Spirit Színház - a "felelősség" évadjával a családért, az állatokért és a művészetért
Budapesten nemrégiben alakult meg a Spirit Színház. Első bemutatója „ A fiú a tükörből, avagy rekviem a gyerekkorért” című előadás nagy sikert aratott a Tháliában. A Paulinyi Tamás „Bólébál” c. Irodalmi díjas regényéből készült adaptációt szeptember 17-től ismét játsszák. Az évad további bemutatói között számos zenés darab van: a „Vamp” című amerikai musical, Müller Péter „Szeretetkönyv színpadon”és Frida Kahlo élete mexikói zenével. A bemutatókról, a teátrum megalakulásáról és a társadalmi célokról beszélgetünk Perjés Jánossal, a színház vezetőjével. A darabot szívesen bemutatnák fiataloknak vidéken, várják egyetemek, gimnáziumok jelentkezését: igazgatosag@spiritszinhaz.com
Miért épp egy szinte tabunak számító témát feldolgozó darabbal kezdenek?
A színháznak nagyon fontos feladata, hogy az aktuális korra, problémákra reagáljon. Első bemutatónk „A fiú a tükörből, avagy rekviem a gyerekkorért” a családon belüli erőszak ellen veszi fel a harcot. Országszerte, sőt a határon túlra is készülünk a darabbal, hiszen a téma valamilyen szinten mindenkit érint. Hogy ez mennyire igaz, magam is meglepődtem azon a befogadókészségen, amit a külföldi követségek, intézetek mutattak az előadással szemben. Tárgyalások zajlanak Bosznia-Hercegovinával, Svédországgal és Kuvaittal is a darab bemutatására. De talán még fontosabb, hogy Magyarországon minél több helyre eljussunk vele, ezért állítottuk színpadra abszolút könnyen mozgatható formában. Az előadás után lehetőség van közönségtalálkozó szervezésére is, melyet egy pszichológus vezet. Szívesen mennénk egyetemek, gimnáziumok színháztermébe is. Nagyszerű társ a kampányban és „lánglélekkel” harcol velem Makranczi Zalán, a Nemzeti Színház fiatal művésze, aki elsőként állt a színház ügyei mellé. A darabban ketten játsszunk egy figurát, aminek erős összekovácsoló ereje van.
Utazó színházként Budapesten több helyen játszanak, vidéken pedig bárhová elmennek. Milyen céllal jöttek létre?
Tulajdonképpen a darab színpadra kerülésének lehetősége adta meg a lökést, hogy színházzá tömörüljünk azzal a néhány baráttal, kollégával, akikkel valóban egy srófra jár az agyunk. Önálló produkciókat már évek óta színpadra állítunk, ilyen volt például Papadimitriu Athina „Latin érintés” előadása, vagy a több részből álló „Vers- és látványszínház” sorozat. Ennek keretében bemutatjuk például Szabó Magda munkásságát, színházi előadás keretében, kerettörténettel, vetítéssel Ezek természetesen tovább élnek, a Ferencvárosi Művelődési Házban „Műfajok közt” bérlet keretében tűzzük műsorra az előadásokat. Ebben látható egy Márai Sándor és Wass Albert est, Papadimitriu Athina, az Árva Bethlen Kata Kökényessy Ágival és Rákász Gergely koncertorgonista egyedülálló „látványkoncertje”. Itt említem meg legfrissebb örömünket: Kutik Rezső gitárművész „Spanyol románc” koncert-színháza épp szeptemberben utazik erdélyi turnéra.
Kizárólag ősbemutatókkal készülnek.
Első körben mindenképpen a kevés szereplőt, technikát, munkatársakat igénylő, könnyen mozdítható előadásokkal kell működnünk. Olyan műveket választottunk, amiket színpadon még nem láthattak. November 9-én mutatjuk be a Tháliában a „Haverom a Messiás” című játékot, amely nagyon viccesen, mégis elgondolkodtatóan hirdeti a Barátság fontosságát. „A fiú…” bemutatója után, akivel ketten játsszuk darabot, hozta el kedvenc regényét, a „Biff evangéliumát” Makranczi Zalán. Új bemutatónkat rendezőként jegyzi. Ezután még 4 ősbemutatót tartunk az idén. Egyedüliként megkaptuk Müller Péter „Szeretetkönyv” és Popper Péter „Részemről mondjunk mancsot” műveinek színpadra állítási jogát. A Szeretetkönyv színpadon Siménfalvy Ágota különleges előadása lesz. Amerikai musical a következő: a „Vamp”– egy vámpír kamaramusical, ahogy eredetileg meghatározták: „elfogyás 2 részben”. Március végén pedig jön egy Frida Kahlo életét elmesélő monológ, sok zenével. Így áll össze a „Felelősség Évadja” – a családért, a kapcsolatokért, az állatokért és a művészek felelőssége.
Ön játszik is a színházban.
Eredetileg színészként működtem Montágh Imre és a Nemzeti Színház legendás nevelője Bodnár Sándor tanítványaként. Majd kipróbáltam a másik oldalt, televíziós műsor szerkesztőjeként és külföldi filmek casting directoraként. Rendezvények szervezése mellett jelenleg is dolgozom művészmenedzserként, így bezárult a kör. Visszakanyarodtam a gyökerekhez.
Ha kíváncsi vagy a Spirit Színház aktualitásaira, céljaira nyomj egy lájkot:
http://www.facebook.com/spirit.theatre
[2011.09.02.]