|
Hűség és hűtlenség, élet és halál kérdéseivel foglalkozó „tematikus” koncert művei közül a mondai időkben játszódó Haydn-nyitány (1800) majdnem egy időben született Beethoven koncertáriájával (1808). Ez utóbbi címe az énekes szólista bevezető recitativójára utal, amely egy elhagyott szerelmes asszony fájdalmas jajkiáltása: „Ah, perfido…” (Ah, szószegő, hamis eskü, barbár áruló, elmégy?”) Wagner Trisztán-előjátéka (1859) fiziológiailag és pszichológiailag is pontos ábrázolása az eksztatikus szerelmi mámornak, Izolda zenéje pedig a hősnő szerelmi halálának. Richard Strauss a „Halál és megdicsőülés” című 1889-ben írt művének ihletője egy súlyos betegségből történő szerencsés felépülése, melynek során a szerzőben felmerült az „… a gondolat, hogy egy olyan ember halálát ábrázoljam, aki a legmagasabb célokért harcolt, küzdött – és művemben egy tiszta lelkű művészt rajzoltam meg.” Az est szólistája Karita Mattila (1960) finn operaénekesnő, a nemzetközi operaélet sztárja lesz, akit a BBC Music Magazine 2007-ben korunk legfontosabb szopránjai közé sorolt.
Haydn A megjutalmazott hűség – nyitány
Beethoven Ah, perfido! – koncertária, op. 65
Schumann Nyitány, Scherzo és Finálé, op. 52
Wagner Előjáték és Izolda szerelmi halála a Trisztán és Izolda c. operából
R. Strauss Halál és megdicsőülés, op. 24
Km.: Karita Mattila szoprán, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
|