnyai alatt alkotta szólósikereit ( You’re my First, Heartflash), vagy a már említett Mozzart előadói név is ekkor lett ismert a rádiók és klubok átütő sikerével a „Money” című dallal. De ekkor az eurodisco igazi fénykorában 1985 és 1988 közt készültek Fancy által Scotch, Koto, Pet Shop Boys remixek, dalok olyan előadóknak, mint Paul Mc Douglas, Ingela, Jeannie, Charlie G (Charlie Glass: Fancy későbbi jóbarátja a Jam Tronik formáció producere, a „Fools cry” szerzője..), Total Toly, Tom Spencer és sorolhatnánk. Több mint 80 előadó és rengeteg zenei közreműködés mellett intenzíven alkotott saját zenei vonalán is Tony Monn-al és a legnevesebb stúdiózenészekkel.
1987-es „Contact” című második albumának beharangozó dala talán a '80-as évek egyik legjellegzetesebb és legismertebb dala lesz. Ez a Lady of Ice. A lemez és e dal üzenete: „ha a lányok nem próbálkoznak nálam, én szívesen leszek a barátjuk”. Jens Gad, aki Sandra munkáit alkotta részben, jegyzi az I don’t want to go és a Girl don’t let me down című dalt. De sajnos nem lehet minden dal erről a kiváló albumról sem kislemez, pedig 100%-os a produkció, és Fancy sikere töretlen.
Karrierje egyik csúcspontja: a Bolero Spanyolországban nemhogy Nr.1. hat teljes hónapon át, de többek közt címadója lesz egy mai napig népszerű mixCD sorozatnak is! Az energikus Latin Fire is még erről a lemezről kimásolt siker. És ki hinné, hogy az igazi nagy áttörés még várat magára… A Contact című lemez után jelenik meg a Turbo Dancer Remix című megamixe, melyet Axel Breitung alkot (ő a Silent Circle alapító, zeneszerzője, de Dj Bobo dalaitól kezdve az Italo Boot Mixeken át vagy 100 előadó slágergyárosa/producere: Németországban Dieter Bohlen igazi „ellenfele”, mert ugyanannyi lemezt adtak el. A Modern Talking új korszakában viszont együtt is dolgoztak már…).
1987-ben kedvező fogadtatású a China Blue című dal, mely a keletiekről szól, és Fancy kínai turnéjának beharangozó dala. Az igazi szupersláger azonban a második kislemez dal, a Flames of love lesz. Ez a továbbiakban Fancy elsőszámú slágere lesz, és az a külön érdekesség, hogy ez az első dal, melyet ő jegyez szerzőként és producerként (Az 1985-ös „In Shock”-on kívül, melyet még Tess néven írt).
A siker megállíthatatlan: a lemezről sorra játszák a dalokat (itthoni rádiók is!): Blue eyed Lady, Bodyguard, Moscow is Calling…Turné, turné hátán, megállás nélkül.
1989-ben lát napvilágot első válogatáslemeze is, melyen a Fools Cry című új slágere extraként hozzáférhető. 3 stúdióalbum, rengeteg siker világszerte a disco-érában: Fancy a csúcsra jutott. 1989-ben a műfaj hanyatlásával, és gyengébb dalaival már nem ér el közel sem ekkora eredményeket.
A No Tears klubsiker, a top 40-ig jut, ezért az All my loving című lemezére fel sem kerül. Erről az Angel eyes az első kislemez, mely nagyon gyenge fogadtatású, második dal a Running Man már inkább népszerűbb, de főleg közönsége körében. Hiába: nem csak nála történtek hasonló lefele ívelések, hanem a 80’s évek igazi és hamisítatlan euro&italodisco korszaka –sajnos- eddig tartott igazán. Innentől „réteg és rajongói” zene lesz a műfaj. Fancy tudja, hogy vagy vált, vagy visszaszorul.
Már 44 éves, mikor a Five című albuma a Metronome kiadójánál az utolsóként megjelenik. Ezen a lemezen már „trendibb” vonallal is kísérletezik, és a kritikák miatt ő is, mint már producer, odafigyel a stúdió hangzásra és a minőségre. A lemezt Londonban a Sharm West-nél veszi fel, mely köztudottan méregdrága, de valóban páratlan színvonalú technikát és hangzást kínál. A When guardian angel cry zseniális dal, mégsem sikeres igazán.
1991-ben annál a kiadónál debütál, amely közben „megizmosodott” az italodisco sikerével, és világszerte első számú disco-kiadóként emlegetik a mai napig. Ez a ZYX kiadó. Fancy 6.albuma a Deep in my heart már nem az igazi fancy-s jegyeket hordozza. Próbál a trendi rap és akkor divatos hangzásnak megfelelni (gondoljunk arra, akkor ugyanúgy mint most: hely- és irányzatkeresés volt jelen a zenei életben: a disco már nem, az „igazi” dance még nem divat ), és alig 2-3 éves slágereit alakítja át ebbe a hangzásba, amely valljuk be: nem kéne, és egy olyan méltán nagy előadónál mint ő. Ijedt helykeresés ez, mely szinte érthetetlen. A lemezről a Fools cry –rap változata lesz mérsékelten sikeres.
1993-ban 2 maxival a No way out című Haddaway - What is Love hangzását idéző művel, illetve a popzenei vonalakat hordozó Love has called me Home-mal jelentkezik. A siker már nem követi e műveket sem.
1994-ben egy újabb válogatásalbummal, és Long way to paradise c. nagyon jó dallal jelentkezik. 1995: megjelenik a láthatóan nagy és gondos munkával készült „Blue Planet” című lemeze. Az album akkor nem talált elismerő fogadtatásra, mai füllel azonban nagyon összetett és jó lemezről beszélhetünk, ha ezt az albumot említjük. Nem úgy a Colours of Life című lemezénél 1996-ban, mely már egy kis kiadó gondozásában kerül a boltokba. Ugyanebben az évben a Christmas in Vegas című karácsonyi lemez is sajnos egy-két daltól eltekintve- felejthető munka.
1997-ben kitalálja, hogy visszatér. A Modern Talking visszatérése előtt készül el a Hit Party című albumának anyaga, melyen újraénekelve hallhatóak dalai, valamint a BROS Music (E-rotic) által remixelt Flames of Love ’98 is.
1998 áprilisában újjáéled a disco: a Modern Talking őrületes sikerű visszatérése még az egyszámos előadókat is, illetve azok kiadóit is a régi sikereik leporolására késztetik..A Modern Talking után nyáron megjelenik a Bad Boys Blue mellett Fancy visszatérő lemeze is. A már említett Hit Party a Jupiter Records-nál, illetve régi kiadójánál is jelentkezik egy válogatáslemezzel, melyen 3 dal siker van újrakeverve. Mindkét albummal tarol. Az utóbbiról, a Best of-ról kimásolt Megamix-e Európai szinten átütő siker, a német VIVA non-stop játsza, bejut a német top 20-ba.
2001-ben különféle válogatás és mix lemezeket jelentet meg a ZYX-nél, és feldolgozza a Na Na Na Hey Hey Kiss Him good bye című klasszikust.
2003-ban egy 9 számos Best of című DVD-je jelenik meg. ( számos dal hiányzik róla, ami miatt Best of lehetne…) Fancy azóta nem jelentkezett albummal, és korából adódóan (idén 61) most egy hangoskönyvön dolgozik és egy filmen. Inkább másik szenvedélyének: az állatpszichológiának él. Német és Bécs melletti farmján számos tigris és nagyvad él, mely helyeket természeti parkként működteti.
A külföldön is népszerű „retro láz”a zenében újabb felkéréseket hozott számára, jelezve a disco és a dallamos zenék iránti igény azóta is töretlen. Ezek a munkák kiállták az idő próbáját, míg más akkoriban nagy durranással beharangozott zenék ma senkit nem érdekelnek. A 80’s évek discoja, melyből mai napig számos műfaj és azok képviselője táplálkoznak, maradandóvá lett.
A Modern Talking melyet annyian szidtak a mai napig népszerű, és meghatározó. A hazai közönség főként Komjáthy György műsorain keresztül és B.Tóth László altal (természetesen ide még tartoznak nevek a teljesség igényéhez!) ismerte meg a dolgos előadót. Viszont számos hazai zenei könyvből összesen egyben, abban is mindössze pár sorban tesznek említést arról az előadóról, aki valóban meghatározó személyisége volt a 80’s évek discojának, a műfajnak
[2007.05.04.]