2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Megjelent David Yengibarian a kiscelli Múzeumban felvett lemeze
Kapcsolódó Kiadványok
David Yengibarjan Octet: No compromise
Kapcsolatok
David Yengibarian

Meghallgattuk David Yengibarjan: No compromise albumát

Nemrég jelent meg az örmény David Yengibarjan legújabb albuma, a No compromise. Yengibarjan régóta tervezte ennek az albumnak a kiadását, amelyen hét híres zenésszel dolgozik együtt a világ különböző pontjairól.

A tangóharmonikás David Yengibarjan örmény gyökerű zenéje magával ragadó, különleges hangulatba invitálja a hallgatóságát. Az autentikus örmény népzene, illetve a kortárs európai és amerikai jazz ötvözeteként egy igen eredeti stílust alkotott meg, főleg hogy zenéjébe beszüremlik az argentin tangó és Astor Piazzolla világa is, mindez improvizatív köntösben.

Yengibarjan immár másfél évtizede Magyarországon él, de harmonikázni még tíz évesen tanult meg otthon, Jerevánban. Látszik, hogy zenész családba született, fő inspirációs forrása az örmény zenei hagyomány. Hazánkban mára az egyik legkeresettebb fiatal jazz- és világzenei előadó, zeneszerző. Külföldön és itthon is rengeteg fellépése volt, színházakban és filmekben is szerepelt, játszott. Sőt, ő szerezte a zenéjét például Sas Tamás Szerelemtől sújtva vagy Pejó Róbert díjnyertes Látogatás című filmjének, ezek az etűdök szerepelnek is a No compromise albumon.

Az album felvétele 2008. augusztus 1-jén készült a Kiscelli Múzeumban, világhírű zenészekkel. A különféle országokból származó művészek hangszerük szenvedélyes használói, a dobé a togói Agbekpenou Komlan Octave, a basszusgitáré a kubai Adalberto el Bamba Domigez, a gitáré Botos József, a harsonáé a kanadai Tom Walsh, a tenor szaxofoné a romániai születésű Eduard Jak Neumann, a bőgő, a klarinét és a szaxofonok specialistája a marokkói Karim Weemaels, illetve szintén szaxofon, klarinét és fafúvós hangszerek mestere a New York-i Matt Darriau. Az album a nyolc zenész közreműködésével egy igazi világzenei különlegesség lett, amely nemcsak a kaukázusi és az argentin zenei hagyományt újítja meg. A dalok leginkább színházi produkcióra lettek kitalálva, Yengibarjan később hangszerelte át őket kizárólag erre az oktettre.

Yengibarjan zenei hitvallása kiderül ebből a néhány sorból, amelyet a még 1999-ben alapított triójának zenéje kapcsán mondott: „A mi zenénk tekervényes, hosszú, háborús, boldog-boldogtalan, tragikus utat járt be, holokauszttal, szenvedéssel, örömmel. A népzenében tökéletesen benne van egy nép sorsa. Nem akartam amerikai zenét játszani, de a saját népzenémet alkalmasnak tartom arra, hogy jazzre jellemző igényességgel közelítsek hozzá. Azt hiszem, általában minden igazi zenész a saját kultúráját igyekszik a legmagasabb színvonalon érvényesíteni – ami azért nem azt jelenti, hogy alkalomadtán nem játszhatunk egy-egy ismert amerikai jazz standerdet”.

Az album intrója egy tradicionális amerikai népdal ráhangolódásképp, amely itt meghallgatható:

Ezenkívül még egy népzene hallható a korongon, a Yagmur. De előbb az Ararat című szám következik, Yengibarian szerzeménye, amely már igazi jazz gitárszólóval, fúvósokkal. Az albumon egyébként többségben saját szerzemények vannak: a Hunvar 2006, a Pandoukt, a Liliom, a Chaos Camping, az Ecole des Aveugles és a Finale mind Yengibarian dalai, amolyan balkán tangó improvizációk, a Pandoukt erőteljességével kiemelkedik közülük.

Szerepel még a lemezen egy Astor Piazzolla dal, a Vayamos al Diavolo. Piazzola a harmonika és a bandoneón művésze volt, neki köszönhető, hogy mára a harmonika is elismertté vált komolyzenei körökben. Egyébként egy magyar származású tanártól, Wilda Bélától kezdett klasszikus zenét tanulni. Piazzolla sokak idolja, Yengibarjan is belőle merített, számára ő volt a tangó igazi forrása. Piazzolla mondásával élve a tangó alapvetően „szomorú, drámai, de nem pesszimista”, hiszen a combok csókjának is nevezik.

A No compromise lemezen végigvonul ez a szenvedély, amely az oktett összes tagját áthatja, a hosszú improvizációkban egyedülálló, finom hangszeres megoldások keverednek az erőteljesebb zenei hangzásokkal, ám a stílusok és hangszerek kavalkádja nem összevisszaságot, hanem harmóniát eredményez, amelyben minden zenész teret kap kisebb-nagyobb szólóra.

– Pataky Adrienn –

[2011.01.10.]

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még