Két remek koncert és hatalmas parti! A ghánai születésű, elbűvölő énekesnő és MC, Sena második lemeze a megjelenés küszöbén. A korábbi hiphop-dancehall vonallal némiképp szakító, inkább a modern neo-soul hangulatát idéző albumból mutat be ízelítőt, ezúttal az Irie Maffia zenészeinek kíséretében. Sena koncertjét egy rendkívül eredeti rapper fellépése követi, különleges, szuggesztív és atmoszférikus világgal: a dél-afrikai Spoek Mathambo nemrég megjelent második nagylemezével valósággal sokkolta az underground hiphop világát. Törzsi hagyományok és grime, dubstep és blues kavarog Spoek Mathambo utánozhatatlan muzsikájában, amit csak erősítenek a sötét tónusú, szürreális videóklipek. Spoek Mathambo, a „global bass” mozgalom új sztárja először Magyarországon, az A38 Hajón!
Sena Dagadut mindenki ismeri, aki egyszer is kitette a lábát a budapesti éjszakába, vagy járt valamelyik fesztiválon az elmúlt tíz évben. First One című debütáló lemeze a magyar hiphop egyik mérföldköve lett. Az azóta eltelt nyolc évben Sena inkább zenekarokban, illetve közreműködésekben vett részt, szóló munkái háttérbe szorultak, de a késztetés mindig is ott volt, hogy újra saját produkcióval álljon elő.
A ghána Accrában született énekesnő 2001-ben kóstolt bele a budapesti zenei életbe, és hamarosan az underground hiphop/dancehall vezető csapata, a Gimmeshot Crew tagja lett, de emellett a rá jellemző lendülettel szinte mindenbe belevetette magát a funkjazztől (Kamu) a Shakespeare-szonettekig. Valósággal elvarázsolta a zenészeket azzal a képességével, hogy bele tud olvadni bármi nemű és stílusú zenébe. Gyakran lép fel meghívott vendégként különböző DJ- és zenekari produkciókban, akár előre begyakorolt műsor formájában, akár freestyle rögtönzéssel saját szövegeket, verseket és dalokat használva. Bár sose kapott iskolai szintű zenei képzést, különösen érzékeny hallása által egészen kivételes módon tud reagálni és ráhangolódni arra, amit hall. Sena hangját eredeti, autodidakta stílusa teszi igazán egyedivé.
Sena második lemezének munkálatai már 2008-ban megkezdődtek Sabák Péter és Élő Márton segítségével, majd 2011-ben egy francia produceri csapat is meglátta benne a fantáziát, így a hamarosan elkészülő anyag már a nemzetközi piacra készül. A lemezmegjelenés dátuma még nincs kitűzve, de a műsor élőben már elkészült, és Sena tavaly októberben be is mutatta azt az A38 Hajón, ahol 2003-ban a First One premierje is volt.
Senát ezen az estén az Irie Maffia zenészei kísérik, de a tőlük megszokott kőkemény táncoltatás helyett ezúttal Sena világába kalauzolnak, ahol inkább füstös, soulos, bluesos a hangulat.
A Johannesburgból származó Nthato Mokgata, művésznevén Spoek Mathambo a kortárs hiphop egyik legkülönösebb, feltűnően eredeti figurája. Dél-afrikaiként szerencsére jó távol áll tőle az önismétlésbe, üres pózokba és auto-tune-os mainstreambe fulladó amerikai szcéna, leginkább talán a londoni underground wonkyja és grime-ja áll hozzá közel. Azonban 25 éves rapperünk nehezen gyömöszölhető bele egyetlen stílusirányzatba. New Orleans-i voodoo blues, afrikai törzsi zene, brutális dubstep-basszusmenetek, dancehall, néhol sötéten fotyogó indusztriál – ezeket kotyvasztja monumentális kompozíciókká. Mindehhez társulnak kemény, ironikus és vitriolos, borult víziókat építő szövegei, illetve a rá jellemző rendkívül erős szürreális vizualitás. Az eredetileg orvosnak készülő, középosztálybeli családból származó fiatalember gyorsan átnyergelt kreatív kommunikációra („igazából grafikusi képzés volt” - mondja egy interjúban), és ez meg is látszik rendkívül szuggesztív és atmoszférikus videoklipjein, mindenekelőtt első nagy sikerére, a Joy Division She's Lost Controljának szinte felismerhetetlenségig széttorzított feldolgozására a dél-afrikai fotós, Pieter Hugo által rendezett klipjén.
Global és tribal – mondhatnánk, ha Spoek Mathambo nem tiltakozna a meghatározás ellen: „gyűlölöm a kifejezést”, mondja, „irritál, ha egzotikusnak tartják a zenémet. Nem vagyok egzotikus.” Persze itt Magyarországon nehezen kerülheti el, hogy különös, „global bass” egzotikumként hallgassuk zenéit.
Spoek Mathambo annak a virágzó, speciális dél-afrikai underground hiphopkultúrának a szülötte, amelynek mondjuk a Die Antwoord-ot is köszönhetjük (bár személyes kapcsolat nincs köztük, gyakran hivatkoznak egymásra, elismeréssel emlegetve a másikat). Gyakran vendégszerepel más előadók és producerek munkáiban, és minden vágya, hogy sokakkal együtt megteremtse az önálló, eredeti és autentikus dél-afrikai elektronikuszenei kultúrát. Legfrissebb lemezén, a budapesti fellépésén is bemutatásra kerülő Father Creeperön is számtalan vendégzenész működik közre, mindenekelőtt svéd származású felesége, a szintén rapper Ana Rab, azaz sajátos művésznevén Gnucci Banana.
Nem véletlen, hogy eddigi nem túl hosszú, bár annál szerteágazóbb karrierjére rögvest felfigyelt a független zenék egyik legnagyobb kiadója, a Sub Pop, és a Father Creeper már itt jött ki. Spoek Mathambo új nagylemezének bemutató turnéján Magyarországot is útba ejti, és az A38 Hajón négytagú zenekarral döngöli hajófenékbe hallgatóságát.