A zene az kell - mérlegen a koncertlátogatási szokások és a szervezők koncepciója
A Nemzeti Kulturális Alap megbízásából a Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet 2005 és 2008 között folyamatosan végzett zenei kutatásokat. A Népszabadság napilap ezekben a hetekben a kutatási eredményekből válogatott.
Érdekesség, hogy a szervezők fele leginkább üzleti vállalkozás keretein belül folyó rendezvényszervező tevékenységet folytat, vagyis elsősorban a belépőjegyek értékesítésével foglalkozik. 28 százalékuk főként a megrendelők elképzelései alapján megvalósított eseményeket bonyolít le.
A zenei rendezvényszervezők több mint nyolctizede a zenei rendezvények szervezése mellett szokott más szolgáltató tevékenységet is végezni. Céges - nem zenei - rendezvényeket a megkérdezettek fele szervez, 38 százalékuk konferenciákat, fogadásokat is, de a színházi műsorok szervezése szintén gyakori. 13 százalékuk az esküvők szervezésében is otthon van. Mindössze 7 cég volt a vizsgálatba bevontak köréből, amely kizárólagosan zenei rendezvények szervezésével foglalkozik.
A rendezvények látogatottsági foka több tényező függvénye. Minden negyedik szervező szerint a rendezvény látogatottságát a műsor, a program, illetve az előadók hírneve, kedveltsége befolyásolja leginkább.
Fontos a jó reklám
A megkérdezettek szintén egynegyede azonban az adott esemény promócióját említette mint legfőbb befolyásoló tényezőt. Egytizedük utalt arra, hogy a rendezvény időpontja (van-e szezon, hány órakor, mely napon van az esemény?) nagy hatással van arra, hogy mennyien látogatnak el egy-egy koncertre. A válaszadók egyéb feltételeket is szóba hoztak, például azt, hogy éppen milyen más, "konkurens" esemény zajlik, illetve hogy mennyire magasak a helyárak, milyen a fizetőképes kereslet, és azt is, hogy hol tartják a rendezvényt.
Az interjúkból ugyanakkor kiderül, hogy a közönséget motiváló tényezők közül a két legfontosabb szempont az előadóművész neve, hírneve és a jó reklám. A zenei stílus a válaszadók nyolcvanhárom százaléka szerint, a helyszín hatvan százalék szerint befolyásoló tényező.
Nem meglepő, hogy a szervezők többsége (70 százalék) elsősorban a minőség, illetve, más összefüggésben a népszerűség, alapján választja ki a program szereplőit. Az ár, a költségek, azaz a fellépti díj is szerepet játszik (35 százalék említette), de csak a színvonalnak alárendelten.
A megrendelő kérése vagy az elvárások, igények a válaszadók egytizede szerint játszanak szerepet a fellépők megválasztásakor. A válaszadóknak csupán nyolc százaléka igyekszik a magyar előadókat előnyben részesíteni.
Ugyancsak nyolc százalékuk említette, hogy azokkal a művészekkel, akikkel korábban már volt pozitív tapasztalatuk, szívesebben dolgoznak együtt. Természetesen egyéb szempontok is szerepet játszanak egy-egy műsor összeállításában, így például az, hogy a meghívandó művész ráér-e, vagy hogy a fellépő személye, az előadásának műfaja illeszkedik-e a program többi részéhez, vagy a helyszínhez.
Iskolázottak járnak koncertekre
Általánosságban elmondható, hogy a zenei rendezvények közönségeinek tagjai elsősorban középosztálybeliek, inkább középkorúak vagy idősebbek. Ugyanakkor több válaszadó utalt rá, hogy ismerten más a látogatói köre a komolyzenei és más a könnyűzenei rendezvényeknek.
A rendezvénylátogatók egzisztenciáját tekintve nagyon megoszlottak a vélemények. A megkérdezettek harmada úgy látja, hogy elsősorban a jó egzisztenciájúak, ugyanennyien pedig úgy, hogy éppen a kispénzűek, a kevésbé fizetőképesek látogatják a rendezvényeket (diákok, nyugdíjasok). Abban nagyobb volt az egyetértés, hogy a közönség iskolázott emberekből áll. Nem meglepő, hogy a közönség összetétele szoros összefüggésben van bizonyos zenei műfajokkal, azok kedveltségével.
A kérdezettek egyharmada látja úgy, hogy míg az operát, komolyzenét, operettet elsősorban a középkorúak és az idősebbek kedvelik, addig a könnyűzenei koncertek és többnyire a dzsesszelőadások is inkább a fiatal közönséget vonzzák. Azt is említették, hogy a rockkoncertek speciális közönséggel bírnak (fiatalok, serdülők), de volt, aki az iskolázottság és a különféle zenei műfajok összefüggését taglalta (a komolyzene iskolázottabb rétegeket vonz).
Az interjúalanyok 15 százaléka utalt arra is, hogy nem csupán a műfaj a mérvadó, de a helyszín ugyanilyen meghatározó a közönség összetételét tekintve. Eltérő lehet a kor szerinti összetétele egy belvárosi koncertnek, illetve egy külvárosi vagy speciálisan megközelíthető helyszínen rendezett eseménynek (fiatalok-idősebbek stb.).
Mi a véleményed a felmérés eredményéről? Szerinted is inkább az iskolázott emberek járnak koncertekre? Egyetértsz azzal, hogy az operát, komolyzenét, operettet elsősorban a középkorúak és az idősebbek kedvelik? Mondd el a véleményed ITT.
- nol.hu alapján zene.hu -
[2009.10.24.]