2024. november 21. | csütörtök | Olivér nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Művészeti díjat kapott Szabó P. Szilveszter
Homonnay Zsolt szereti a bécsi hangulatot
Polyák Lilla és Homonnay Zsolt: "Megvárjuk, hogy a sors "beletuszkoljon” minket valamilyen helyzetbe"
Feleslegesen aggódtak a rajongók Dolhai Attila koncertje előtt
Legnépszerűbb magyar musicalszínész: a szemtelenül jóképű lett a harmadik
Janza Kata meglepő kijelentése: "énekelni kell, és semmi sem ciki"
Képgalériák
a főpróba képei
Kapcsolatok
Dolhai Attila
Szabó P. Szilveszter
Janza Kata
Homonnay Zsolt
Füredi Nikolett
Nádasi Veronika
Molnár Piroska
Földes Tamás
Száraz Tamás
Czető Ádám
Kapcsolódó események
Lévay Szilveszter – Mishael Kunze: ELISABETH
[2009. augusztus 22.
szombat 19:00]

Sisi siker a Dóm téren - remek fotókkal

A Szegedi Szabadtéri Játékok keretein belül, ezúttal is a Budapesti Operettszínházzal közös produkcióban, és természetesen Kerényi Miklós Gábor rendezésében mutatták be a többek által kult-darabként aposztrofált, Elisabeth című musicalt.

De miért?

Így aztán, két nap híján 13 évvel a magyarországi ősbemutatót követően, augusztus 15-én ismét belehasított a kérdés a szegedi éjszakába: „De miért, Lucheni, miért...?” Az idei 5 estével együtt, összesen már 22 alkalommal izgulhatta végig a közönség, vajon az előadás végére választ kap-e a bíró által feltett kérdésre. Ez már önmagában csúcs, hiszen egyetlen produkciót sem játszottak még ennyiszer a játékok történetében. De hogy maga az előadás is kiérdemli-e az előbbi minősítést, azt csak néhány, egy éjszakás Tisza-parti kaland bevállalásával tudtam megítélni. Előzetesen csak annyit: mindent egybevéve ezúttal sem csak a haltepertő és a csodás fagylalt-költemények miatt érte meg négy órát autóban ülni.

Nagyon sok ésszerű magyarázatot hallottam már arra vonatkozóan, miért is a már életében jelképpé vált, tragikus sorsú Sisi életútját bemutató darab lett az egyik legnépszerűbb musical hazánkban. A misztikus jelleg, a megannyi magyar vonatkozás, a zeneszerző (a szabadkai Lévay Szilveszter) származása, az izgalmas cselekmény, a remek karakterek, a címszereplő összetett egyéniségének megannyi megfejthetetlen titka, a valamennyiünkben élő szabadságvágy okán érzett empátia egytől egyig szerepet játszhatnak a musical sikerében.

A főpróba képei
Esetemben a Halál figurájának hihetetlen ötletes bevonása a történetbe, az elmebeteg gyilkos narrátorként történő szerepeltetése, a pergő eseménysor és a nagyon sok „legeslegjobb” jelenet hangulati és dallami sokszínűsége eredményezte azt, hogy megunhatatlan kedvenceim között tartom számon a darabot. Ha ehhez még hozzávesszük az általam olyannyira szeretett Dóm tér varázslatos hangulatát, és a sokszor emlegetett tényt, miszerint ez a hely szakrális jelleget ad az itt színpadra állított műveknek, akkor nem csoda, hogy felfokozott várakozással tekintettem kedvenceim ilyetén találkozása elé.

Végtelen történet

Vélhetően hasonlóan volt ezzel az a két főszereplő is, akiknek a pályafutásában fontos, majdhogynem sorsdöntő állomása volt az említett, 1996-os premier és akiknek a neve szinte elválaszthatatlanul összefonódott a darabbal. Olyannyira, hogy már több alkalommal is felvázoltatott az a kép, amint az öregek otthonában tartandó klubdélutánon Szabó P. Szilveszter bácsi járókerettel kitipeg az alkalmi színpad közepére és elénekli a Haláltáncot, majd betolják Janza Kata nénit, aki az Az már nem én lennék című számmal kápráztatja el mindazokat, akik nem felejtették el kicserélni az elemet a hallókészülékükben. Végül a Fáradt gályák-kal teszik fel a koronát közös produkciójukra.

Sisi újabb szegedi látogatásának hírére olyan nagyságok látogattak el a Tisza partjára, mint a mű zeneszerzője, valamint Valerie Habsburg-Lothringen, Elisabeth ükunokája és Uwe Kröger, aki a darab 1992-es ősbemutatóján Bécsben a Halált alakította. Megítélésem szerint Janza Kata és Szabó P. Szilveszter játéka ellen egyiküknek sem lehetett semmi kifogása. Ezen a ponton én sem éreztem semmilyen csalódottságot. Az előadás egészét tekintve azonban voltak fenntartásaim.

Túlzott elvárások?

Meg kell mondjam, kicsit többet vártam. Többet annál, mint hogy a kőszínházban megismert és megszeretett darabot kicsit jobb klimatikus körülmények között, jó levegőn nézhessem meg. Sokkal több pluszra számítottam, mint hogy az eddig is használt díszleteket némi „sufnituninggal” a nagyobb színpadhoz igazítsák (Bár még a tucatnyi alkalommal látott díszlet is okozott meglepetést az új környezetben. Most jöttem rá ugyanis, hogy annak fő elemeiből tulajdonképpen egy hajó körvonala bontakozik ki. Úgy látszik, ehhez a felismeréshez kellett a nagyobb tér és a jobb rálátás. Legalábbis nekem. Másoknak talán már réges-régen leesett a tantusz.).

Az sem nyűgözött le, hogy lényegében ugyanazokat a koreográfiákat nagyobb létszámú csapattal táncoltatták el. Sőt, egyes számoknál (mint például a Tej) a nagyobb tömeg kevésbé tudott együtt és egyszerre mozogni, amivel pont a legnagyobb erejét vesztette el a jelenet. Ez az erényvesztés egyébként még többször visszaköszönt az előadás során. Sokkal többször éreztem a nagy tér hátrányait, mint ahányszor a benne rejlő lehetőségeket sikerült kiaknázni.

Több jelenetet is megölt, hogy a Halálnak rohannia kellet, hogy időben a kellő pozícióba kerülhessen a színpadon. Ezzel elvesztette méltóságát. A sötét, zárt helyeken alkalmazott „üzemi fények” okán pedig nem egyszer a titokzatosság és a meglepetés ereje veszett oda (például Zsófia halálánál, amikor a „semmiből” kellene a Halálnak hirtelen előtűnnie). A Halál táncosainak is csak a száma növekedett, de számomra ez sokkal inkább felhígulást mintsem minőségi gyarapodást eredményezett.

A főpróba képei


Ráadásul az általam látott két előadás közül az egyiken olyan dinamizmussal játszott a zenekar, hogy az énekesek alig tudták követni a tempót. Láthatóan, hallhatóan többször zavarba jöttek ettől az „újítástól”.A reformra való törekvésben sokkal inkább örültem volna, ha a Kell egy tánc című dalt sikerült volna „belerendezni” a darabba, de úgy látszik, ennek a számnak a hiányával már végérvényesen szembe kell néznem.

A beszámoló folytatódik, irány a következő oldal.

[2009.09.01.]

  (1. oldal)  következő oldal »

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
-Billentyűs zenész [2024.10.28.] apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Megnéztük - szuperhősök és vikingek metal bulija a Barba Negraban
November 03-án két...

Megnéztük az Animal Cannibalst a Zene Házában - képekkel
Élő zenekaros koncertet adott az...

Megnéztük Horváth Tomi Halloween partyját a Barba Negraban
Valóban verhetetlen - Frank Turner visszatért Budapestre!
Álom Színházban jártunk - megnéztük a Dream Theater koncertjét Mike Portnoy visszatérésével
Hans Zimmer legendás zenéi élőben: Ilyne volt a New Dimension koncert Budapesten
Brit Floyd koncertbeszámoló - Ha nincs ló, tényleg jó a szamár is!
beszámolók még