Patthelyzet! Sztrájkkal fenyegetőznek a New York-i opera sztárjai
A New York City Opera(NYCO) azt állítja, szükség van az előadóművészek fizetésének megkurtítására, mert a vállalat financiális problémákkal küzd. A szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokban viszont mára patthelyzet alakult ki.
A vállalat azzal fenyegetőzik, hogy a következő szezonban hivatásos zenészek nélkül folytatják majd, mondván: az üzlet így vagy úgy, de menni fog tovább. Erre a szakszervezetek azt mondták, hogy ez esetben sztrájkolni fognak: meggyőzik a közönséget, hogy bojkottálják a jegyvásárlást, a támogatókat pedig arra ösztönzik, hogy tartsák vissza az operának szánt adományokat.
A NYCO szerint financiális gondok miatt vált szükségessé az előadók fizetésének csökkentése.
A viták tavasz óta folynak, és a vállalat azóta az adminisztratív személyzet nagy részét elküldte arra hivatkozva, hogy az elmúlt tíz év alatt felhalmozott hiány elérte a 44 millió dollárt.
Ajánlunk egy jó koncertet!
Mielőtt a gondok jöttek, a szezonálisan jellemző, nagyjából 130 előadásból 12-16 volt opera. Júliusban azonban a vállalat bejelentette, hogy 2012 tavaszától a szezonban bemutatni kívánt operák számát négyre csökkentik.
Sztrájk…?
Mivel a tárgyalások nem vezettek sehová, az operaház végül októberben felajánlotta, hogy a zenészek ugyanolyan óradíjjal dolgozhatnak, mint korábban, azonban fizetést csak a ledolgozott órák után kapnak, szemben a korábban garantált, 22 heti munkával.
„Rá vagyunk szorulva arra, hogy csak azt a munkát fizessük ki, amire nekünk szükségünk van. Nem tehetjük meg, hogy olyankor is fizessünk, amikor nem dolgoznak a fellépőink” – mondta George Steel, a vállalat vezérigazgatója. Hozzátette, hogy részükről ez a végső fizetési ajánlat, de ha a szakszervezetisek szeretnének tárgyalóasztalhoz ülni, és beszélni róla, ők hajlandóak rá.
A szakszervezetek szerint az új szerződés lényegében szabadúszóvá teszi a zenészeket, mert csak töredékét fogják keresni annak, amit az elmúlt évben fixen megkaptak.
Az előadók azt javasolták, hogy ingyen dolgoznak akkor, ha cserébe egész éves egészségügyi ellátást biztosít nekik az opera. A NYCO visszautasította ezt a lehetőséget arra hivatkozva, hogy nem veszik figyelembe a vállalat pénzügyi helyzetét, és egyébként is: a szezonban vállalt néhány hetes munka nem éri meg az egész éves orvosi ellátást.
Mind az American Guild of Musical Artists (AGMA), mind az American Federation of Musicians (AFM) a sztárjkra voksol, és azt mondták, hogy panaszt fognak benyújtani az illetékes szervekhez az új munkakörülmények igazságtalanságai miatt.
„Tudnotok kell, hogy minden egyes dollár, amit a Városi Operának fizettek, elvész” – írta Alan Gordon, az AGMA országos igazgatója az opera támogatóinak címzett nyílt levelében, azt sürgetve, hogy tartsák vissza a vállalatnak szánt adományaikat. Hozzátette, hogy megállapodás hiányában a fellépők sztrájkolni fognak, és az opera „egy vándorló, bizarr helyszíneken, önkéntes és tanuló énekesek részvételével előadó vállalkozássá válik”.
Az NYCO új szezonja a Traviatával indul majd a Brooklyn Academy of Music-ban, február 12-én. De hogy addig születik-e megállapodás, és ha igen, az kinek lesz jó, egyelőre nem tudni.
-kiko/BBC-
[2011.12.05.]