2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Linkek
Kurt Elling hivatalos honlapja
Képgalériák
Kurt Elling a Budapest Jazz KIubban
Kapcsolatok
Kurt Elling

Gyöngyfűzés egy pár hangszállal - exkluzív interjú a világhírű dzsesszénekessel

Kurt Elling a világ elsőszámú férfi dzsesszénekese első ízben járt hazánkban, s a Budapest Jazz Clubban adott fergeteges koncertet a műfajt kedvelő magyar közönségnek, amelyik állótapssal, háromszor hívta vissza a színpadra. Exkluzív interjú a Grammy-díjas, négy oktávos hangterjedelmű zenegéniusszal.
 

Zsúfolásig megtelt 2011. május 28-án este a Budapest Jazz Club. A dzsesszkedvelő, kisebb tömeg – köztük Berki Tamás és Fábián Juli – üdvrivalgással fogadta a Magyarországon először koncertező, világhírű, a szakma és a közönség által egyaránt a műfaj legjobbjának tartott Kurt Ellinget. Népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy hatodik alkalommal szavazta meg a rangos JazzTimes Readers népes olvasótábora a legjobb férfi dzsesszelőadónak.

A dzsesszzene láthatatlan szárnyain egy mesebeli világba repít; egyfajta álomutazás ez luxuskivitelben. Amennyire emelkedett a hangulat, éppoly fesztelen is egyben. Laza elegancia és professzionalizmus sugárzik belőle; gyermeki játékosság párosul erős, férfias kisugárzással.
Előadásmódja magával ragadó; a hangjegyek szinte megelevenednek szemeim előtt. Szívmelengető hangja, hol andalító, hol markánsabb éneke lélekgyógyító, meditáció nélkül képes oldani a feszültséget. A dallamvezetése gyöngyfűzésre hasonlít, amelyet tíz ujj helyett egy pár hangszál végez. Olyan természetességgel, önfeledten, feszes könnyedséggel scattel, ahogyan mi kezeinket tapsra zárjuk.

A humort szintén mesteri módon alkalmazza: sosem teng túl, helyette tökéletes időzítéssel, pl. a scattelésből, szájdobolásból észrevehetetlen átmenetben, mikrofonját a zakójához dörzsölve imitálja az előbbi hangeffektust.

Fotó: Sánta István Csaba

A jelenlévőket egy egyszerű mondattal az ujja köré csavarja, amikor kifejti, hogy legyen Hongkongban, Chicagoban, Brazíliában vagy akár Budapesten, mindig a legokosabb, legelegánsabb és legszexibb emberek látogatnak el a koncertjeire. Lehet, mondja, csupán egy karod van, még mindig lehetsz szexi.

A koncertnek helyt adó Budapest Jazz Club stábja szerint a klub „soha nem látott még ilyet”: a kizárólag a háromszori ráadás közben elnémuló álló- és vastaps megkérdőjelezhetetlen bizonyítéka Elling népszerűségének. Maga a ráadás is a legideálisabb felépítés szerint zajlik: a zenekari hajrázást követően zongoristájával jön vissza a színpadra, végül egymagában scattel. Az elejétől a végéig leköti a hallgatóságot.

Az előadás után hosszú, tömött sorban várnak a rajongók egy autogram és közös fotó reményében. A művésznek mindenkihez akad egy jó szava, türelmesen végigvárja a nézősereg csökkenését, majd készségesen válaszol a kérdéseimre.

– Először jár Budapesten. Mi a benyomása a magyar közönségről? Felfedez-e valami különbséget?
– Egy évben sokat koncertezem, és minden estének megvan a maga varázsa, ám éppúgy magában hordozza a balszerencse lehetőségét; az adott körülmények, a fáradtság különböző fokozatai mind alakítják a hangulatot. Biztos vagyok benne, hogy a magyar közönség többet érdemel kétszer ötven percnél egy teremben ahhoz, hogy felismerhesse sajátságos természetét.

– A Budapest Jazz Club ekkora tömeget, állótapssal fokozott ovációt sosem látott a falain belül.
– Énekes vagyok. Ez segít.

– Mit jelent Önnek az első kiadott dala, a nagy sikerű Close Your Eyes?
–  Az volt a kezdet, de nem igazán gondolkodom rajta, mivel a jövőre összpontosítok, arra, mit kell tennem, hogy életben maradjak, hogy minél jobban énekeljek holnap este, hogy minél jobban élvezzem a mai koncertet.

– Miben újszerű a The Gate című, idén kiadott lemeze, amiről ma este is számos dal elhangzott?
–  Ez a dalgyűjtemény a mostani életemből, a jelenlegi tapasztalataimból táplálkozik, ahogy a Close Your Eyes az 1994-1995-beli énem megnyilvánulása. Minden egyes lemez annak a lenyomata, ki vagyok, mennyit gyakoroltam, mennyit fejlődtem művészként, mennyit változott a testem, a hangom, kikkel dolgoztam együtt; alkalmak, mérföldkövek, amelyek semmiképp sem véglegesek, amíg nem vagyok 80 éves és halott. Ha valaki akkor végigtekint mindezen, nyilvánvalóvá válik számára, milyen utat jártam be az évek alatt.

Az interjú a kövezkező oldalon folytatódik!

[2011.06.10.]

  (1. oldal)  következő oldal »

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még