Ez egy ilyen önironikus valami - interjú a Manökken ProletarZzal
Kerekes Sugárka énekesnő, Karvalics Viktória basszer és Berthóty Attila gitáros sztoriztak egy kicsit a közelmúlt és a közeljövő eseményeiről.
Humoros társaság a Manökken ProletarZ, már a nevükből is látszik. Nemrég készítettek egy klipet Lóránt Demeterrel, akinek a nevéhez többek között Anima Sound System, Kozmix vagy Blind Myself klipek is köthetőek, túl vannak egy dobosváltáson és nemsokára játszanak a pécsi Fishing on Orfű fesztiválon!
- Hányan töltötték le eddig a Diszkréten élvezz lemezt? Milyenek a visszajelzések? Súg: Körülbelül 1200-an és több kisebb-nagyobb rádió is játszik pár számot az albumról. A címadó dal nem a legrádióbarátabb darab, ezért ez nagyon nagy eredmény. Persze nem is az volt az elsődleges cél, hogy rádióbarát lemezt csináljunk. Karva: Zenekari webmesterként illene egzakt statisztikával előállnom, de inkább a papíralapú sajtó lemezkritikáit sorolom fel: Zenész Magazin, Exit, Rockinform, Hammer.
- A címadó dalra készítettetek egy klipet. Kinek a fejéből pattant ki ez a körberajzolgatós videó? Súg: Ez egy folyamat eredménye, alapvetően a klip rendezője, Lóránt Demeter kezdte el kis rajzokkal feldobni a képeket, és aztán erre az ötletre telepedtem rá később én, hogy legyenek egy kicsit markánsabbak a rajzok és jobban épüljenek rá a figurákra. Igazából én még durvább dolgokat szerettem volna csinálni a klippel. Karva, Demeter és Madó viszont jobban szeretik a szebben, finomabban kimunkált dolgokat, úgyhogy így alakult ki a végeredmény. Mivel a dal is egy kicsit olyan vicces, bolond jellegű, ezért a látványvilág is amolyan színes-szagos lett. Karva: Demeter folyamatosan küldözgette e-mailben az újabb és újabb változatokat, mi meg a válaszokat, hogy inkább így, inkább úgy, de a legjobb megoldások mindig akkor jöttek, amikor egy-egy negyed órára összeültünk. Madó: A rajzolgatások révén próbáltunk dinamizmust belevinni az amúgy statikusabb, image klipszerű videóba. Elvégre is ez egy pattogósabb dal, benne van az utazás hangulata, például a refrénnél felszabadul, megindul szám, mintha kiérnél az autópályára és kigyorsítanál, ledobva a válladról a pesti dugóban való szüttyögést.
- Mit kell tudni a stábról, akivel dolgoztatok? Súg: A rendező és az animációk megalkotója a már említett Lóránt Demeter volt. Ő már több saját filmet is rendezett, több munkája is nyert már díjazást különféle filmes fesztiválokon. 2004-ben például egy new yorki fesztiválon elvitte a legjobb vágás díját, a Royal Flush című filmje két nemzetközi díjat is kapott. Alapvetően horrorfilmekben utazik, de ez ebben a klipben nem nagyon látszik, hacsak nem azon a keresztben félbevágott malackán, aki feltűnik egy pár másodperc elejéig a színen. Madó: Demeter több mint 40 videóklip rendezője (Anima Sound System, Blind Myself, SunCity, Ankou, Rémember, Milk, Junkies, Spigiboy, Kozmix, Galapos, Hollywoodoo, Sear Bliss, Varso, Superbutt, Idoru, Sun Workshop stb.), és a Rémember együttesnek készített klipeket (In The Morning, Aliendirge), ezeket a londoni MTV is vetítette.
- Jól értelmezem, hogy a szövegben az autózást a függetlenséggel hozzátok párhuzamba?
Súg: Hát a dal szerintem nem a függetlenségről szól, inkább arról a kényszerű semmittevésről, ami egy hosszú kocsiút során vagy egy dugóban elkapja az embert. Ez egy ilyen önironikus valami - olyan, mint a legtöbb számunk. Egyébként üzenete nem nagyon van – az iróniának hogyan is lenne? Inkább csak megfogalmaz dolgokat. A zene pedig kellően idióta hozzá. Nem olyan cizellált, mint egy Wagner opera, de amikor írtuk, pont ez fogott meg benne mindenkit: hogy egyszerű, mint a faék, mégis jó játszani.
- Hogy jött az ötlet, hogy rapbetét is legyen benne a Ludditáktól?
Madó: Ha jól emlékszem az én ötletem volt, hogy csináljunk valami újat. Úgy rémlik, hogy egyik barátunk (Borsi) kiváló animációit nézegettem egy videómegosztón és láttam, hogy csinált pár VJ cuccot a Ludditáknak (majd később nekünk is). Ekkor elkezdtem hallgatgatni zenéket tőlük és nagyon vagánynak, ügyesnek találtam őket. Megemlítettem a többieknek is és aztán Borsi segítségével felvettük a kapcsolatot velük. Nagyon készségesen és segítőkészen álltak a dologhoz, no és persze hihetetlen profizmussal. Megírták a rapbetétet, próbáltunk egyet, eljöttek a stúdióba és egy pillanat alatt fel is vettük. Súg: Elküldtük nekik két szám demófelvételét, amiben el tudtuk volna őket képzelni és ők ezt a számot választották. Írtak rá egy fantasztikus szöveget, amiben az a jó, hogy némely sora csak hónapokkal később esik le az embernek. Nagyon jó volt velük zenélni, klasszak, kedvesek, és tele vannak pozitív energiákkal.
- És mi a magyar Himnusz szerepe a dalban?
Súg: Isten áldd meg a dugóban senyvedő magyar nemzetet… Kell ennél több magyarázat? A mai kor embere kicsit elkényeztetett, ezek a problémák nem összehasonlíthatóak azzal, amikor jöttek a törökök és megöltek pár ezer embert, a maradékot pedig az osztrákok dugták dutyiba, de azért szubjektíve átélve mindkét élmény egyenrangú, mert mindkettő rossz. Csak eddig még senkinek nem jutott eszébe a magyarok istenéhez fohászkodni lírában a csepeli temető mellett kialakuló dugó miatt. Na majd most, ezzel a számmal mi megtörjük a jeget. A himnusz nincs olyan távol az urban garázs rocktól, mint azt hinnénk. Líra mindkettő.
- Nemrég volt egy dobosváltás. Miért váltatok meg az előző dobostól, és hogy sikerültek az első bulik Prohászka Zsolával? Madó: Kornéllal 2007 óta zenéltünk együtt és emberileg is igen jól összekovácsolódtunk, így nehéz volt ezt a lépést megtenni. Egy jó ideje szükségét éreztük annak, hogy bizonyos dolgokon változtassunk. Lépéseket tettünk annak irányába, hogy mind megszólalásban (erősítők, hangszerek, effektek), mind technikailag minél magasabb szinten tudjuk a dalainkat előadni. Ennek érdekében mi lépéseket tettünk: ismét elkezdtük képezni magunkat, tanárhoz járni, többet foglalkozni otthon a gyakorlással és sajnos ő ezt nem tudta már vállalni, az egyéb elfoglaltságai miatt. Valahogy egy ideje nem éreztük benne azt a lelkesedést és a tüzet, amit mi hárman táplálunk a zenekar iránt, de ezt egyébként meg tudom érteni, hiszen munka és főiskola, illetve heti 3-4 napos zenekari elfoglaltság mellett nem egyszerű még 3-4 napot otthoni 2-3 óra gyakorlással eltölteni, hiszen így nem sok idő marad a magánéletre! Persze én könnyen beszélek, mivel szerencsésebb helyzetben vagyok… Súg: Ezzel a helyzettel már egy jó ideje mindenki tisztában volt, de egy ilyen döntést nagyon nehéz meghozni, főleg ha egy nagyon jó cimboráról van szó, aki alapvetően egy tehetséges dobos. Karva: A szeptemberben megjelenő új lemezünket még Kornél dobolta fel és a most megjelent videoklipben is ő látható, ami egy kicsit fura, de ez így van jól, hiszen ezekben a számokban az ő munkája is benne van! Madó: Asterix (Prohászka Zsolt) egy rutinos, kiváló dobos, csurig zenével. Rövid ideje muzsikálunk együtt, túl sok próbánk még nem is volt, de már négy koncerten is bizonyított. Az első koncertet tüdőgyulladással dobolta végig, ráadásul kb. egy-két próba után és ezért itt még érezni lehetett némi bizonytalanságot, de szerintem ezt csak az vette igazán észre, aki már ismerte a zenekart. A harmadik egy akusztikus buli, ami nekünk is újdonság volt, de itt már szinte zökkenésmentesen mentek a dolgok. Az első pillanattól kezdve nyilvánvaló volt, hogy ő a mi emberünk és szerencsére igen hamar össze is csiszolódtunk.
- Hol fogtok legközelebb koncertezni?
Karva: Június 5-én a Zappa Caféban játszunk a győri Wakachukával, 14-én a Gödörben a Muchas Mamas-szal és 18-án a Fishing On Orfű fesztiválon.
- Végül hadd kérdezzem meg, amit tőlem is kérdeztek egyszer, mikor szóba került a zenekar: a Manökkent azért írjátok kettő k-val, mert 2 lány van a zenekarban?:)
Súg: Igen. Persze igazából nem, de erre a kérdésre ez a válasz jól hangzik. Egyébként a kérdés jó, de válasz nincs rá, igazából fogalmunk sincs róla, hogy miért írjuk így. Madó: A zenekar Hans Georg von Manökken, svéd származású dán író után kapta a nevét és így autentikus a név írása. :)