2024. december 22. | vasárnap | Zéno nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Duplázott a Budapest Klezmer Band
"Nem az a fontos honnan jöttünk, hanem, hogy merre tartunk!” - Jótékonysági koncert a MÜPÁ-ban
Népzene - Gépzene 1:0 ! A népzene ünnepe a MÜPÁ-ban
Ti Coca : üldögélős latin party a MÜPÁ-ban
Orgonák csatája az Arénában
Folytatódik a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál
"Ha valamit a világon a legjobban játszol, vedd fel és tedd fel az internetre!”
Kapcsolatok
Művészetek Palotája (MÜPA)

A Müpa orgonájának hangján szól Európa himnusza

Christoph Guyard, az Európa Tanács kinevezett zeneszerzője a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem orgonájának hangjait tartalmazó magyar fejlesztésű digitális gyűjteményt, az Inspired Acoustics termékét használta fel a szervezet himnuszának felvételéhez. Az Örömóda dallamát feldolgozó mű zenekari-, zongora- és orgona-átirata eljutott a világ összes jelentős médiumához, így az Európa Tanácsról szóló híradások során milliók hallhatják a francia szerző művét és a Müpa orgonáját.

A Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra és a német Werkstätte für Orgelbau Mühleisen együttműködésével 2006-ban elkészült hangversenytermi orgona hangját egy évvel később rögzítette az Entel Kft. akusztikai kutatás-fejlesztési részlege, az Inspired Acoustics. Az orgona minden egyes sípjának hangját 16 másodpercig, a CD-formátumhoz képest négyszeres felbontásban, 192 kHz-en vették fel. A megfelelő eredmény érdekében különleges akusztikai viszonyokat teremtettek a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem hangzókamráinak és függönyzetének beállításával.

Huszty Csaba, az Inspired Acoustics vezető mérnöke kiemelte, hogy a 92 regiszterrel rendelkező orgona a legnagyobb hangszer a világon, amelyről ilyen részletességű virtualizációs felvétel készült, és mivel a hangversenyteremben gyakorlatilag stúdió-körülmények álltak a rendelkezésére, a termék hangminősége is kiemelkedő. Elmondta, hogy az elkészült nyersanyagból 12 ezer munkaóra során olyan adatbázist hoztak létre, amelyből egy lejátszó program használatával bárki számítógépén virtuális orgona kelhet életre. Sőt, ha egy megfelelően előkészített orgona-játszóasztalt összekötnek a programot futtató számítógéppel, hangjában és kezelésében is az eredeti hangszert megidéző szimulátor hozható létre. Igazi ritkaságként egy ilyen eszköz található a Művészetek Palotájának előcsarnokában is.

A technikai újítások iránt nyitott Christoph Guyard az Interneten talált rá a Müpa orgonájának hangkészletére, és mint elmondta, azért döntött mellette, mert a hangszínek változatossága és a hangminőség tekintetében „ennél jobb digitális hangszer nincs a piacon”. Elmondta, hogy sok órányi hallgatás és válogatás után egyértelművé vált számára, hogy ahhoz a modern és újszerű hangzásképhez, amelyre törekedett, a Müpa orgonájának hangja a legalkalmasabb. Munkája során az ismert dallamból – az Örömódából – egy olyan rövid átiratot kellett készítenie, amely protokolleseményeken és híradásokban a 12 csillagot ábrázoló zászlóhoz hasonlóan jelképezi az Európa Tanácsot.

A francia zeneszerző más projektjeihez is a Müpa orgonájából készült virtuális hangszert használja. A svájci Sion városában található Château de Valère falait Bach zenéjének kíséretében Chagall festészetét idéző képekkel világítják meg idén július és szeptember között. Bach d-moll Toccata és Fúgájának modern átiratai is a Müpa orgonájának hangján szólalnak majd meg. A híres franciaországi cseppkőbarlang, az évente több mint százezer fő által látogatott Grotte de la Clamouse látogatóit is Christoph Guyard szerzeménye fogadja majd, aki darabjához szintén a Müpa virtuális orgonáját használta.

Az eredeti hangszert legközelebb Pálúr János szólaltatja meg a Művészetek Palotájában. Március 10-én Bach, Liszt, Dupré és Duruflé mellett Mozart, van Noordt és Gárdonyi Zoltán egy-egy műve csendül fel a Zeneakadémián ma már tanárként is sikeres orgonista előadásában, a debreceni Kollégiumi Kántus és a Partiumi Keresztény Egyetem Kórusa (karigazgató Berkesi Sándor), valamint az Ewald Rézfúvós Kvintett közreműködésével.

Különleges művek, különleges előadó

Éppen 20 évvel ezelőtt játszotta orgonaművészi diplomahangversenyét Pálúr János a Zeneakadémia Nagytermében. A ténylegesen zsúfolásig megtelt terem azt bizonyította, hogy a hazai közönséget érdekli egy olyan fiatalember, aki olyan produkciókkal hívta fel magára a figyelmet, melyekkel kétségkívül új korszak kezdődött a magyarországi orgonaművészetben. A Zeneakadémián évekig emlegették a március 8-i hangversenyt, ahonnan nagy számban fordultak vissza a küszöbről azok, akik egyszerűen nem fértek be. Zsebében 1991-ben már két első díj lapult, de törekvéseit az 1997-es Párizsi Nagydíj igazolta és jutalmazta leglátványosabban, ami az első magyar orgonistának ítélt nagydíj volt Franciaország nemzetközi orgonaversenyein.

[2011.03.09.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
AZONNALI PRIVÁT ONLINE HITELEK szolgáltatás [2024.12.18.]
EXPRESS HITELEK 30 PERCEN BELÜL szolgáltatás [2024.12.16.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Happy metal party az Analog music hallban
Happy Heavy Metal, azaz Freedom Call klub koncert az...

A cselló metal királyai újra elvarázsolták Budapestet - Apocalyptica koncert a Barba Negraban
A...

Phoebe és Jason: Egy elfojtott szerelem története 
Szabó Kimmel Tamás és Hermányi Mariann David Mamet drámájában a Centrálban - képekkel
Melodikus death metal szeánsz a Barba Negraban
Elbúcsúztunk a Sepulturatól  
Az olasz életérzést Budapesten is megmutatta az Il Volo
beszámolók még