2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Képgalériák
Elektra az Operában
Kapcsolatok
Komolyzene
Kapcsolódó események
Strauss, R.: Elektra
[2007. november 28.
szerda 19:00]

Mükéné Termál Hotel - Elektra a Magyar Állami Operaházban

Lezajlott a szezon legfontosabb premierje az Operaházban. Két világhíres vendégművésznő remekül teljesítő magyar énekesekkel kiegészülve és trendi modern rendezés: Richard Strauss egyfelvonásosának aprólékosan kidolgozott újraértelmezésével frissült az Opera repertoárja.

Kovalik Balázs újraértelmezte a művet, s feladta a leckét az előadásról írók számára. A premier után özönvízként árasztották el a sajtót a kritikák, beszámolók és elemzések. Ahány írás, annyi interpretáció, mert a rendezés, hogy a végén kezdjük, nemcsak magának Straussnak és Hofmannstahlnak befejezését másította meg, de a görög mitológia Elektra történetéhez képest is merészet húzott. Az opera csúcspontján megjelenő Orestes a finálé zenei eksztázisának utolsó másodperceiben gépfegyversorozattal teríti le két lánytestvérét, Elektrát és Chrysothemist.

Az egyébként mesteri körítéssel előkészített premier (figyelemfelkeltő plakát, az Operaház vörös kárpitba burkolása, Nadine Secunde és Agnes Baltsa méltó beharangozása) már az előadások előtt pezsgő opera-fővárosi hangulatot varázsolt. Az előadás nem hazudtolta meg mindezt, inkább betetőzte, megkoronázta az előkészületeket, s új utat nyitott emez itthon újszerű színpadravitellel, melyből még sok ilyet kívánhatunk a jövőre nézve. A beharangozás már a rendezés koncepciójából is előrevetítette a lényeges momentumokat.

Tudvalevő volt, Agamemnon fürdőbeli halálából kiindulva egy medencében és környékén játszódik majd a cselekmény, a rendezővel készített interjúkban mélyrehatóan elemzésre kerültek a szereplők egymás közötti viszonyrendszerének pszichológiai finomságai, a díszlet szimbolikájával, a medencetér mögött ferdén álló fal szimbolikus jelentésével tudatunkban várhattuk a függöny felgördülését (a sarkára állított világrend helyrezökken a gyilkosságok megtörténtével), de a zárópontot mélységes hallgatás övezte körül.

Mmiért kell megölnie a szűzies Chrysothemist is?

Kovalik újraértelmezett, az előadásról írók pedig munkáját értelmezik. Orestes vette át az eredeti hoffmansthali librettó végső táncának funkcióját? Elektra azért hal meg, mert a gyilkosságok megtörténtével beteljesült életcélja, nincs miért élnie tovább, csakhogy itt Orestes géppisztolya végzi el a „hálás” feladatot? De akkor miért kell megölnie a szűzies Chrysothemist is?

Mert hatalomátvétel történt, és a régi rendszer minden átélőjét el kell tenni láb elől? Vagy tényleg megrémült Elektra több mint testvéri odaadásától? Dehát Kovalik rendezésében éppen, hogy Orestes teperi le nővérét kezdeményezően a felismerési jelenet után. A sok találgatás után megpróbálok újabbat felvetni. Lehet, hogy Orestes új, potenciális Klytaemnestrákat sejtett a nőkben, az Átreida vér átkozott csorgását, s valóban hatalma védelme érdekében járt el ily módon?

Mindezen túl a rendezés azonban végtelenül letisztult, egyszerű szimbolikával dolgozott: az önmagát halott apja emlékével eljegyző Elektra fekete menyasszony volt, a női létet kétségbeesetten megélni vágyó chrysothemis fehér menyasszony. A „Mükéné”-fürdő vendégei és személyzete fehérben voltak az egyetlen, fekete Elektra ellen. Oly letisztult volt minden, mint amilyen az Elektra zenei szövete, mely többszöri hallgatás után megszűnik kategorikusan brutális, vad és kegyetlen lenni, és az operairodalomban fellelhető gyönyörűségek egyik csúcspontjává válik, természetesen megfelelő előadásban.

Megfelelő előadásban. Kovács János zenekarának játéka több volt, mint megfelelő. Kimondhatjuk: megtestesítette a tökéletes előadás fogalmát. Kristálytisztán, precízen s egyszerre izzó szenvedéllyel tele szőtték keresztbe-kasul egymást a motívumok, összeolvadtak, s egyenként kivehetőek voltak, még a feliratozó készülékre sem volt szükség, német nyelvtudásra sem, a 20. század elejének pszichológiai (freudi) forradalmában fogant alkotás a zenekarban játszódott, ott tárulkozott fel minden szereplő beteg pszichéje. Az Elektra lett eme rutinos, tapasztalt karmester egyik legnagyobb sikere, legnagyobb teljesítménye.

[2007.11.30.]

  (1. oldal)  következő oldal »

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még