Tartalmas élmények a Dalton Opera Esteken
Az Alexandra Párizsi Nagyáruház Lotz-termében, alig egysaroknyira a Magyar Állami Operaháztól május 26-án komolyzenei sorozat indult Dalton Opera Estek címmel. A sorozat kulturális időutazás az opera négy korszakában (barokk, klasszika, romantika, XX. század), melyek legkiválóbb operaszerzőitől (Handel, Mozart, Verdi, Puccini, Donizetti, Massenet, Bizet, Richard Strauss) hangzanak el részletek nemzetközileg elismert operaénekesek interpretációjában, zongorakísérettel.
A fellépő művészek: Kertesi Ingrid (szoprán), Kolonits Klára (szoprán), Várhelyi Éva (mezzoszoprán), Birta Gábor (kontratenor), Cser Krisztián (basszus), László Boldizsár (tenor) és Szegedi Csaba (bariton). A zongoránál: Sándor Szabolcs. A belépőjegyeket a TicketExpressz és a Jegymester forgalmazza, de azok megvásárolhatók a helyszínen is. A szeptemberben folytatódó sorozatról az estek szervezőjével, Anschau László Dáviddal beszélgettünk.
– Hogyan jött az ötlet az operaestek megrendezésére?
– A Dalton Operaestek produkció piaci alapon működik, az az exkluzív kulturális igény hívta életre, amely érezhetően megvan, és reményeink szerint még sokáig meg is marad a magas művészet iránt. Eredetileg Budapest úgynevezett prémium szállodáival tárgyaltunk, amelyek szintén méltó helyek lehettek volna az operaestek számára, de nem akartunk akusztikai kompromisszumot kötni. Tulajdonképpen sorsszerű volt az Alexandra Párizsi Nagyáruház dísztermének kiválasztása, mert a magyar operaélet egyik kiemelkedő szoprán énekesnőjével, Kolonits Klárival itt beszéltünk meg találkozót, s azonnal megkedveltük a kastélyok fenséges hangulatát idéző, káprázatos szépségű helyszínt. Hozzáteszem: produkciós szempontból kellett bátorság egy ismeretlen rendezvényhelyszín kiválasztásához, de szerencsére az Andrássy úti Alexandra Könyváruházban jó partnerre találtunk, és várakozásunkat a közönség visszajelzései is igazolták.
– Csak a terem akusztikai adottsága inspirálta önt mint szervezőt, vagy személyes ambíciók is vezették?
– A Dalton Opera Management, e sorozat létrehozója, operaénekeseket támogat azzal, hogy lehetőséget teremt számukra művészeti elképzeléseik kifejezésre juttatására, kvalitásaik megmutatására, és ehhez hozzátartozik olyan önálló, színvonalas produkciók megvalósítása is, mint a Dalton Opera Estek a Lotz-teremben. Küldetésnek tekintett célunk, hogy ezzel újabb személyes kapcsolatot teremtsünk az operaszerető és -értő közönség és Magyarország tehetséges és vezető operaénekesei között s mindezt az operaművészethez méltó környezetben (tányércsörgés nélkül, akárcsak az Operaházban!).
– Hogyan lehetne meghatározni az operaest sajátosságát? Koncepció mentén kialakított dalest?
– A Dalton Opera Estekre alapvetően a nagy- és bravúráriák előadása jellemző. Megfelelő dramaturgiai ívet leírva követik egymást a férfi- és női énekesek, a hangfajok és a különböző nehézségű áriák, azt tartva szem előtt, hogy vendégeink számára minél sokoldalúbb, változatosabb legyen a program, ezáltal izgalmas és maradandó az élmény.
– Hogyan illeszkedik a fellépők művészi elképzeléseihez, stílusához az est?
– Művészeink basszus, bariton, kontratenor, tenor, mezzoszoprán, szoprán hangfajokat és koloratúr magasságokat szólaltatnak meg, amivel az opera nagy korszakait (pl. barokk, romantika), valamint nemzeti sajátosságok szerint összeállított műveket szólaltatunk meg, az esteket érdekes zenetörténeti históriákkal, anekdotákkal színesítve. Mindenki a saját erősségét mutathatja meg, s ez eddig lenyűgözte a közönséget, de teret kapnak újdonságok, szokatlan zenei és énekesi megközelítések is. Májusi nyitóestünkön például ízelítőt kaphattak vendégeink angol, francia és olasz operaáriákból, valamint a klasszikus és a barokk operaestek stílusából. A nyitóest teltházas repertoárját a nagy sikerre tekintettel ősszel megismételjük.
– Milyen egy operaest felépítése, forgatókönyve?
– Vendégeinket welcome pezsgővel köszöntjük, a folytatás egy prominens, köztiszteletben álló személyiség által mondott rövid megnyitó, amely kapcsolódik a feldolgozásra kerülő témához, korszakhoz, nemzeti sajátossághoz. A félköríves széksoros elrendezés minden tekintetet a színpadra irányít, így az énekesek és vendégeik nagyon személyes kapcsolatba kerülnek és élményhez jutnak. Az áriákat – operaházi időmintát követve – két felvonásban, egy szünettel hallgathatják meg vendégeink. Akinek arra is igénye van, egy elkülönített helyen, csúcsszállodák által foglalkoztatott séf által készített, igényesen tálalt háromfogásos vacsorát is elfogyaszthat, amelyet sommelier által összeállított borok tesznek még különlegesebbé.
– Kiknek szól az operaest, s hol van a helye a magyar kulturális életben?
– Célunk az opera értő befogadása és népszerűsítése. Ehhez operaházi színvonalat adunk kötetlenebb formában, de az operaházihoz hasonlóan csodálatos környezetben. Sok fiatal például a szüleivel jön, s visszahalljuk, hogy a lenyűgöző áriákat hallgatva már egy este alatt is megkedvelik az opera műfaját. Az ő személyükben valószínűleg új közönséget adunk az Operaháznak. Igazán tartalmas operaélményként ajánlom mindenki figyelmébe a Dalton Opera Estek rendezvényt (www.operaestek.hu), egy olyan klasszikusan elegáns estélyt, mely havonta kínál exkluzív társaságban magas színvonalú kikapcsolódási lehetőséget.
- Majsai Krisztina -
[2010.06.18.]