A magyar sztárok dobtanárai elárulják a dobolás titkát
A tanulni vágyó fiatalok számára komoly lehetőséget, ígéretes jövőt jelenthet a nemrég alapított Dobakadémia. 6 neves, máig aktív zenész-tanár oktató munkája nyomán, magas felkészültségű dobos- és ütős zenészek ülhetnek a dobfelszerelés mögé.
Zuglóban, az egyik általános iskola pincehelyisége 4 elkülönített, hangszigetelt fülkét rejt. A kultúrált, frissen felújított helyiségekben 1 vagy 2 komplett dobfelszerelés várja a tanulni vágyó fiatalokat (bár az életkor egyáltalán nem kizáró ok, ha netán valaki a harmadik X után döntene úgy, hogy beül a szerkó mögé).
Ha végignézünk az ütőhangszerek márkáin, piacvezető nevek ötlenek a szemünkbe: Pearl, Tama, Sonor akusztikus, valamint Padtech elektromos dob áll a delikvensek rendelkezésére. A felsorolt hagyományos hangszereken a klasszikus módszerek az irányadók, míg a Minus One alapú computeres oktatóprogram és a digitális stúdió, a XXI. század a kor kihívásainak megfelelő modern, digitális technika elsajátítására ad lehetőséget.
Egyéni és csoportokban történő oktatási rendszerben a létező legtöbb stílust és technikai fogást sajátíthatják el – a rá legjobban jellemző stílusban mozgó - 6 tanár valamelyikétől.
Kiváló tanárok oktatnak
Nyilvánvalóan fontos tényező az oktató tanár személye. Nos, a Dobakadémia „tanári katedráján” Magyarország ütős felhozatalának színe-java igyekszik tudását átadni növendékeinek. Pálmai Zoltán, aki a P. Mobiltól, a Hobo Blues Band és Beatrice zenekarok tagságán át a Fonográf, Demjén és Illés Lajos, Fenyő Miklós lemezein működött közre.
Neve megtalálható Zámbó Jimmy kísérőzenekarának ritmusszekciójában is (a felsorolás koránt sem teljes). Donászy Tibor úgyszintén a rock világában mozog otthonosan. Invenciózus dobolásával erősítette a Beatricét, a P.Mobilt, újabb korban a Tunyogi Rock Bandet, a Hardot, és legújabban az Ikon elnevezésű zenekart.
Weszely János a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola dzsessz tanszakán végzett, mely árulkodó lehet zenei irányultságáról. Hanglemezeit tekintve Berki Tamás, Másik János, Felkai Miklós, zenekarait illetően pedig a Budapest Ragtime Band az irányadó. Ám sokoldalúságát bizonyítandó, megfordult a ’80-as évek egyik Hungária formációjában (Szóda Vaszil művésznéven), de az együttes ’95-ös népstadionbeli nagykoncertjén is dobolt meghívott vendégként.
Végh Balázs produkciói úgyszintén a sokoldalúságról árulkodnak. Színházi operett és musical közreműködései mellett több dzsessz- és világzenei project kötődik nevéhez, de Marót Viki és a Nova Kultúrzenekar, Fenyő Miklós és a Máté Péter Emlékzenekar dobos posztján is helytáll.
Egy igazi rock and roll dobos
Ugyancsak fölmerül Fenyő neve az idén negyven esztendős Pálmai Gábor dobos kapcsán. A Fenyőgyöngye együttes, Szandi, Komár László, a rock and roll zenekar Calypso és a Madarak, mind-mind munkássága részét képezik. Zoltánnal „csak” névrokonságban, de annál jobb barátságban álló Gábor mindemellett egy dobcentrum vezetője.
Berdisz Tamástól vélhetően a dixieland és a dzsessz stílusban elmélyedni vágyó tanulók fognak órákat venni. A közel 20 éve oktató ütőhangszeres számos külföldi produkcióhoz is adta nevét, valamint dob tudását, de dolgozott Bontovics Katival és Gerendás Péterrel is.
Mint látható, a növendékek gazdag stíluskínálat mellett, neves szakemberekből álló oktatógárda tanárai között választhatnak, ami korántsem jelent egymástól elszigetelt munkát.
Ugyanis a stílusok közötti átjárhatóságot biztosítandó, a növendékek idővel a többi tanár munkájába is betekintést nyerhetnek. A tanagyag részét képezik a kottaolvasáson, zeneelméleten és a kéztechnika fejlesztésén túl, a metál, rock, funky, swing, dzsessz stílusok elsajátíttatása. De a balkáni és latin ritmusokba éppúgy belemerülhet a tanulni vágyó, mint a modern groove-s technikába.
Mindemellett stúdió körülmények közötti (akár gumilapos) gyakorlási-, valamint próbalehetőséggel is rendelkezésre áll az ismert Dobakadémia.
– Hegedűs István –
[2009.03.24.]