R.E.M.: A videó halála, avagy a Men-Sized Wreath.
"A videó klip halott médium, így én nem akartam felhasználni ezt az iparágat arra, hogy készítsek még egy ilyen darabot” - nyilatkozta Michael Stipe a R.E.M. frontembere a The Associated Press részére júniusban a Men-Sized Wreath videójáról.
A Men-Sized Wreath a R.E.M. legújabb (tizennegyedik) Accelerate korongján hallható, és ez a harmadik nóta, amelyről videó változat is készült. A klip anyagiakban jóval felülmúlja a Vincent Moon által rendezett, szándékosan szegényesre forgatott Supernatural Superserious kisfilmet, ami szintén az Accelerate lemez gyermeke. Továbbá itt van még a Hollow Man-ről forgatott videó, amely nem véletlenül hasonlít a Men-Sized Wreath klip világához, hiszen mindkét dalhoz, a torinói székhelyű CRUSH Incorporation gyártott filmet.
Miben nem „olyan” videó ez a videó? Nos, az egész olyasmi, mintha egy múzeumba vinnének bennünket körbe, persze 70 km/órás sebességgel, és mindeközben futurista festményeket mutogatnának. Aki látott már Boccioni, Balla, esetleg Severini képeket, annak már nagyjából kialakulhat egy a priori képzete a Men-Sized Wreath videóról, mert ez is ilyen. Dinamikus, rohan, pörög, agyon-urbanizál. A klip nagyszerűen konvergál az Accelerate (Felgyorsul) album koncepciójához.
A R.E.M.-hez méltóan azért mondanivalóval itt is van dolgunk. Az iszonyat erővel pörgő világ feldolgozása és megélése nehézséget jelenthet mind a fiatal, mind az idősebb korosztály számára. Az R.E.M. felszólít: „tégy valamit, állj ki a világ ellen”. A klip számomra azt sugallta, hogy a világ, rettentő viszontagságai ellenére - ha úgy tetszik – meghódítható.
Nehezen követhető eseményekkel fejeződik beFigyeljünk a film elején és a végén megjelenő férfikarakterre. A kockák elején elgázolja az irdatlan sebességgel száguldó autósor, a videó végén, azonban két szálra bomlik a nehezen követhető cselekmény: egyrészről ’bad end’, hiszen a világ rettentő iramát szimbolizáló színes kockák menekvésre késztetik karakterünk; másrészről meg ’happy end’, hiszen nézzük csak meg, hogy zúzzák porrá maguk a hipergyors autók, amikor összeütköznek az utcán velük szembeálló karakterrel. A politikai mondanivalót is rejt a szöveg és a videó is.
Az egyik legérdekesebb utalás a hírhedt ’89-es Tienanmen téri mészárlást hozza képbe. Persze többek közt odacserdítenek az olajért folytatott óriás állóháborúknak, és a fegyver illetve pénzmonopóliumokkal rendelkező úriembereknek is. Summa summarum, ez a klip nagyon ütős lett! Az biztos, hogy nem mondhatjuk rendhagyónak, és ebben az értelemben kell hallanunk Stipe szavait, amikor azt mondja, nem akart hagyományos klipet forgattatni.
Másrészről, a nagyérdemű elképzelhetően lefelé fogja minősíteni, hiszen, úgy ahogyan a futurizmus sem ért el túl széles köztiszteletet a vizuális vállalkozások terén, így e videó sem feltétlen fog nagy közimádatnak örvendeni. Lehetséges, hogy a nagyérdemű, inkább valami hagyományosabbat várt volna el a R.E.M.-től, olyat persze, amiben benne van az új, de könnyebben emészthető, és olyan érzést kelthet széles körben, hogy ’igen, ez megint jó lett!’ A próbálkozás mindenesetre figyelemreméltó, és mindenkit csak buzdítani tudok arra, hogy vessen egy pillantást eme cirka 2 perc 40 másodperces szösszenetre, hiszen voltaképpen mindenkihez szól.
- Márta Alex -
[2008.09.07.]