A Kreatív Zene Fejlődését Támogató Társaság
Az Association for the Advancement of Creative Music (A Kreatív Zene Fejlődését Támogató Társaság) a modern jazz egyik meghatározó tömörüléseként olyan nyitott gondolkodású muzsikusok kezdeményezésére jött létre, mint Muhal Richard Abrams zongorista-zeneszerző, Jodie Christianzongorista, Steve McCall dobos és Phil Cohran zeneszerző. A chicagói székhelyű, non-profit egyesületként bejegyzett szervezet alapkoncepciója „komoly, eredeti zenei anyagok létrehozása, előadása és rögzítése”.
Megalakulása óta a jazzközösségen belüli megújulás egyik mozgatórugójaként tartják számon. A 60-as, de legfőképpen a 70-es években az AACM az experimentális jazz széles körben elismert képviselője volt. Korai tagjai, mint Abrams, Henry Threadgill, Anthony Braxton, Jack DeJohnette és az Art Ensemble of Chicago (Lester Bowie, Roscoe Mitchell, Joseph Jarman, Famadou Don Moye és Malachi Favors) olyan zenét hoztak létre, amelynek jelentősége jóval túlnőtt Chicago határain. Mottójuk: „Nagy Fekete Zene”. A csoportosulás tagjai meghaladták a zene létrehozásának hagyományos gyakorlatát, és a jazz területén kívülről jövő hatásokat (például az afrikai népzenét és az európai kompozíciós zene elemeit) olvasztották be törekvéseikbe.
Az AACM 1962-ben alakult a Muhal Richard Abrams által vezetett próbazenekarból. Az együttes, amely nem hivatalosan az Experimental Band (Kísérletező Zenekar) nevet viselte, soha nem lépett színpadra, kizárólag Abrams, Cohran, DeJohnette, Jarman, Mitchell, Troy Robinson, Maurice McIntyre és mások szerzeményeinek megszólaltatására jött össze. Többen éltek közülük olyan, a kortárs zenéből vett technikákkal, mint a szerializmus, a politonalitás és a kromatika. A zenekar tagjait inspirálta a tagok magas szintű kreativitása. Az AACM-hez eredendően hat zenekar tartozott: Christian's Hard Bop Quintet; Cohran's Artistic Heritage Ensemble; az Experimental Band, valamint Robinson, Jarman, és Mitchell együttesei. A létrejött zenékből rögzitett formában elsőként Roscoe Mitchell Sound című albuma jelent meg a helyi Delmark kiadó gondozásában.
A produceri funkció mellett az AACM ingyenes képzést indított be a fiatal muzsikusok részére. Zeneiskolájukban hangszeres és énekkurzusokat, valamint zeneelméleti órákat tartanak. Az oktatók mindannyian az AACM tagjai, legtöbbjük az intézetben végezte tanulmányait. Bár az egyesületnek a jazz-zenére gyakorolt befolyása csökkent a 80-90-es években, tagjai továbbra is merész és izgalmas művekkel jelentkeztek. Az AACM-hagyományt olyan másod-, harmadgenerációs muzsikusok viszik tovább mint Edward Wilkerson, Ari Brown, Ernest Dawkins szakszofonosok, valamint Kahil El-Zabar ütőhangeszeres.
[2005.09.03.]