Itthon ugyan még csak nyaldossák a hullámok a partot, a világ számos táján azonban már mindent elárasztott a koreai hullám. Hogyan lett a K-pop Dél-Korea legnépszerűbb exportcikke és vajon minket is meghódítanak?
A K-pop (a koreai popzene rövidítése) egyelőre még csak keveseknek mond bármit is Magyarországon, de lassan minket is elér a hullám, ami már egész Ázsiát elöntötte és Európát, sőt Amerikát is elérte már. Az USA-ban ötvenezer fős koncertet adtak dél-koreai popsztárok, Franciaországban 14 000 rajongó tombolt egy több sztárt felvonultató koncerten. A sármos szépfiú Rain 2011-ben zsinórban harmadjára nyerte meg a rangos amerikai Time magazin "A világ 100 legbefolyásosabb embere"-választását, rajongói jóvoltából, és ő az első koreai, aki főszerepet kapott hollywoodi filmben.
2011 év végén a Big Bang nevű fiúegyüttes óriási szenzációt okozott, amikor elhappolták Britney Spears elől az MTV Europe Music Awards "Legjobb nemzetközi előadó"-díját - 52 millió szavazattal. Ők voltak a zenei díjátadó egyetlen nem amerikai díjazottai. Japánban állandó jelleggel kell a helyi popsztároknak megküzdeniük a koreaiakkal a toplisták első helyéért. Kína néhány éve már gyakorlatilag megfenyegette Dél-Koreát, hogy be fogják tiltani a koreai popzenét, annyira elhatalmasodott a kínai fiatalokon a "koreai láz". A Big Bang vezérénekesének, Taeyangnak a szólóalbuma vezette a kanadai iTunes-listát, de az amerikai listán is 2. helyezett volt.
Rainnek szexi csípőmozgása három Time-díjat is hozott zsinórban
A koreai hullám azonban nem a popzenével indult útjára, hanem a televíziós sorozatoknak köszönheti a létét. Az 1990-es évek végén az egyik kínai televízió (talán utólag balszerencséjére) megvásárolta a Star in My Heart című koreai sorozatot. A népszerűsége nyomán egyre több és több sorozatot vettek, mígnem a kínai újságírók egyszer csak "koreai hullámról" kezdtek el írni, innen kapta a jelenség a nevét. A sikeren felbuzdulva a koreaiak elkezdték keresni a külföldi vevőket sorozataik számára. Hamarosan az egész ázsiai térség koreai sorozatokon élt - szó szerint. Hongkongban esténként kiürültek az utcák, amikor A palota ékkövét vetítették (a sorozatot a magyar M1 is adta). Kínát olyan mértékben öntötte el a Hallyu (a "koreai hullám" neve koreaiul), hogy a mai napig is a kínai televíziókban jóval több koreai sorozatot vetítenek, mint akár amerikait vagy japánt.
Csak a kínai sorozatok vannak többségben. Japánban ennél is nagyobb sikereket könyvelhet el a Hallyu: a japán televíziók már több koreai sorozatot vetítenek, mint hazait - emiatt újabban kisebb tiltakozások is voltak Japánban. Az igazi Ázsia-szerte érezhető áttörést a Hallyu-hullám a "Winter Sonata" című romantikus sorozattal érte el, a mindig kellemesen meleg éghajlatú Szingapúrban például megnőtt a sálak eladása, mert a Winter Sonata férfi főszereplője gyakran viselte ezt a holmit. 2009-ben, az IRIS című, részben Magyarországon forgatott akciósorozat kapcsán a japán Akita prefektúra turizmusa soha nem látott mértékben nőtt meg, csak mert a sorozat néhány jelenetét ott forgatták. A Hallyu televíziós sorozatok (népszerű nevükön doramák) hátán érkezett meg a koreai kultúrára éhes rajongókhoz a K-pop is, a doramák betétdalait ugyanis szinte kivétel nélkül popsztárok éneklik.
A koreai popzene gyakorlatilag futószalagon kezdte el - szó szerint - gyártani a Hallyu-sztárokat. A legnagyobb médiacégek saját kis gyárakat üzemelnek, ahová a leendő popsztár jelentkezhet demófelvétellel. Alapos válogató után a sztárjelöltek "gyakornoki" státuszba kerülnek egy már ismert együttes vagy előadó mellett, akitől tanulnak. Szó szerint kiképzik őket, énekelni, táncolni tanulnak, színpadi mozgás, beszédtechnika, idegennyelv-ismeret - ezek mind fontos részei a felkészülésnek. A sztárjelöltek úgynevezett dormokban laknak, amik tulajdonképpen a főiskolai kollégiumokhoz hasonlatosak. Mindegyik sztárgyárnak megvan a maga sztárkollégium-komplexuma, ahol - kapaszkodjanak meg az olvasók - nem csak a tanoncok, de a sztárok is laknak.
A koreai popsztárok többsége ugyanis gyakorlatilag koszt-kvártély fizetésen van, alig keresnek többet, mint a lótifuti menedzserük, a pénzt ugyanis rabszolgaszerződések keretében lefölözi a kiadóként működő sztárgyár. Van olyan együttes, akit 13 évre előre lekötött már a menedzsmentcég. A Koreai-félsziget leghíresebb együttesei közé tartozó Big Bang és az SS501 tagjai is egy-egy ilyen apartmanon osztoznak, ami áll egy nappaliból, fürdőszobából és három hálóból. A tagok egy-egy szobán, gyakran akár az ágyon is megosztoznak. A dollármilliókat kereső Big Bang tagjai a földre terített matracokon alszanak, és az egész lakás felszerelése gyakorlatilag spártai jellegű, sehol semmi flanc vagy luxusáru.
Hogyan ébresszünk fel egy makacs koreai rappert? - A Big Bang-lakás (angol felirattal)
És hogy mindezt honnan tudni? A koreai popzene népszerűvé válásának egyik oka az okos menedzselés. A koreaiak kihasználják a közösségi oldalak, a YouTube és társai adta globális lehetőségeket. A "fan service" a koreai popsztár elengedhetetlen kelléke. A rajongóból élnek, a rajongó tehát minden. Dél-Koreában nincsenek távolságtartó sztárok. Míg az amerikaiak a misztikus "nem mondok semmit"-ködbe burkolózva messziről elkerülik a kamerákat és utálják a paparazzókat, a dél-koreai popsztároknak nincs szükségük kéretlen lesifotósokra, ők önként és dalolva osztják meg a mindennapjaikat a rajongókkal. A YouTube elé ülve bárki beleshet egy-egy sztár mindennapjaiba. Szórakoztató műsorok tömkelegét forgatják sztárok lakásain, megmutatják, hogyan ébrednek, mit esznek, mit csinálnak, bugyuta játékokat játszatnak velük. A tökéletes koreai popsztár kedves, vicces, állandóan bohóckodik, tud nevetni saját magán és elismeri a hibáit.
A fiúegyüttesek tagjai között dúl a "bromance", azaz a srácok gyakran ugranak egymás nyakába, de akár puszilkodni se restek, akár a jó testvérek. Az így kinevelt imidzzsel rendelkező sztárok után pedig sorban áll a hatalmas rajongótábor. A kihívó de nem kirívó, vicces, de nem ordenáré, kedveskedő, de nem csöpögős viselkedésű sztárok megtestesítik az ázsiai kultúrák normáit. Az amerikai előadókat Ázsiában sok helyen túlságosan szabad (vagy éppen mocskos) szájúnak, megdöbbentőnek és ordenáré viselkedésűnek tartják, a visszafogott, végtelenül udvarias, de sosem unalmas koreai sztárokkal így fel sem vehetik a versenyt. A zene minősége változó, bár a világszerte legnépszerűbb előadók zenéje felveszi a versenyt az amerikaiakéval is. A legnagyobb sztárok trendalakítóak is, Rain frizurája vagy a Big Bang-es G-Dragon viselt ruhadarabjai egész Ázsiában meghatározzák a divatot.
Vajon mi a helyzet nálunk? Magyarországon egyelőre csak kis számú rajongói tábora van a koreai popzenének, van külön K-pop-diszkó és olyan popénekes is (például Düki), akit inspirál a koreai popzene. Elképzelhető az is, hogy hamarosan nagyobb teret kap majd itthon a K-pop, a koreai kulturális központ alapításával.