Rém erőszak a kádba’! - Péterfy Bori és Lovasi András videójával
Péterfy Bori sosem volt képes a szívembe lopni magát, azaz zenéjét. Amikor megtudtam, hogy elkészült a Délelőttök a Kádba’ c. szerzeményükhöz forgatott klipjük, vettem egy nagy levegőt, és reménykedtem, hátha majd ez! De ez sem, nálam ez is mellé. Erőszak a szövegben, erőszak a klipben. Én ebben az esetben azt mondanám, a kevesebb talán több lett volna!
Először nézd meg a klipet!
A klip egy eredeti technikát vesz alapul, ami egyáltalán nem jellemző a magyar zenei élet háza táján, ugyanis krétarajzos animációról van szó. A kisfilm majdnem 2600 különböző képből áll. Az infókból kiderül, hogy, mivel a képek közt a táblát (mely ugyebár a megjelenítés alapját szolgáltatja) vagy részben, vagy teljesen törölni kellett, így nagyjából - ugyebár – 2600-szor nyúltak a szivacshoz. A módszer meglehetősen időigényes: egy percnyi animáció körülbelül egy hét alatt készült el, az egész klip leforgatása tehát közel két hónapba került.
A hatás
Tövisházi Ambrus, a banda zeneszerzője és producere elégedett lett a végeredménnyel. Ő és Bori szabadkezet adtak a klip megálmodóinak: Csáki Lászlónak és Szép Évának. „Elszállt, szürreális, nagyon finom humorú kisfilm lett, ami ritkaság a magyar klipek közt” - mondta Ambrus.
Ezt pedig voltaképpen – a klipet többször megtekintve alá is támaszthatom. Az biztos, hogy elszállt, és az is biztos, hogy annyira finom a humor mind a klipben, mind a szövegben, hogy én észre sem vettem. Igazából, nekem semmi nem tetszett. Idegesített a zene, bosszantott a szöveg, relatív a mondanivaló – igazából semmi masszív koncepciója nincs az egésznek, sem videó, sem szövegvilág terén, és ettől, aki akarja, nevezheti nyugodtan szürreálisnak, de én inkább erőszakosnak mondanám.
Ugyanis felvonultatnak előttünk egy halom alternatív zenei-szövegi zagyvaságot, ha épp nem olyan a vérmérsékletünk, hogy felidegesítjük magunkat rajta, akkor esetleg el is alukálhatunk, mert a zene nem fog felrázni. Igen, a zene – lehet, csak én érzem így – totálisan a háttérben tötymörög. Én semmire nem emlékszem belőle többszöri meghallgatás után sem!
A klip, hol követi a szöveget, hol elrugaszkodik, és olyan képeket vonultat fel előttünk, aminek a zene által teremtett valósághoz (ez most természetesen egy alternatív valóság) semmi köze sincs. Talán ettől lesz szürreális? Gondolkodom: „te vagy a fütty a madárban.” Nos, a videóban pl. egy madárka jelenik meg szemünk előtt, amelynek testét egyfajta tekerős elven alapuló szerkezet irányítja belülről. A valóság az biztos, hogy átértékelődik ebben a nótában, és erőszakkal rá lehet mondani, hogy talán a klipben is.
„Libamáj vagy a hűtőben.” Ilyen mondat sem gyakran csúszik ki a szánkon a mindennapokban. Tehát rendben, érthető mitől is értelmezhetjük szürreálisként ezt az egészet, és inkább főleg a szöveget, de részemről köszöntem, ilyesfajta átértelmezésekről én nem akarok többet hallani, és látni meg pláne nem.
Kínlódás
Nagyon unalmas és fárasztó lett ez a kisfilm. Sajnos, akármennyire szeretném, semmi jót nem tudok kicsikarni magamból vele kapcsolatban. Az agyvérzés környékezett, sokszor már azt az opciót választottam, hogy levettem a hangot, és csak a mozgóképre koncentráltam, így kevésbé éreztem ingerenciát arra, hogy hosszába vagdossam fel az ereim.
Nemrégiben egy új-generációs klipet mutattunk be a R.E.M.-től, ami szintén nehezen emészthető, de mégis pozitívan értékeltük. Ebben az esetben azonban azt mondanám, inkább maradtak volna valami átlagosnál, mert nagyot akart a szarka, de. Hozzátenném: Én érzem így!
Az MTV-n augusztus 26-án debütált a klip, így már javában látható, hallgató. Csendben hozzátenném: csak halvérűeknek ajánlom. Skálán pedig inkább nem szeretném alulértékelni Lovasi és Péterfy eme produkcióját. Remélem, mások találnak benne sok szépet: Hajrá!
Egy másik kritika erről a klipről: Délelőttök a kádba’: annak, aki volt már szerelmes - Péterfy Bori és Lovasi András videójával
-Márta Alex-
[2008.09.06.]