Állandóan változnak a trendek, de a Bikini huszonöt év után is a csúcson
A több mint negyed évszázada töretlen sikerrel koncertező Bikini együttes a napokban a felvidéken járt, Szepsiben először koncertezett. A csapat nyolcvanas évek elején alakult és azóta is évről évre fel tudja venni a versenyt a fiatal rock bandákkal. Sikerüket mi sem példázhatná jobban, mint a tavaly elnyert 2007-es év hazai rock együttesének járó díja. Tudósítónk a szlovákiai Szepsiben beszélgetett D. Nagy Lajossal.
- A minap Galántán, nyugat-Szlovákiában jártatok. Van különbség hazai és határon túli rajongók között? - Valójában nem tudok különbséget tenni. Talán nagyobb az érdeklődés ott ahová ritkábban tudunk eljutni, ezért remélem itt Szepsiben is így lesz.
- Tavaly jelent meg egy jubileumi lemez. Huszonöt éve fennáll az együttes, és mégsem engedett utat a bulvársajtónak, hogy lehet ez? - Mindig a zenén volt a hangsúly és nem a körülötte lévő dolgokon. Mi zenészek vagyunk, tehát zenélünk, aki meg médiasztároskodik az valószínűleg a zenét helyettesíti valami mással.
- Szerinted mi változott az elmúlt huszonöt évben a magyar zenében? - Állandóan változnak a trendek. A nyolcvanas évek egy nagyon jó felfutó progresszív időszak volt zeneileg. A kilencvenes évek nagyon sötét, anarchiába fulladó kor volt, akkor rengeteg igénytelen produkció jelent meg a színpadokon. Most a kétezres években megint az igényes dolgok kerültek szerencsére előtérbe.
- Mennyire tud az együttes idomulni a mostani elvárásokhoz? - Az
Őrzöm a lángod című albumon látszik, hogy teljesen megújult a zenekar, 21. századi zenét játszunk.
- A koncertekre fiatalok vagy inkább a zenekar generációja jár? - Sokkal több a fiatal. A mostani tizenévesek ugyanúgy az igényes zenei produkciókat szeretik. A középgeneráció akik a kilencvenes években nőttek fel és a techno diszkón nevelkedtek, nem nagyon járnak koncertekre. Tehát a legfiatalabbak valamint az idősek is eljönnek, akik annak idején csak hírből ismerték a
Bikinit, de igazából ez ma is a fiatalok, a tizenévesek zenéje.
- Vannak olyan örökzöld slágerek, amelyeket minden koncerten el kell játszani, mert a közönség szinte várja azokat? - Van, persze három-négy olyan dal, ami nélkül nem volt még soha Bikini koncert és nem is lesz. Ez olyan, mint a
Rolling Stones-nak a Satisfaction, amit ha nem játszanának el, lehet, hogy levernének őket a színpadról.
- Könnyű az új dalokat megkedveltetni vagy a közönség tényleg csak a régieket akarja hallani? - A legutóbbi albumunk tavaly aranylemez lett, azóta pedig már platina. Ha már ilyen sok példányban elmegy a lemez, megismeri a közönség, azután már nem nehéz beújítani egy-két dalt.
- Jön a nyár, fellépések, fesztiválok. Van idő ilyenkor dalokat írni? - Nincs, ilyenkor csak arra van idő, hogy két koncert között pihenjünk amennyit csak lehet. Bár ez nehéz, hiszen most májusban is mindennap játszunk. Koncert, aztán alvás, ez a program. Ha vége a koncerteknek, akkor ősszel leülünk a stúdióban és lehet gondolkodni az új dalokon. Rengeteg élményt szerzünk minden egyes koncerten, amelyeket aztán beleírjuk a dalokba.
- Eleinte - még a kilencvenes években - évente jelent meg új album, most azonban van, hogy két-három év is eltelik egy-egy lemez kiadása között, mi ennek az oka? - Ennek azaz oka, hogy régen a hanglemezgyár határozta meg, hogy mikor kell kijönnie az új lemeznek. Most viszont mi határozzuk meg, hogy mikor áll készen az anyag, amivel ki lehet jönni. Ezért van az, hogy mostanában igényesebb produkciókat tudunk kihozni, mert nem köt a határidő, és nem kell rohanni a lemezzel, hogy valamit tegyünk rá, mert ki kell adni.
- Van már kilátásban új lemez? - Igen van, de még nagyon az elején tartunk.
-Lukács Vera-
foto: szepsi.sk
[2008.06.04.]