Újabb Brecht-mű az Operettszínházban - képekben
A Koldusopera után Brecht egy másik darabját, A kaukázusi krétakört mutatta be a Budapesti Operettszínház, ezúttal a Raktárszínházban. A megszokottaktól eltérő műfajon túl érdekesség, hogy a produkcióban szubrett és prózai színész, operaénekes és musicalsztár is színpadra lép, ráadásul vizsgaelőadás is egyben.
Az 1945-ben elkészült darabban Brecht az ótestamentumi salamoni ítélet és a régi kínai krétakör-mese motívumait alakítja saját képére. A történet a régi Grúziában játszódik, ahol polgárháború dúl. Gruse konyhalány nem tudja megtenni, hogy az üldözők kénye-kedvére hagyja a lefejezett kormányzó kisfiát, akit menekülő anyja egyszerűen ottfelejtett a földön. A szerelmet is feláldozva magával viszi, gondoskodik róla, gyerekévé fogadja. A lázadás leverése után visszatér a kormányzóné, és visszaköveteli a fiút. A per a falusi írnokból bíróvá emelkedett Acdak elé kerül, aki próbára teszi a peres feleket: krétával kört rajzoltat a földre, abba állítja a gyereket. Az az igazi anyja, akinek elég ereje lesz, hogy a körből a maga oldalára rántsa...
Kalandos-fordulatos történetet, már-már krimit írt tehát Brecht, de a mű nem nélkülözi a szellemességet, a helyzetkomikumot, politikai szatíra is egyben, megannyi lélektani drámával, az emberi létezés és gyarlóságaink alapvető kérdéseivel.
Somogyi Szilárd, az előadás rendezője többszörösen is nehéz feladat előtt állt, amikor A kaukázusi krétakört elkezdte próbálni. "Talán az eddigi legrövidebb próbafolyamatot tudhatjuk magunk mögött, hiszen párhuzamosan sok felújító próba zajlott, és a társulat egy része Németországban turnézik. Ennek ellenére úgy érzem, sikerült a tizenhat fős csapatunkat jól összefogni. Peller Anna és Szendy Szilvi az utolsó pillanatban kerültek az előadásba, példamutatóan végezték ők is munkájukat. Az előadásban Paul Dessau által írt dalok hangzanak el, amelyekből valószínűleg nem születnek slágerek, mivel nagyon nehezek. A szerző a szövegre improvizálta a dalokat, ezek pedig tökéletesen tükrözik azt az állapotot, amit a színészeknek el kell érniük. Tulajdonképpen segítségükre volt, bevonzotta őket abba a hangulatba, amit a jelenet megkíván. A bemutató után már azt hiszem, büszkén mondhatjuk, hogy az Operettszínház képes ilyen nehézségű produkciókat is bemutatni. Reméljük, ennek híre megy és a nézők szeretni fogják a darabot. Véleményem szerint a premier jól sikerült, a nézők közül többen először furcsán néztek, de a végére ráéreztek az ízére, egy fogyaszthatóan humoros, drámai, meghökkentő, sírós-nevetős előadást láthattak" - mondja Somogyi Szilárd, aki jelenleg a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen mesterképzésben résztvevő hallgató, s A kaukázusi krétakör diploma-vizsgaelőadása is egyben.
|
További képekért kattints! |
Szabó P. Szilveszter, aki a darab egyik főszereplője, szerepel az Operettszínház másik Brecht-előadásában, a Koldusoperában. A kaukázusi krétakörben az Énekest játssza, amely rendkívül összetett szerep. "
Nem csak narrátor, hanem azonosul Grusével. Tulajdonképpen 70%-ban őt játssza. A dalok nehézsége tükrözi, hogy Gruse hogy lesz nőből anya, ezt a lelki utat személyesíti meg az Énekes. A nő, akiben először nincsenek is anyai ösztönök, a végén már óvja, védelmezi a gyermeket. Az előadás során nyernek értelmet a zenei megoldások, amelyek a történet nélkül nagyon nehezek. Az előadás végén megjelenik egy kisfiú, akit Visnyei Máté alakít, akivel a Miss Saigonban is együtt játszom. Profin közelíti meg a helyzetet, jó vele dolgozni, az instrukciókra nagyon érzékeny, rögtön megcsinálta őket a próbán. A premier után nagy teher esett le róla, hiszen nehéz előadásról van szó. Brecht a műben aprólékosan kidolgozza a részleteket, ebből kellett a fontos pontokat kiemelni, azt hiszem, ez sikerült."
Peller Annának sem ez az első Brecht-darab, amiben játszik, hiszen korábban bemutatkozott már a Koldusoperában. A kaukázusi krétakörben Grusét alakítja. "A Koldusoperával már felkészültem Brecht stílusára, kedves darab számomra A kaukázusi krétakör, kihívást jelent. Régóta vágytam erre a szerepre, szerettem volna kipróbálni benne magam. Szendy Szilvivel, akivel egymás váltói vagyunk, minél mélyebbről próbáljuk megoldani a szerepet, mi képviseljük a reálvonalat. Mint minden produkciónál, most is el kell telnie jó pár előadásnak, hogy még jobban megérjen a produkció..."
Náray Erika is egyetért kollégájával, hogy a finomságok az előadások során tökéletesednek. "A világirodalom egyik legszebb darabja A kaukázusi krétakör, örömmel tölt el, hogy megkaptam Natela Abasvili szerepét. A főiskolán prózai szakon végeztem, így a zenés darabok mellett mindig jelen volt szakmai életemben Brecht. Izgatottan várom, hogy a közönség hogy fogadja ezt a műfajt. Voltak már a megszokottól eltérő előadások az Operettszínházban, például a Hello! Igen?! vagy a Sweet Charity, remélem, a Krétakör is hasonló népszerűségnek örvend majd."
- Budapesti Operettszínház -
[2011.12.08.]