Ismeretlen reklámzenék 1. - az Axe nyomában
A zene és a reklám manapság, szinte elengedhetetlen páros. Reklámok nagy része, a vizuális megoldásokon kívül, a zenével is próbálja megragadni a nézőt. Ez legtöbbször sikerül is, s a fülbemászó dallamok, nemegyszer beköltözik az emberek füleibe.
A baj csak ott van, hogy legtöbbször az előadó és dalának címe ismeretlen marad. Ez az új rovat ebben nyújt segítséget, hogy ráakadhassatok kedvenc reklámzenétekre, s annak előadójára.
Axe, Ben Affleck, és egy klasszikus bluesMint a címből már sejthető, az első cikk az Axe Click termék zenéjéről szól. A régi, bluesos, laza szám, -mely kitűnő választás volt az Axe-tól- a „Gangster of love” címet viseli Johnny „guitar” Watson előadásában. Annak okát, hogy a magyar közönség előtt, ez a tengerentúlon híres blues zenész miért ismeretlen, bizony nehéz megérteni.
Johnny, a színes bőrű előadó 1935-ben született Houstonban. A középső nevét, Már egészen fiatalon elkezdett zenélni, hiszen már 1950-ben is elért kisebb sikereket, valamint első szóló felvétele már 1953-ban kijött. A szóban forgó Gangster of love 1957-ben látott napvilágot, ami mi tagadás ezzel a reklámmal, szinte levakarhatatlan slágerré nőtte ki magát. A dal témája a rap mozgalomra is nagy hatást gyakorolt, hiszen nem ritkán jönnek elő a szóhadarók szövegeiben hasonló elemek.
Egy termék és egy zenész reklámjaA vájtfülű zenészeket érintő információ, hogy munkássága során a bluest ötvözte a korai funky ritmusokkal, dallamokkal. Nem kisebb zenészekkel dolgozott együtt, akikkel nem csakm hogy zenélt, de inspirálta is őket a hangszerek bűvölésére. Itt van például Frank Zappa, aki ha másról nem is, de fia kapcsán, aki nem rég itt koncertezett, biztos rémlik mindenkinek. Frank Zappát egy Watson nóta hatására nyúlt a gitárhoz, melynek címe „Three Hours Past Midnight”. Ez tette lehetővé, hogy 1975-ben már együtt vettek fel egy LP-t. 1995-ben Grammy díjat kapott a ’94-es „Bow Wow” korongjáért, mely pályafutásának csúcsát jelentette.
A még életében is sikeresnek mondható zenész, 1996-ban, Yokohamában halt meg szívrohamban. Végül azt le lehet szögezni, hogy ez nem csak az Axe reklámja, hanem egy zenészé is, akinek munkássága újból előkerült, hogy újabb emberek lassan ötven év után is megismerjék, és énekeljék dalait.
- Magó Ádám -
[2006.09.22.]