2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Linkek
Hangszercenter
Kapcsolódó cikkek
Mi történt május 21-én?
Változások az Első Emeletben
Kapcsolatok
Kisszabó Gábor
Első Emelet
Solaris
PMR - Private Moon Records

Kisszabó Gábor: "Még nem fejeztem be a zenészi pályafutásomat"

Kisszabó Gábor zenész, basszusgitáros, egy új gitártechnika hazai meghonosítója, hanglemezkiadói szakember, zenei tapasztalat-titkok tudója. Több együttesben is megfordult élete során: Ozírisz, Solaris, Első Emelet, Step.

Miközben válaszain keresztül tavaszi vendégünk bemutatkozik, mi jegyet válthatunk és elkísérhetjük egyik legelismertebb zenész utasunkat, életturnéjának néhány állomására, egy névnapi felköszöntő beszélgetés során! Jó utazást!

- Az évente visszatérő évfordulók alkalmat adnak arra, hogy egy múlt-jelen-jövőt megmutató képzeletbeli tükörbe nézhessünk. Mit mutat a zenei Önarcképed azóta, hogy 1967-ben diákként először fogtál gitárt a kezedbe?

- Családi hagyomány – édesanyám és az ő szülei is zongoráztak -, és egy átlag polgári család általános műveltsége, valamint egy szerencsés egybeesés eredménye, hogy az általános iskolát zenetanulással, ezen belül – műfaji választás nem lévén – klasszikus gitártanulmányokkal kezdtem, amely stílussal a zenei alapokat kaptam meg, hogy jó muzsikus lehessek. Bár a klasszikus gitáron mai napig játszom, de a kötelező gitárdarabok felé akkoriban nem éreztem elhivatottságot, nem is gyakoroltam sokat. Igaz ugyan, hogy egy gitárvizsgámon, Szendrei-Karper László tehetségesnek ítélt, mégsem folytattam azt az utat, mert 14-15 évesen megérintett a pop-zene, és onnantól az akkordok tanulása, a Slágermúzeum Kottáskönyv, a barátaimmal alapított gitár-zenekar, a gimnáziumot megelőző beat-misék és az aktuális slágerek játéka varázsolt el annyira, hogy fiatalon eldöntöttem, hogy zenész leszek, és bár az életemben dominált a sport is (cselgáncs, ping-pong, foci), de a Fradiba való felvételi bemutatkozásra, az utolsó gitárvizsgám miatt nem mentem el. Az élet úgy rendezte, hogy a zenész utat járjam!

- A szakmai életpályád tekinthető egy karavánnak, amely céltudatosan halad előre. Mekkora szerepet játszott a jogász családból hozott tartás, a piarista gimnázium misezenekarában megerősödött hit, az első zenészi évekből táplálkozó lelkesedés, hogy a néha Sivatagi környezetben mindig az oázist keresd?

- Belső céltudatosság hajtott, hogy sikeres zenésszé váljak, így 16 évesen képzést kerestem, és 1 év alatt elvégeztem a Vasutas Zeneiskolát, ahonnan felvételi nélkül bejutottam az OSZK-ba, az Országos Szórakozató Zenei Központ oktatására, amely az akkori könnyűzenei képzés legmagasabb szintje volt, és ahol 2 év alatt valódi muzsikussá képeztek, aki bármely zenei fronton, különböző stílusokban, különböző típusú zenekarokban megállja a helyét. Az ezzel járó, 18 évesen megszerzett működési engedély egy minimum 50 darabos, kb. 3 órás, komoly színvonalú repertoárt biztosított (főleg amerikai jazz-standardeket, és egyéb változatos stílusokat is), de mivel soha nem akartam a háttérben állni, szükségesnek éreztem az énekképzést is.

A Zeneakadémián klasszikus skálázást, míg egy híres jazz-konzis magántanárnőnél könnyűzenei hangképzést tanultam, 1983-tól több éven át. Az így kialakult hangszer- és énektudás együttese biztonságos alapot adott, hogy akár szólamokat is vállalhassak. Mindehhez a családomtól segítséget kaptam, hiszen édesapám vette az első basszusgitáromat, a piarista gimnáziumban pedig társakat - pl Bogdán Csabát, akihez életre szóló barátság és munkakapcsolat fűz -, lehetőséget kerestem a megvalósításhoz és folyamatosan olyan célokat tűztem ki magamnak, amiért sokat téve, sokat gyakorolva, a szerencse is megtalált.

- 1980 óta köztudott, hogy a „Fuvolákat nem szelek fújják”. Az Ozírisz-beli, rock-zenészi húrcsapásokat magával sodorta egy nagyobb széllökés, amely a Solaris, instrumentális progresszív jazz-rock világába, egy Nostradamus-gondolatiságú bolygóra repített, ahol viszont hamar az Édent élhetted meg, a vibráló, Marrakech-i módon izgalmas zenei közegben. A művészi önkifejezés új útjait kerested ezzel a váltással vagy az általad dallamhangszerként kezelt basszusgitáron való ösztön-játékod miatt szólaltak meg a hangszereden teljes szólamok, témák akár 1980-82 között, akár a 2006-os 25. évfordulós jubileumi Solaris-koncerten?
- Ahogy az illatokat érzi a vadászkutya, én is az ösztöneimet hagytam működni, és nem volt probléma műfajok között váltani, mivel a zenei tanulmányaim is széles skálán mozogtak – klasszikus, beat, jazz, rock -, így az érdeklődésemen és a műfaji tájékozottsági igényemen túl, célom volt minél többet megtanulni, hiszen nem lehet tudni, az élet mit kíván meg. A Solaris a rockzene után új élményt adott – egyfajta kamaramuzsika volt, másféle hangzással, hangszereléssel, ahol az addigi önkéntelenül kialakult zenei egyéniségemből másfajta hatást hagytam érvényesülni - és akkor már egy kislemezzel a háta mögött, úton volt egy nagylemez felé, számomra pedig zeneileg izgalmas és rendhagyó volt, hogy több hangot játszhattam egyszerre, akkordbontásra építve, ami hallható a Marrakech-ben is, az Éden pedig a klasszikus zene letisztultságát adja vissza a harmonikusan szép dallamívével.

- Kiktől és milyen hatások értek, illetve milyen zenei mozgatórugók voltak a háttérben - a tehetség vagy a gyakorlás és a hangszer szeretete -, hogy szólisztikusan kezelj egy ritmushangszert?
- Sok időt áldoztam és igazi küzdelmet vívtam a sikerért, ambíció, kitartás, gyakorlás kellett. Azon túl, hogy mindig ösztönből játszottam, szakmai példaképeim is mindig voltak, pl. a rockzenét úgy tanultam, hogy a Deep Purple bakelit lemezén mindig visszaraktam a tűt, és pl. komoly szakmai példakép volt J. Pastorius, de 1984-től már kifejezetten az elől álló színpadi vénám került előtérbe, és a zenei fronton álló basszusgitárosokat figyeltem, hiszen én is figyelemfelkeltő exhibicionizmussal születtem, hogy a zenei ambíció és a külső megjelenés harmóniája miatt érdekes lehessek. Számomra nagyon fontos volt a jó gitár, a német nyelvű Bravo-ban látott stílus követése, a nehezen beszerezhető farmer, a jó márkájú cipők, az egyedi haj- és fülbevaló viselet, amivel ki lehetett tűnni. Emellett komoly hajtóerő volt, hogy gyakorlással, zenészi stíluskialakítással hiteles lehessek. A ritmushangszer szólisztikus kezelésében a valós egyéniségem jelent meg, ahol a basszusgitár duplán is komoly támaszt ad, ritmikusan és zeneileg is erős fundamentum, amilyen az életben is vagyok. Itthon talán elsőként használtam az oktáv-basszus és touch-technikát, kerestem a változatos, érdekes formákat, a Kajagoogoo-ból és Level 42-ból megismert slappelést, illetve a másoknál megszokott pengetős, két ujj-technika helyett én hüvelykujjat is használtam basszusgitáron, amely húrbontogatást még a klasszikus stílusból hoztam.

[2008.05.24.]

  (1. oldal)  következő oldal »

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még