2024. november 5. | kedd | Imre nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 

Most múlik pontosan - a Quimby dala végig kíséri a színdarabot 

A Thália Színházban szeptember 17-től ismét színre kerül "A fiú a tükörből avagy rekviem a gyerekkorért" című komoly játék, amely Paulinyi Tamás Irodalmi-díjas regénye, a Bólébál színpadi változata. Önéletrajzi ihletésű mű, aminek erejét a tragikomikus élethelyzetek panaszos-beletörődős, sírós-nevettetős bemutatása adja.

Ha egyet értesz a darab célkitűzésével, a családon belüli erőszak elleni harccal, klikkelj és 3nyomj egy lájkot.

A kisgyermekből felnőtté érő főszereplő sorsa szinte tipikus: hogyan válnak el a szülők és marad mégis egy lakásban a család, miként válik az anya alkoholistává, milyen módszerekkel próbálja a fiú menteni a veszekedéseket, a verekedéseket - és mindezt titkolni a külvilág elől. Erről és a darab országon belüli és külföldi terveiről beszél a két szereplő Makranczi Zalán és Perjés János.

Mi volt előbb? A regény adaptációjának ötlete vagy a célkitűzés és ahhoz kerestetek darabot?
P.J.: A regény egy Irodalmi díjas, néhány éve megjelent mű. Egy önéletrajzi történet, melynek nagy részét a gyerekkorban átélt leginkább verbális erőszak, a művész anya alkoholfüggősége, a szándékos lelki terror elszenvedésének eseményei adják. Aztán ahogy nő a gyerek és megtanulja kezelni a helyzeteket, egyre nagyobb ugrásokat teszünk az időben, de az alapszituáció végig megmarad. Mindez a ’60-as,’70-es évek KISZ táboros hangulatában. Remek stílusú regény, sajnáltam, hogy egy szűk kör ismeri csak. Így vetődött fel az adaptáció ötlete, amit az év elejére elkészítettem. A kampány terve a májusi előbemutató sikere után körvonalazódott.

M.Z.: Ezzel a szövegkönyv változattal keresett meg János és nagyon sokat beszélgettünk, olvastuk és alakítottuk az anyagot közösen, amíg elnyerte végső formáját, hiszen egy figurát játszunk ketten. Miközben megelevenítjük a család többi tagját, néha még a kutyát is…kristálytisztán érthető viszonyokat kell megmutatnunk.

Különös szerkezetű lett tehát a színpadi játék. Egy lélek két testben. Hogy képzeljük ezt el?
P.J.: Én az Írót, a jelenkori Tamást játszom, aki a családtagok elhunytával visszatér abba a házba, ahol gyerekkorát töltötte. Azzal az elhatározással, hogy „leszámol múltjával” és az árnyakon átlépve új életet kezd. Elmeséli a hat éves korától átélt tragikus történeteket, amik életre kelnek. Megelevenedik gyerekkori önmaga és a szituációk egy időugrással jelen idejűvé válnak. A mindenkori Tamást játssza Zalán, hat éves korától harminchat évesig. A történetek újra élve és újra értelmezve néha a könnyekig viccesek, ám rendszerint sírásba torkollnak. A néző egy lelki hullámvasúton ül. Természetesen az emlékező Író egyre inkább belevonódik a régi helyzetekbe, míg eljön az a pont, hogy „szóba áll egykori önmagával”. Azt hiszem a saját magunkkal való szembenézés az alapja a múlt feldolgozásának.

Hozott-e új kihívást az, hogy mindössze kétszereplős a darab?
M.Z.: Persze. Ezt azt jelenti egy színésznek, hogy két órán keresztül másképp kell, beosztania az energiáit. Az első pillanatban megrettentem, hogy miként fogjuk két órán keresztül lekötni a nézőket, ez az aggodalmam mára elszállt. Tapintani lehet a levegőt az előadás alatt.

Az évad végi bemutató után a Te javaslatodra más címmel játsszátok tovább a darabot. Miért gondoltál a címváltoztatásra?
M.Z.: Azért mert szerintem félrevitte a nézőket. A „Családi pokol” egy stagnáló borzalmas élethelyzetet sejtet. Pedig ezt inkább egy folyamat és ráismerések sorozata. Már másképp ül be a néző. „A fiú a tükörből” bár kevésbé bulváros, de talányosabb és megfelel a két test egy lélek megoldásnak. Az alcím pedig: „Rekviem a gyerekkorért” magáért beszél.

A darabbal országos kampányba kezdtetek "Színházzal a családon belüli erőszak ellen" szlogennel. Van személyes motivációd a témában?
M.Z.: Mindenkinek van sajnos, közvetlenül, vagy közvetetten. Amit pedig erről a témáról gondolok, reményeim szerint benne is van az előadásban, úgyhogy erről külön nem beszélnék. Jöjjenek és nézzék meg!

Feladata egy színésznek társadalmi problémák mellé állni vagy ez egy kivételes helyzet, amikor megteszed?
M.Z. A művészetnek az is a dolga, hogy reagáljon az aktuális korra. E nélkül csak a szépelgés és a póz marad. Megúszó bajnokság, könnyebbik út és "hiányzik az összhangzó értelem"! Nem tudok gondolkodás nélkül élni. Bár sokan elvárnák tőlünk...Mindig harcolni fogok azért, hogy a nézőket is gondolkodásra késztessem. Ez sokszor nem egyszerű.

Milyen eszközeitek vannak ahhoz, hogy sikeres legyen az üzenet átvitele?
P.J.: A legfontosabb a nyilvánosság. Hogy meg tudjuk szólítani először azokat a szervezeteket, akik tudnak az aktuális problémákról és azokat a szerveket, akik tudnak cselekedni. Ezek után várható csak el, hogy az érintettek kimerészkedjenek és meggyőződhessenek arról, hogy a titkuk nem szégyellni való. Nagyon fontos ezért a vidéki színházak, befogadó helyek szándéka is. Ha teret kapunk arra, hogy minél több helyre eljusson a darab, bízom benne, hogy az üzenet is át tudja törni a hallgatás falát. Sok erőt és energiát áldozunk arra, hogy ez megtörténjen.

Mennyiben más egy utazó társulattal dolgozni, mint a természetszerűen nagyüzemként működő Nemzeti Színházban?
M.Z.: Kiderül, ha utazunk. Még nem tudom. Biztos jó. Petőfinek is bejött!

Családon belüli erőszak - hiszel benne, hogy az előadásotok hatására a nézők esetleg átértékelik addigi életüket?
M.Z.: Nem. Abban viszont szeretnék hinni, hogy elgondolkodnak.
P.J.: Én abban hiszek, hogy segítünk megtalálni azokat a kapaszkodókat, melyekkel megváltozhat az életük.

Mi köze Kiss Tibi dalának a darabhoz?
M.Z.: A könyv olvasásakor rögtön beugrott ez a dal és érdekes, hogy már az elején mindketten ezt szerettük volna. Az eredeti regény és a dal kb. egy időben született. A dal szövege teljesen ráillik arra az élethelyzetre amiben a szereplők vannak és a darabban generációról generációra öröklődik. Énekli bódulatában a nagymama, az anya, őket csak ezzel, hangban idézzük meg. Úgy vélem, hogy amíg ez a mondanivaló foglalkoztatja a családot, az alapvető probléma mindig megoldatlan marad. Mivel talányos végű előadásról van szó, annyit elárulok, hogy a központi figura Tamás is megörökli, de hogy mikor hangzik el az én előadásomban a dal, ahhoz el kell jönni a színházba.

Nyerj két jegyet a darab szeptember 17-i előadására a Thália Színház Új Stúdiójába játékunkban a nyertes: Vasáros Ferencné

A darabról részletesen itt olvashatsz, ahol online megrendelheted jegyed is:

[2011.09.15.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
EXPRESS HITEL ÁTUTALÁSA 30 PERC ALATT szolgáltatás [2024.11.04.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.11.04.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Izgalmas pszichológiai thrillert mutattak be a Játékszínben
Duncan Abel és Rachel Wagstaff: A...

Ilyen volt az Ivan & The Parazol lemezbemutató koncertje - képriport
Az Ivan & The Parazol...

Megnéztük - Opera metal a Barba Negraban 
A kevesebb néha több - Bryan Adams koncerten jártunk
Tűz és Jég - Sonata Arctica / Firewind koncert a Barba Negraban
Stadion rock miniben a Barba Negra-ban
Megnéztük a Zanzibar 25 koncertet az Akváriumban - képekkel
beszámolók még