Laczó Zoltán Vince
Laczó Zoltán Vince 1964. október 25-én született Győrben. Alap és középfokú tanulmányaimat szülővárosában végezte. Először zongorázni és gitározni tanult, de hivatalos, zeneiskolai tanulmányai során a bőgő lett a hangszere.
Ezzel egyidőben kezdett el basszusgitározni. Tizenéves korában párhuzamosan játszott jazz-rock együttesben és az iskolai kamarazenekarban. 1982-től a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta tanulmányait, ezért 1983-ban az Állami Balettintézet Gimnáziumában érettségizett. 1984 és 1988 között a Rock Színház zenekarának, és különféle jazz és rock együtteseknek volt a tagja. Katonaidejét a Zrínyi Miklós Katonai Akadémia Szimfonikus Zenekarában töltötte.
1991-ben jazz-előadóművészi végzettséget szerezett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Jazz Tanszakán. Főtárgy tanára Berkes Balázs volt, hangszerelést Friedrich Károlytól tanult. Az elméleti ismeretek terén legtöbbet Gonda Jánosnak köszönhet.
1991-től 1994-ig (megszakításokkal) Németországban színházi-muzsikusként dolgozott. A 80-as évek végén a zeneszerzés felé fordult.
1994-ben elnyerte a bostoni Berklee College of Music zeneszerzői ösztöndíját, ennek kapcsán 1995-ben egy kihelyezett londoni kurzuson gyarapíthatta ismereteit.
Első jelentős munkája az 1991-es Tavaszi Fesztiválon bemutatott Jónás könyve című rock opera hangszerelése volt, mely 2000-ben CD felvételen is megjelent. Első „igazi” önálló bemutató 1995-ben, a Radnóti Miklós versére komponált „Éjszaka” című kórusmű, mely a Zeneakadémia nagytermében, az intézmény kórusának előadásában hangzott el.
1994 és 1997 között a Vi-Dok Stúdió keretében készülő természet és oktatófilmek, valamint tévésorozatok zeneszerzője, illetve – 2001-ig – a Four Fathers énekegyüttes állandó hangszerelője volt. A Vi-Dok stúdióban készült filmek a Szív Tv-ben és az M-Sat televízió műsorában kerültek bemutatásra. 1997-től a veresegyházi Lisznyay Szabó Gábor Zeneiskola tanára.
1997 és 1999 között elvégezte a Magyar Népművelési Intézet által szervezett ötféléves, felsőfokú fúvószenekari-karmesteri szaktanfolyamot. Itt – Bogár István mellett – Marosi László karmester volt legfontosabb tanára, valamint több nemzetközi kurzuson is részt vehetett, amelyeket neves külföldi professzorok tartottak. (Pl. Bob Gifford, Ronald Johnson, Jan Magnus-Dahle).
1999 és 2002 között a gödöllői, dányi és veresegyházi amatőr zenészekből, valamint a gödöllői F. Chopin Zeneiskola jazz-tanáraiból álló Red One House Big Band művészeti vezetője és karmestere.
Számos eddigi bemutatója sorából kiemelkedik az 1998-ból származó „Tékozló fiú miséje”, illetve a 2001-ben bemutatott „Millenniumi Te Deum”. Az előbbi – Zádori László vezényletével – Veresegyházon hangzott el, a rangos szereplő gárda tagja volt Ella István orgonaművész és a Four Fathers énekegyüttes. A Millenniumi Te Deum Debrecenben, a Bartók teremben került közönség elé, a Debreceni Kodály Kórus és a Debreceni Filharmonikus Zenekar közreműködésével, Francisco Estevez, spanyol vendégkarmester vezényletével.
2000 után a gyakorlatban egyre több köze lett az egyházzenéhez, ezzel együtt a Katolikus Egyházhoz, is, ezért 2003-ban jelentkezett a Sapientia Hittudományi Főiskola hittanár-nevelő szakára. Itt 2007-ben szerzett teológiai tanár diplomát. Szakdolgozatát Dr. Áment Lukács vezetésével az egyházzene történetéből és tanításának lehetséges módozataiból írta.
2004-től, az ekkor indult országos Magyar Katolikus Rádióban lett zenei szerkesztő. Tagja a Magyar Jazz Szövetségnek és az Alkotó Muzsikusok Társaságának.
[2009.04.16.]