Zorán: Mindenen rajta kell tartanom a szemem
Mindenen rajta kell tartanom a szemem: a plakátoktól kezdve, a utaztatás megszervezésén át, egészen addig, hogy milyen kivetítők lesznek az Arénában. Maguk a koncertek pedig két-két és fél órányi folyamatos éneklést jelentenek. Ez fizikailag sem könnyű, de talán ennél még fárasztóbb az a koncentráció, amelyet a Dusán által írt hosszú, sűrű szövegek eléneklése igényel. Sokszor kétoldalnyiak, nincs ismétlés, még a refrének is alig ismétlődnek. Szokták mondani, hogy az éneklés akár a bányászattal is összevethető a fizikai igénybevétel szempontjából. Mégis, egy-egy előadás után olyan feldobott állapotban szoktam lenni, hogy egyáltalán nem érzem a fáradtságot. Sokszor kérdezik barátok, zenészkollégák, ismerősök, újságírók – például az Aréna koncertek utáni fogadásokon – hogy hogy csinálom, mert nem látnak engem összerogyva valami sarokban pihegve, hanem szinte jobb állapotban vagyok mint előtte. A válaszom egyszerű: egyrészt, ott van az a megemelkedett, „jótevő” adrenalin-szint, másrészt, jó érzés túl lenni az éppen aktuális megmérettetésen.
- Kik támogatják a turnét és az Aréna-koncertet?
- Négy komoly támogatóm van. Külön figyelemre méltó körülmény még az, hogy köztük vannak olyanok is, amelyekkel már 1993 óta működik a kapcsolatunk. Gyakorlatból tudom, hogy ha valaki egy-egy produkcióra tud támogatót szerezni, az már nagy számnak számít a szakmánkban. Mivel az én esetemben négy, saját profilján belül kiemelkedő cégről van szó (OTP Bank, Volkswagen, T-Mobile, amely kapcsolat még a Westel-lel indult és Siemens), erre külön is büszke vagyok, mert köztudott, hogy a támogató-támogatott kapcsolatok nagyon sérülékenyek. Elég egy kicsi, nem túl stimmelős, az elvárásokban megjelenő negatív momentum ahhoz, hogy a szponzor azt mondja, hogy akkor köszönjük szépen, keresünk mást…
Azt tudni kell, hogy egy ilyen turné, Aréna koncert, sehol a világon nem áll meg a saját lábán, vagyis a bevételek nem fedezik a kiadásokat. Még a legnagyobb világsztárok is kénytelenek szponzorokhoz fordulni, vagy – szerencsésebb esetben – elfogadnia a felkínált reklámozási ajánlatokat. Voltam Rolling Stones koncerten Budapesten, ahol egy Volkswagen embléma volt a színpadon. A közönség pedig – akár tud róla, akár nem – maga is haszonélvezője ezeknek a támogatásoknak, mert nálunk, például, ez teszi lehetővé a lehető legjobb zenészek szerződtetését, a csúcsminőségű berendezések használatát, - hogy csak a legfontosabbakat mondjam.
- Mekkora stábbal utazik?
- Két nagy zárt szállítójármű viszi a berendezést, mi pedig egy mikróbusszal utazunk, - a Volkswagen jóvoltából. Nem vagyunk egy nagy „hangerejű” műfaj, nem arról szól a történet, hogy ezermillió Wattal repesszük szét a nagyérdemű fejét, mégis, a megcélzott CD-minőségű hangzás eléréséhez sok cucc kell. A teljes csapat 10-15 fős szokott lenni, attól függően, hogy melyik fajta koncertről van szó.
- Köszönöm az interjút, további sok sikert a turnéhoz.
SirOesh
[2007.04.17.]