Exkluzív! Érdekes dolgokról mesélt Simon Kornél, az Érinthetetlenek rendezője
Maffia, FBI és tiltott szerelem New York utcáin - egyszóval Amerika! Röviden így foglalhatnánk össze az Érinthetetlenek pop-musicalt, a jó sztori, a remek zenék, illetve a résztvevők szorgalmas munkája mégis inkább azt kívánja tőlünk, hogy közelebbről is megismerjük a darabot. Simon Kornéllal, az Érinthetetlenek rendezőjével beszélgettünk.
- Hogyan jött az Érinthetetlenek alapötlete?
- Lugosy T. Ádám és Andrádi Zsanett producerek nevéhez fűződik az Érinthetetlenek musical életre hívása, én később csatlakoztam a produkcióhoz. Ádámék ötlete volt, hogy csináljunk egy műfajteremtő előadást, ami tulajdonképpen egy pop-musical. Olyan dalokkal dolgozunk, amelyek már szerepeltek korábban a különböző médiumokban. Ezek köré épül egy fordulatos történet, ami teljesen egyedi értelmet ad a zenének. Ha úgy tetszik, akkor a gombhoz varrtuk a kabátot: volt egy szinopszis - egy ’60-as évekbeli maffiatörténet - , amihez kiválogattuk a megfelelő dalokat, majd amikor már megvolt a dalok listája, akkor Tallér Edina kerített egy történetet. Nagyon érdekes, amikor az ember pop dalokkal mesél el egy sztorit.
- Mikor csatlakoztál a produkcióhoz?
- Mielőtt a végleges történet elkészült volna, akkor kezdtük el a közös munkát. Andrádi Zsanettel már számos produkcióban dolgoztunk együtt, így esett rám a választás.
- Mennyiben tér el a rendezői munka a színjátszástól?
- Nagyon sokban. Mindkettőt nagyon szeretem és azt hiszem, bármelyik nélkül üres lenne az életem. Teljesen más aspektusból dolgoztatja meg az embert a játék, mint a rendezés. Én úgy érzem, hogy a rendezés jóval komplexebb feladat intellektuálisan is, és kreativitásban is. Sokkal nagyobb rálátást igényel és sokkal fárasztóbb.
- Mi az, ami számodra a legnagyobb kihívást jelenti a rendezésben?
- Eddig még soha nem rendeztem olyan darabot, ahol ennyi ember mozog egyszerre. Azok a legnehezebb jelenetek, amikor színészek és táncosok egyszerre, sokan vannak színpadon. Természetesen ilyenkor segítségemre van a darab koreográfusa, Fincza Erika, ezt mégis nehéz feladatnak érzem.
- Mitől lesz egyedi az Érinthetetlenek? Kiknek ajánlanád?
- Szerintem ez egy igazi családi darab, tizenkét éves kortól mindenki jól érezheti magát az előadáson. A darab zenei világa nagyon széles skálán mozog. Elsősorban a ’90-es évek dalaiból válogattunk, az évtized elejének disco dalaitól kezdve a dallamos rock műfajáig szinte minden megtalálható benne. Azt gondolom, hogy a zenei tükör önmagáért beszél, egészen biztos, hogy mindenki találhat a darabban kedvére valót. Az előadáson elhangzó dalok listája nem publikus, ezért szerintem külön élményt fog jelenteni a nézőknek, amikor majd ráismernek a kedvenceikre. Egy musicalnek általában át kell törnie egy bizonyos zenei gátat, hogy a nézők megkedveljék a dalokat. Az Érinthetetlenek produkciónak éppen az a különlegessége, hogy itt már létező és közismert zenék szerepelnek.
- A sztori pedig azért érdekes, mert tulajdonképpen egy olyan tiltott szerelmet mutat be, amely szerintem majdnem mindenkinek az életében előfordul. Persze teljesen más ez a mi világunkban, mint a darab alapjául szolgáló időkben és helyszíneken. Egy ébredező korban lévő lány szerelméről van szó, aki történetesen az apjára vadászó rendőrfőnökbe szeret bele. Az Érinthetetlenek egy kettős kötésben lévő cím: egyrészt az élettől teljesen elzárt, a maffiavilág által védett és óvott család legteteje, másrészt a kasztrendszer legalján helyet foglaló emberek.
- Tiszta Amerika…
- Így van, totálisan. Próbáljuk megteremteni azt a hangulatot, ami a történetet teljesen hitelessé teszi. A díszlettervek is Amerikát idézik, megpróbáljuk teljesen megragadni azt a miliőt. Arra törekszünk, hogy megragadjuk a maffiavilág nyomasztó eleganciáját és ezt ötvözzük mondjuk egy ’60-as évekbeli new york-i mulató könnyed bohémságával.
- Sikeres és „bejáratott” darabokban játszotok, most pedig egy teljesen új produkcióra készültök. Hogyan telik a várakozás?
- Meglepően nagy a lelkesedés, és már nagyon várjuk a darab sikerét. Egy ismerősöm mondta, hogy „azt olvastam a Facebookon, hogy jók a próbák, úgyhogy valamit rosszul csinálsz”. Jó hangulatban telik a munka, elég időnk van próbálni, így igyekszem nem stresszelni a csapatot. Szerencsére a figurák annyira erősen vannak körvonalazva Edina által - illetve annyira jól sikerült a őket megtalálni - , hogy a színészek tökéletesen fedik a karaktereket. Például Gerner Csaba - aki a maffia második emberét játsza - esetében egyszerűen megtiltanám, hogy játsszon a bemutatóig, hiszen annyira tökéletesen alakít, hogy nincs mit próbálnia.
- Ez ritka?
- Annyira talán még nem vagyok gyakorlott rendező, hogy ezt kimondhassam. A legtöbb esetben színészként van rálátásom ezekre a dolgokra, de az egészen biztos, hogy én ilyet eddig még nem tapasztaltam.
- A produkció a Budapesti Nyári Fesztivál keretein belül, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon lesz bemutatva. Hányszor fog lemenni az előadás?
- Összesen hat előadás lesz, ebből négy belépős, kettő pedig jótékonysági rendezvény lesz.
Jegyekért klikk ide.
- Kinek az ötlete volt a jótékonysági előadás?
- A producerünk, Lugosy Ádám ötlete volt, mi pedig mindannyian támogattuk az elképzelését. A jótékonysági előadásra olyan nézőket várunk, akik - körülményeiknél fogva - nem engedhetik meg maguknak, hogy belépőt vásároljanak.
- Eddig nagyon jók a visszajelzések és nagy az érdeklődés. Nagy sikerre készültök?
- Bombasikerre készülünk. Nem beszélve a látványról, ami nagyon erős Broadway-hangulatot teremt majd. Szerintem elképesztő lesz.
[2012.06.03.]