Metamorfózis: Tarkan visszatér!
Tarkan öt év után ismét török nyelvű albumot jelentetett meg. Az időzítés nem véletlen: december 24-én volt 15 éve, hogy napvilágot látott első lemeze.
Tarkan nevét 1999-ben ismerte meg a világ, amikor
Şımarık című, "csókosnak" becézett dalával meghódította a zenei listákat. Kevesen tudják azonban, hogy az Európában és Dél-Amerikában is platina státuszt elért Tarkan című album a negyedik stúdióalbuma volt, hiszen az énekes már 1992 óta Törökország legkedveltebb, és legtöbb lemezt eladott előadója.
Óriás változáson ment keresztül
A napokban megjelent legújabb, török nyelvű albumát óriási várakozás előzte meg. Tarkan 2003-ban adott ki utoljára török lemezt, Dudu címmel, melyből 1 millió példány fogyott. Az új album címe Metamorfoz, melynek jelentése metamorfózis, azaz átváltozás. A lemez címe találó: Tarkan zenei világa valóban óriási változáson ment keresztül. Már a lemezborító is igazán egyedi lett: a címet dombornyomású Braille-írással is rányomtatták, a látássérültek számára. Ráadásul meglehetősen szokatlan módon ábrázolja az énekest: Tarkan fényes szürke öltönyben, takarosan vágott rövid hajjal, csípőre tett kézzel áll egy búzamező közepén, a viharos égbolt alatt, mintha csak az angol nyelvű albumát kritizálóknak üzenne: visszatértem, állom a sarat! Tarkanra egyébként is jellemző, hogy akárhányszor mélypontra jut, mindig sikerül újra felkapaszkodnia a trónra.
Nem engedi át azt az újonnan jött, fiatal popénekeseknek, mint amilyen például Murat Boz, aki Tarkan háttérénekeséből avanzsált popsztárrá, és rögtön el is kezdte kritizálni egykori munkaadóját, pedig Maximum című albumára Tarkan még dalt is írt, így támogatva a fiatalembert karrierjében. A Metamorfoz célja tehát, hogy megmutassa a kétkedőknek, 15 év után is Tarkan az, aki lázba tudja hozni az egész országot. A Metamorfoz már megjelenése előtt elővételi eladási rekordot döntött az internetes üzletekben, jelezve, hogy a sajtó folyamatos piszkálódása és kritikái ellenére Tarkan ennyi év után is az ország kedvenc előadója.
Az album maga ütősre sikerült. Mindössze tíz dal található rajta, a kevesebb több jelszó alatt, ezek mindegyikének dalszövegét Tarkan írta, hét dalnak a zenéjét is ő szerezte, további háromban pedig az az Ozan Çolakoğlu működött közre, aki már Tarkan első lemezére is írt dalokat, és több sikerlistás török film zenéjét is komponálta. Ez újabb meglepetésként érte a hallgatóságot, hiszen a török média hónapokkal a megjelenés előtt azt rebesgette, hogy Tarkan új albuma azért lesz olyan nagyon ütős, mert újra a nagy sikerű Şımarık dalszerzőjével, Sezen Aksuval dolgozik együtt.
Sejtelmesebb, mint valaha A lemez zenei világa egészen szokatlan lett. Ötvözi a Törökországban oly népszerű dance-pop műfaját az elektronikával, egy pici house-zal megbolondítva, fűszerként pedig hozzákevertek néhány jellegzetes török hangszert, hagyományos vonósokat, zongorát, egy kis húzós rock elektrogitárt, Tarkan hangja pedig sejtelmesebb, mint valaha. A gyors daloknál szinte lehetetlen nem táncolni, annyira húzza magával az embert a ritmus, és annak is kedve támad hastáncot tanulni, aki sosem vonzódott a keleti kultúrákhoz. A lemezen négy lassú felvétel található, melyek kicsit helyreállítják az egyensúlyt az albumon, és pihentetnek, hogy aztán a következő dalnál ismét táncra perdülhessünk.
Két felvétel van a lemezen, ami személy szerint nekem nem tetszett, az egyik a
Bam Teli (Szívem húrja) talán a túl sok csilivili aláfestés és túlságosan arabeszkes énekstílus miatt, a másik a
Gün Gibi (Akár a nap), irritáló zenéje miatt, a többi dalt viszont újra és újra visszatekertem. A
Dedikodu (Pletyka) című dalban rejtetten megbújik a szemrehányás a török média felé, akik rengeteg megalapozatlan pletykával árasztották el az embereket, befeketítve Tarkan nevét.
Könnyfakasztó nótaA dal ütős és pimasz válasz ezekre a szóbeszédekre, figyelmeztet, hogy tartsuk távol magunkat az ilyesmitől és csak a tényeknek higgyünk, mert a legtöbb pletyka irigységből születik. Különösen szép ékszere az albumnak a
Pare Pare (Darabokban), az utolsó, könnyfakasztó szövegű lassú nóta, mely elsőre elnyelte a tetszésemet. A dal talán Tarkan vívódását is szimbolizálja, melyet az utóbbi években a média támadásai miatt kellett átélnie:
Akár egy hegy, akár egy tenger
Annyi bennem a fájdalom
Tanúm rá a dalom,
Amint reménykedve néznék a világra,
S kinyitnám virágaim
Bekopogtat az ősz ajtómon Az elkövetkezendő hetekben kiderül, sikerült-e Tarkannak elnémítania a pletykás török sajtót, és hogy hogyan fogadták a törökök az új, metamorfózison átesett énekest. A hivatalos honlap szerint az albumot világszerte megjelentetik majd. Kíváncsian várjuk, hogy a magyar polcokra mikor kerülhet fel.
– Baksa Tímea –
[2008.01.08.]