IAM
Az IAM egy francia hiphop csapat Marseille-ből. 1989-ben alakult Akhenaton (Philippe Fragione), Shurik'n (Geoffroy Mussard), Freeman (Malek Brahimi), Khéops (Eric Mazel), Imhotep (Pascal Perez), és Kephren (François Mendy) részvételével. Az IAM rövidítés mögött valószínűleg az 'Invasion Arrivée de Mars' (Marsról jövő invázió) áll. A szövegekben visszatérő Mars valójában Marseille metaforája.
1985-ben Akhenaton és Khéops Lively Crew név alatt alapította meg a csapatot, amely aztán Shurik'n, Freeman és Imhotep '87-es csatlakozásával a B.Boys Stance nevet vette fel. Végül 1989-ben kapta meg az IAM elnevezést, és 1990-ben jelent meg első abumuk is, az IAM Concept.
A Virgin Records-szal kötött szerződés aláírását követően kiadták a "..de la planète Mars"-ot 1991-ben, mely rendkívül népszerű lett Franciaországban. '93-ban napvilágot látott az "Ombre est lumière" című studióalbum, de az igazi áttörést az 1997-es "L'école du micro d'argent" hozta meg, mely 2 nap alatt lett aranylemez Franciaországban, majd több mint egy milliót adtak el belőle.
A siker mámorában többen szólókarrier felé kacsingattak: Akhenaton '95-ben adta ki a "Métèque et mat"-ot, őt követte Shurik'n és Freeman 1998-99-ben. 2004-ben jelent meg a "Revoir un printemps", illetve legutóbbi kiadványuk, a "Saison 5" 2007-ben.
Ami a szövegek mögött van
A formáció szövegeinek egyik központi témája Afrika, illetve kifejezetten az ősi Egyiptom. A csapat úttörő a francia rapbandák közt, és zenéjében Afrikára irányítja a figyelmet. Az 1991-es "Les tam-tam de l'Afrique" című szám az első francia rap slágerek közt volt, központi témája a rabszolgaság.
Az IAM egyfajta ideológiát is hirdet, mely az ősi Egyiptomot helyezi előtérbe. A csapat egyedi stílusa is ennek mentén alakult, a már beépített elemek közel-keleti és egyiptomi befolyás hatására alkultak, fontos szerepet kap az iszlám is.
Ez a "fáraóizmus" (ahogy Andre Prevos francia rap zene szakértő hívja) egy próbálkozást takar, amely egy kulturális identitást kíván kifejezni és megtartani egy olyan társadalmi szcénában, amely bővelkedik a rasszista és megkülönböztető ideológiákban. Emiatt a számoknak sokszor harcos, politikai töltete van, amely a "régi francia politikát" próbálja meggyőzni, miközben saját gyökereit is ápolja.
A legfontosabb számukra tehát, hogy a rapnek köszönhetően létezik egy olyan platform, ahol kinyilváníthatják véleményüket a faji intoleranciáról, bizonyos társadalmi esetekről.
Albumok:
[2009.01.31.]