Zorán: Mindenen rajta kell tartanom a szemem
- Egyébként is állandó a koncerten a dalok sorrendje?
- Nem szentírás, előfordul, hogy cserélgetünk. Azért van egy szerkesztett műsor, ezt nem is lehetne másképp, mert kell, hogy legyen az egésznek dramaturgiája. Nem véletlenül kezdődnek és fejeződnek be a koncertek egy-egy adott dallal. Fel kell építeni a műsor ívét. Véletlenszerű oda-vissza rakosgatással nyilvánvalóan romlik a szerkesztési elv, de természetesen adódhatnak körülmények, amikor változtatni kell a sorrenden.
- Mennyire állandó az Önt kísérő zenekar?
- Szervezetileg nem állandó a társaság, nem létezik XY zenekar, de egy jól bevált formációval dolgozom már nagyon régóta. Sosem hagyom ki, hogy elmondjam, mennyire büszke vagyok arra, hogy szinte valamennyien a magyar zenész-paletta legjobbjai közül valók. Nagyon sokban hozzájárul a csapat ahhoz, hogy a mai napig ennyire jól érzem magam a színpadon, és nincs bennem semmiféle csömör vagy a megunásnak még a halvány nesze sem. Egyszerűen azért, mert nagyon jó együtt zenélni velük.
- Viszont a turné közepén van egy kísérőzenekar váltás..
- Ennek egyszerűen az az oka, hogy a kisebb befogadóképességű termek színpadain nem férnénk el a tíztagú csapattal, pedig az ilyen helyekből is sok van, oda is szeretnénk eljutni! Erre találtam ki a kamarafelállást. Nagyon jól bevált, mert, habár ugyanazt a műsort kapja a közönség mindkét változatban, mégis mindkettőnek megvan a maga bukéja. A nagyobb zenei formáció hangszerelésileg valamivel gazdagabb, ugyanakkor a kamara-koncerteken közvetlenebb, meghittebb a kapcsolat a közönséggel, közelebb is vagyunk hozzájuk…
- Ennek a kicsúcsosodása lesz az Aréna. Miben lesz más?
- Az Aréna koncertek – szintén a jól bevált hagyománynak megfelelően – nem sokban különböznek az előtte zajló turné-koncertektől, de a műsor „kiállítását” illetőn mégis mást, többet kapnak a nézők. Például vendégek jönnek, akik nincsenek az országos turnéban. Aztán világításban, hangosításban, színpadképben is sokkal gazdagabb a koncert, egyszerűen a méretek, az Aréna-adta lehetőségek miatt.
- Mekkora gyakorlást/energia-befektetést igényel egy ilyen turné?
- A turné előtt szoktunk intenzíven próbálni. Amikor az első néhány előadáson túl vagyunk, jönnek a “tanulság levonások”, amik miatt aztán szintén próbálunk, de azt már nem próbateremben, hanem inkább korábban odamegyünk a helyszínre és ott gyakorolunk. Tényleg, mindenki árgus szemekkel/fülekkel figyeli, hogy hogyan zajlott az első egy-két előadás, és utána következnek a finomítások. Nyilvánvalóan, hiszen akármennyit is próbáltuk, - élőben, élesben jönnek elő azok a problémák, amiket nem lehet „bejátszani” a próbák alatt, mint például a technikai apróságok, a hangszerváltások stb. Amúgy, nekem nem csak az előadások zenei részére kell felkészülnöm, hanem a szervezésben is nyakig benne ülök, hiszen az „én bőrömre megy a játék”!
[2007.04.17.]