A reggae ősatyja Magyarországon lépett fel
Február 9-én - először és talán utoljára - Magyarhonba érkezett Lee ’Scratch’ Perry a reggae ősatya, aki kialakította a roots reggae stílust, aki Bob Marley több lemezének producereként dolgozott, aki a 70-es években megalkotta a dub stílus és aki a 70 éve ellenére ismét koncerteket vállal. Mindenki, aki tudott róla, a „kötelező” kategóriába sorolta a koncertet.
A koncert - a kiírás szerint - 22:00 órától kezdődött az A38 Hajón. Mi - tapasztaltak lévén - már kilenc körül a helyszínen voltunk, és megpróbáltunk elvegyülni az ott lézengő Bob Marley pólós tizenévesek körében. A koncerttermet 22:30-kor végre kinyitották.
A terembe lépve egy, az áldozatát kereső Last Ninja tapasztalatával mértük fel a helyet a hangzás szempontjából. Saját fürkészési módszerünk segítségével sikerült megtalálni a hajó ún. hangzó-pontját. Büszkék voltunk magunkra, és rögvest felvettük a terpeszállást, hogy kihasíthassunk magunknak annyi helyet a küzdőtérből, amennyit csak tudunk. Elvégre fizettünk…
Magabiztosan álltunk; eltöltődtünk reggea-vel, leterítettük képzeletbeli imaszőnyegünket Kingston felé, elmormoltunk három Üdvözlégy Hailé Szelassziét és két Hiszek egy Jamaicábant (vezeklés gyanánt), szívtuk magunkba a mások által kifújtból: készek voltunk Perry befogadására. Csak, hogy nem ő jött…
A Love Alliance melegítettHirtelen a színpadon termett a
Love Alliance nevű formáció, amely egy, a 40 fokos hőségben is sapkát viselőből DJ-ből; egy színes italokat fogyasztó, mikrofonba beszélgető fekete fiúból; és egy, a DJ jobbján álló, őt hivatásszerűen figyelő, funkcionálisan teljesen felesleges díszlet-emberből. Róla később kiderült, szintén lemezlovas, csak az idénymunkás típusból, aki 10 számonként tehet be egyet.
A nézőtéren közben szárnyra keltek a Kossuth térihez hasonló pletykák: „
Állítólag, még meg sem érkezett. Állítólag, olyan öreg, hogy most pihen. Állítólag energiaitalt pumpálnak bele vénásan, állítólag.”
A lemezek egymás után kerültek a lemezjátszóra, s az eredetileg is ragga felvételekre, az Allience üdvöskéje,
MC Kemon még pluszban ráraggázott, győzködve, hogy Yoman vagyok, és, hogy Babylon nagyon pozitív hely. Gép és Ember gigászi harcát láthattuk, amint a színpad MC-je megküzdött a lemezjátszóból kiabáló emberekkel. MC Kemon szinte vissza akarta beszélni őket a fröccsöntött bakelitbe. A számok közben és alatt pedig gyakorta előkerült a hip-hop és reggae műfájának egyik fő specifikuma, a hipergagyi, és mégis legalizált „
Are you ready?!” kérdés-kiáltás, mely végleg megölte bennem az embert. Kevés olyan dolog van, ami annyira hónaljszagú, mint az „
Are you ready!” Különösen húszszor.
[2007.02.27.]